اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

شرکت جنرال موتور 300 هزار دستگاه از خودروهای خود را باز پس می‌گی

شرکت جنرال موتور در گزارشی اعلام کرد: 300 هزاردستگاه از خودروهای مدل ساتورن سری ال و واگن سری ال خود را به دلیل نقص فنی در سیستم ترمز و چراغ عقب آنها باز پس می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، این فراخوان شامل خودرو‌های سواری سری ال این شرکت که در فاصله زمانی سال‌های 2002ـ2000 ساخته شده‌اند و همچنین مدل‌های سری ال واگن این شرکت که در فاصله زمانی 2004ـ2000 ساخته شده‌اند، می‌شود.
به گزارش شینهوا، انتظار می‌رود این فراخوان از اوایل ماه سپتامبر آغاز شود.
به گفته مقامات جنرال موتور تاکنون بیش از 50 شکایت و دو تصادف در این خصوص گزارش شده است که هیچ تلفات جانی نداشته است.
علی رضا نورافکن

پژو 206 فرمان پذیر‌ترین خودروی داخلی است

مدیر پروژه 206 ایران خودرو گفت: پژو 206 از نظر «فرمان‌پذیری» در بین تمام خودروهای تولید داخلی، مقام نخست را دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت ایران خودرو، ابوالفضل معصومی، با اشاره به تایید کم‌ آلاینده و پاک بودن خودروی پژو 206 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: این خودرو از نظر توان خروجی موتور نیز کم‌مصرف ترین خودروی داخلی به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: پژو 206 تنها خودرویی است که همزمان در ایران و اروپا تولید می‌شود.
معصومی، به برخی مزایای فنی و عملکردی منحصر به فرد خودرو پژو 206 اشاره کرد و گفت: مجهز بودن این خودرو به سیستم ضد سرقت، آسودگی خاطر خاصی برای دارندگان ان فراهم کرده است. به طوری که کل آمار سرقت پژو 206 در سال به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد.
وی افزود: حتی سیستم پخش صوتی هر خودرو پژو 206 نیز به دلیل دارا بودن کد مخصوص، تنها بر روی همان خودرو کار می‌کند که در نتیجه سرقت آن امری بی‌ثمر تلقی می‌شود.

خبرگزاری فارس

افزایش مصرف سوخت

 

همانطور که می دانید معضل افزایش مصرف سوخت به یک معضل اساسی در کشور تبدیل شده است و راهکارهای مختلفی از سوی کارشناسان و مسئولین کشور برای مقابله با این معضل مطرح شده است. مسائلی همچون طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، CNG سوز کردن خودروها، جیره بندی بنزین، افزایش قیمت بنزین، هدفمند کردن یارانه ها و ....، همگی مسائلی هستند که به خاطر معضل افزایش مصرف سوخت در کشور طرح شده اند. این راهکارها به چند دسته تقسیم می شوند:

  1. یک دسته از راه حل های ارائه شده (صرفنظر از درستی یا نادرستی آنها) راه حلهایی  بلند مدت هستند و در کوتاه مدت نمی توانند پاسخگوی معضل فعلی کشور باشند (مثل CNGسوز کردن خودروها).
  2. دسته دیگر از این راه حل ها، بستگی به فضای سیاسی کشور دارند (مثل افزایش قیمت بنزین و یا هدفمند کردن یارانه ها) و شاید نتوان به عنوان یک راه حل پایدار به آن نگریست، به خصوص اینکه بعضی از این مسائل تبعات گسترده اقتصادی-اجتماعی دارد و اگر بستر سازی مناسب برای اجرای چنین طرح هایی صورت نگیرد می تواند برای همیشه اینگونه طرح ها را با شکست مواجه سازد.
  3. بعضی از راه حل های ارائه شده فقط در مورد خودروهای تولیدی است و خودروهای در حال تردد را شامل نمی شود.

اما از میان راه حل های موجود، یکی از راه حلهایی که بنظر می رسد در کوتاه مدت پاسخگوی این معضل باشد و از طرفی، هم روی خودروهای تولیدی و هم روی خودروهای در حال تردد قابل پیاده سازی است و به فضای سیاسی کشور نیز چندان ارتباطی ندارد، استفاده از تکنولوژی های کاهنده مصرف سوخت در خودروها است. تاکنون ایده های زیادی برای کاهش مصرف سوخت از این طریق مطرح شده است، اما چیزی که مهم است این است که تکنولوژی که در نهایت از میان گزینه های مختلف انتخاب میشود، می بایست دارای ویژگی های زیر باشد:

  1. میزان صرفه جویی که در مصرف سوخت ایجاد می کند قابل قبول باشد.
  2. بازگشت سرمایه آن برای مشتری سریع باشد.
  3. قابل نصب وپیاده سازی روی خودروهای مختلف باشد.
  4. برای نصب آن، کمترین تغییرات در ساختمان موتور لازم باشد.

نکته قابل ذکر این است که ممکن است تکنولوژی که تمام ویژ گی های فوق را داشته باشد، موجود نباشد، ولی قطعاً میتوان تکنولوژیی را یافت که در میان گزینه های مختلف بهینه باشد.

اینجانب بسیار علاقه مندم که نظرات کار شناسی صاحب نظران مختلف را در این زمینه بدانم همچنین اگر کارشناسی را در این زمینه می شناسند در صورت امکان به اینجانب معرفی نمایند. همچنین کارشناسان و متخصصان عزیز، چنانچه پیشنهادی ( قابل اثبات) در این زمینه دارند، پیشنهاد خود را می توانند از طریق مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف به مراجع ذیربط انتقال دهند و در نهایت و در صورت لزوم می توان اقدام به برگزاری یک هم اندیشی با حضور مسئولین و همچنین صاحبنظران حوزه مسائل مصرف سوخت در خودروها کرد.

                                                           با تشکر -محمد پناهی

افزایش ظرفیت تولید خودروی نیسان در چین

شرکت خودروسازی نیسان قصد دارد تا ظرفیت تولید خودروی خود را در چین افزایش دهد.
به گزارش خبرگزاری موج، توشی یوکی شیگا مدیر عامل اجرایی گروه موتور نیسان اظهار داشت: ما در حال بررسی توسعه کارخانه های خود هستیم.
شیگا از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد، اما انتظار می رود نیسان خط تولید جدید خود را در کارخانه Guangzhou و در ابتدای سال 2008 راه اندازی کند.
نیسان اخیرا یک کارخانه جدید را با ظرفیت تولید سالیانه 150 هزار خودرو در استان Guangdong چین ساخته است و انتظار می رود با سرمایه گذاری های آتی شرکت، ظرفیت تولید سالیانه خودرو در چین به حدود 400 تا 500 هزار دستگاه افزایش یابد.
گفتنی است در میان شرکت های ژاپنی، هوندا اخیرا تصمیم گرفت تا تولید خودروی خود را در چین در سال 2006 به حدود 530 هزار خودرو برساند. تویوتا نیز قصد دارد تا با ساخت کارخانه سوم خود در شهر تیان جیان، تولید خود را در این کشور به حدود 500 هزار خودرو برساند. در این میان نیسان که در زمینه ساخت کارخانه در چین از رقبای خود عقب افتاده بود، سال گذشته با معرفی مدلهای Tiana sedan و Tiida subcompact، توانست موقعیت خود را در بازار چین تثبیت کند.

55 درصد موتور ال 90 از ابتدا ساخت داخل می‌شود

« تولید موتور ال 90 از سال 1386 در مگاموتور با ظرفیت حدود 70 هزار دستگاه در سال اول با حداقل 55 درصد ساخت داخل آغاز می‌شود.»
نجم‌الدین ـ مدیرعامل مگاموتور ـ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود:« قرار است سالانه 300 هزار موتور ال 90 در مگاموتور تولید شود و موتورهای خودرو ال 90 تولیدی در ایران‌خودرو و سایپا از مگاموتور تأمین خواهد شد.»
وی گفت:« از ابتدا حداقل 55 درصد ساخت داخل را خواهیم داشت و قطعاتی مانند بلوکه سیلندر میل لنگ و شاتون تمامی مراحل تولید از جمله ریخته‌گری و ماشین کاری آن در مگاموتور انجام می‌شود.»
وی گفت:« قصد داریم در ادامه سر سیلندر این موتور را نیز داخلی سازی کنیم. همچنین هم‌اکنون در حال راه‌اندازی خط مونتاژ و خط تولید بلوکه سیلندر در مگاموتور هستیم.»
به گزارش ایسنا، موتور ال 90 از نوع K4M با ظرفیت 1598 سی‌سی و با استاندارد یورو 3 و 16 سوپاپ است، قدرت موتور بنزینی 110 اسب بخار با گشتاور 148 کیلوگرم بر متر در 6500 دور در دقیقه است و نوع گازسوز این خودرو نیز 90 اسب بخار قدرت دارد.

تـولـیـد پیشرفته‌ترین موتور بـنـز در ایران


روز چهارشنبه 11 تیرماه خط تولید موتور سری 900 بنز در تبریز افتتاح می‌شود.
به گزارش خبرنگار صنعت خودروی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خط تولید موتور سری 900 بنز - یکی از پیش رفته ترین موتورهای دایملر کرایسلر- روز چهارشنبه 11 تیرماه در شرکت ایدم تبریز افتتاح می‌شود.
هم‌اکنون نیز شرکت بنز موتورهای مدل C457 را در ایران تولید می‌کند و به مجموعه جهانی دایملر کرایسلر این موتور صادر می‌شود.
در سال گذشته حدود 10 میلیون دلار موتور بنز از ایران به دایملر کراسیلر صادر شد.30 درصد شرکت ایدم تبریز متعلق به شرکت آمریکایی-آلمانی دایملر کراسیلر است.
یورگن کورتز، مدیرعامل دایلمر کراسیلر در ایران، پیش از این به خبرنگار ایسنا گفته بود:« تولید موتوری سری 900 بنز که پیشرفته‌ترین موتور بنز است در ایران آغاز خواهد شد.»
وی گفت:« دایملر کراسیلر ایدم تبریز را در زنجیره جهانی تأمین قطعه دایملر کراسیلر قرار داده است.»
وی اضافه کرد:« حتی به خاطر خواست بنز بعد از ادغام مرسدس بنز با کراسیلر آمریکا و تشکیل شرکت مرسدس بنز ایران همکاری ایران با بنز افزایش یافته است.»

خودروی ۶ میلیون تومانی در راه است

در صورت توافق نهایی با یک شرکت خارجی، یک خودرو 6 میلیون تومانی تا پایان سال جاری به بازار عرضه خواهیم کرد.
مهندس مجتبی شیواپور, قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کار ایران, ایلنا, با بیان این مطلب, گفت: پژو آردی و پژو جی‌‏ال‌‏آی را بهترین گزینه پس از حذف پیکان از بازار خودرو است.
وی، ضمن تایید بیش از 300 تا 400 خودروی پیکان ناتمام در شرکت ایران‌‏خودرو، اظهارداشت: پس از توقف تولید، وجود تعداد ناچیزی از هر خودرو پس از توقف در چرخه تولید به منظور سیر مراحل تکمیلی و ورود به بازار، امری بدیهی است که در مورد توقف چرخه تولید پیکان نیز اتفاق افتاده است.
وی، سیاست‌‏های افزایش تولید محصولات ایران خودرو را تا فصل تابستان قابل اجرا دانست که در مورد محصولاتی که تقاضای زیادی برای آن وجود دارد، صدق می‌‏کند.
وی، در پاسخ به این سوال که با حذف پیکان به عنوان مردمی‌ترین خودرو آیا ایران خودرو گزینه معادلی را معرفی خواهد کرد یا خیر, گفت: بخشی از خلاء موجود در بازار ناشی از توقف پیکان, توسط خودرو پژو آردی پر خواهد شد و تا پایان سال جاری نیز محصولات جدیدی به بازار ارایه می‌‏شود.
شیواپور، در ادامه از مذاکرات صورت گرفته با یک شرکت خودروساز خارجی برای تولید یک خودرو ارزان قیمت تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: این پروژه در حال حاضر در مرحله مذاکره قرار دارد و از سویی دیگر دو گزینه مطلوب فعلی یعنی پژو جی‌‏ال‌‏آی و پژو آردی با کلاس بالا داریم.
وی، قیمت خودرویی که در صورت نهایی شدن مذاکرات تولید خواهد شد را حدود 60 میلیون ریال اعلام کرد.

موتور ملی متولد شد

طراحی موتور ملی پایان یافته است و اولین نمونه این موتور با قطعات ساخت کارخانجات ایرانی روز 31 خردادماه آماده می‌شود.
به گزارش خبرنگار صنعت خودروی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موتور ملی با کمک مرکز تحقیقات موتور آلمان و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو طراحی شده است و حدود 50 نمونه آن با قطعات ایرانی روز 31 خرداد تولید نمونه آن تمام می‌شود.موتور ملی بر اساس گاز طراحی شده و توانایی کارکرد بر روی بنزین را نیز دارد.
موتور ملی در طرحی در قالب خانواده موتور طراحی شده است که هر موتور با کمک مرکز تحقیقات موتور آلمان طراحی و آماده تولید می‌شود.
موتور اول که طراحی آن نیز تمام شده و اولین نمونه‌های ایرانی آن نیز در حال آماده شدن است از سوی طراحان آلمانی بوده و مهندسان ایرانی در آن نقش کارآموزی و انتقال دانش فنی داشته‌اند، موتور دوم که یک موتور 3/1 لیتری است که از سوی متخصصان ایرانی طراحی شده و مهندسان آلمانی نقش نظارتی در آن خواهند داشت.
زالی ـ مدیرعامل مرکز تحقیقات موتور ـ نیز پیش از این اعلام کرده بود طراحی موتور 3/1 لیتری از همین خانواده موتور هم با نظارت طرف آلمانی آغاز شده است.
آلکس کیوینگ ـ مدیر پروژه‌های طراحی مکانیکی مرکز تحقیقات موتور آلمان FEV ـ نیز به خبرنگار ایسنا گفت: «کار طراحی موتور ملی ایران در کنار طراحان داخلی و با کمک مرکز تحقیقات موتور آلمان انجام شده است.»
وی ادامه داد:« ما آمادگی هرگونه همکاری را با شرکت خودروسازی ایرانی داریم.»
او در پاسخ به این سؤال که به عقیده شما ایران توانایی دانش فنی تولید و طراحی موتورهای درون‌سوز را دارد، گفت:« یقینا شما هم توانایی و هم ابزارآلات تولید موتورهای درون‌سوز را دارید، اما آنچه شما در وهله نخست به آن احتیاج دارید یکی شرکت مشاوره‌ای مطمئن است.»
به گزارش خبرنگار صنعت خودروی ایسنا، موتورهای ملی در سه مدل طراحی شده که موتور اول موسوم به EF7 است که در سال 2006 در ایران به تولید انبوه خواهد رسید.
موتور ملی در مجموع از خانواده‌های موتور تعریف‌شده که موتور 3/1 لیتری آن برای خودروهای کلاس B و موتور 7/1 لیتری آن برای کلاس سمند با قدرت در حدود 115 اسب بخار است.
موتور دیگر یک موتور 7/1 لیتری مجهز به توربو شارژ با قدرتی در حدود 150 اسب بخار و مناسب برای خودروهای کلاس بالاتر از B است در خانواده موتور برای کاهش هزینه تولید و طراحی بسیاری از قطعات مشترک هستند.
به گزارش ایسنا، سازندگان قطعات این موتور ایرانی انتخاب شده‌اند، این در حالی است که موتور K4M ال 90 نیز ساخت داخل بالایی در قطعه‌سازان داخلی خواهد داشت.
بنا به گزارش‌های موجود موتور 7/1 لیتری در آلمان نمونه‌ای از آن ساخته شده و بر روی خودروی سمند نصب شده است. طبق بررسی‌ها این موتور در آلمان با قطعات آزمایشگاهی به کلیه اهداف خود رسیده و مصرف سوختی در حدود 5/7 لیتر در 100 کیلومتر داشته است.
موتور سمند که خودروی ملی ایران گفته می‌شود از موتور طراحی‌شده در گروه PSA با نام L3 است این موتور با حجم 8/1 لیتری 97 اسب بخار قدرت دارد.
قرار است در تیرماه نیز جشنی به مناسبت موتور ملی برگزار شود، تا پیش از این تاریخ 50 موتور ساخته شده با قطعات ایرانی بر روی سمند مورد تست قرار می‌گیرند تا نتایج نهایی موتور اعلام شود.
به گزارش ایسنا، هم‌اکنون سه موتور TU5 و موتور ملی و k4m برنامه ساخت داخلی گسترده در ایران خواهند داشت که موتور TU5 متعلق به پژو 206 صندوقدار با حجم 1600 سی سی و 105 اسب بخار قدرت، k4m موتور ال 90 با 1600 سی سی حجم و 110 اسب بخار قدرت با حدود 55 درصد ساخت داخل خواهد شد و موتور ملی نیز با طراحی ایرانی برای نصب بر روی خودروهای مجموعه سمند خواهد بود.