به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ایسنا، شرکت رنو در اعلامیهای خبری اعلام کرد که تولید ال ـ 90 یا لوگان در مراکش آغاز شده است.
تولید خودروی لوگان پیش از این در رومانی و روسیه آغاز شده بود از این خودرو حدود 100 هزار دستگاه در رومانی تولید شده و در اروپای شرقی با اقبال عمومی روبرو شده است.
این خودرو بعد از مرکش تولیدش در کلمبیا و ایران نیز آغاز میشود و پس از آن در برزیل چین و هند نیز تولیدش آغاز خواهد شد.
ایران پایگاه تامین قطعات هند خواهد بود.
همچنین این خودرو که از آن به فولکس قورباغهای جدید یا خودروی مردم یاد میشود در اروپای غربی نیز به تازگی عرضه آن آغاز شده است.
تولد ال ـ 90 در کارخانه کازابلانکا مراکش انجام میشود و رنو برای مونتاژ این خودرو در این کشور 30 میلیون یورو سرمایهگذاری کرده است.
قرار است سالانه 30 هزار ال ـ 90 در مراکش مونتاژ شود.
به گزارش ایسنا، مراکش دومین بازار بزرگ خودرو در شمال آفریقا است.
موسسه استاندارد، امور مرتبط با نمونهبرداری و آزمون سنگدانه (شن و ماسه) را به بخش خصوصی واگذار میکند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، این موسسه در راستای اجرای طرح خصوصی سازی و اجرای سیاست واگذاری امور تصدیگری به بخش خصوصی و استفاده بهینه از ظرفیهای فنی و تخصصی موجود کشور، امور مرتبط به نمونهبرداری و آزمون سنگدانه (شن و ماسه) که منطبق با استاندارد ملی است را واگذار میکند.
بر اساس این گزارش، این طرح به منظور توسعه و ارتقای کمی و کیفی واحدهای مربوطه در این مجموعه انجام میشود.
این گزارش همچنین حاکی است، در این طرح کلیه صاحبان و مدیران آزمایشگاههای تخصصی سراسر کشور که امکان نمونهبرداری و آزمون محصولات مورد نظر را دارند، میتوانند تا پایان تیرماه سال جاری با مراجعه به اداره کل استانها و اداره کل سیستم کیفیت واقع در تهران در این طرح شرکت کنند.
برپایه این گزارش، با به منظور حمایت از بخش خصوصی،موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی پس از تایید گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه بر اساس قوانین موجود در صورت تامین اعتبار در مناطق محروم از محل وجوه اداره نشده، تسهیلاتی جهت خرید وسایل آزمایشگاهی در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد.
« موازیکاری سازمانهای بهینهسازی مصرف سوخت و حفاظت از محیط زیست، تولیدکنندگان موتورسیکلت را بر سر دوراهی قرار داده است.»
حسین عبدالهزاده ـ دبیر سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران ـ در گفتوگو با خبرنگار صنعت ایسنا، افزود: «با توجه به اینکه قسمت اصلی موتورسیکلت یعنی انجین از خارج وارد کشور میشود عملا فعالان این بخش مونتاژکارند نه تولیدکننده.»
وی با بیان اینکه امکانات و متخصصان داخلی برای تولید انجین موتورسیکلت وجود دارد، گفت:« متاسفانه افرادی که باید از این صنعت حمایت کنند در کشور وجود نداشته، زیرا این مسئله نیازمند سرمایهگذاری بزرگی است.»
او افزود:« امکان تولید بیش از 90 درصد از قطعات موتورسیکلت به جز انجین در کشور وجود دارد. ولی سیاستهایی که طی سه سال اخیر برای صنعت موتورسیکلت از طریق سیستمهای دولتی اجرایی شده 100 درصد کارشناسی نبوده و به همین دلیل نه تنها باعث توقف تولید و تعطیلی برخی کارخانهشده، بلکه تیراژ تولید را نیز به شدت کاهش داده است.»
عبدالهزاده افزود:« در صورت اجرای برنامهای درست و مدون امکان دستیابی به خودکفایی در صنعت موتورسیکلت وجود خواهد داشت.»
وی با بیان اینکه اجرای هر طرح نیازمند متخصصان آشنا به آن صنعت است، گفت:« تدوین و اجرای طرحی بدون در نظر گرفتن افراد متخصص باعث ایجاد ناهماهنگی و ناهنجاری در واحدهای تولیدی خواهد شد.»
عبدالهزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر تجهیزات لازم برای ساخت انجین موتورسیکلت در برخی شرکتهای داخلی وجود دارد، گفت:« بخشی از این تجهیزات باید از ارتش و بخشی از شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت تامین شود و در صورت اجرای این طرح از سوی دولت امکان تحقق آن وجود خواهد داشت.»
وی افزود:« تاکنون تعدادی از طرحها در صنعت موتورسیکلت به دلیل نبود سرمایه و حمایت نکردن دولت راکد و نیمهکاره رها شدهاند که در صورت وجود حمایت از این صنعت امکان دستیابی به خودکفایی وجود خواهد داشت.»
او با اشاره به کمبود مراکز آزمون استاندارد موتورسیکلت در کشور گفت:« ما پیشنهاد احداث یک مرکز تحقیقات و آزمون موتورسیکلت را با سرمایهگذاری حدود 5/1 تا دو میلیارد تومان به دولت ارائه دادیم که متاسفانه هنوز هیچ حمایتی از این طرح نشده است.»
دبیر سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران وضعیت نامناسب صنعت موتورسیکلت طی دو سال اخیر را عاملی برای نداشتن تمایل سرمایهگذاران به حضور در این بخش دانست و افزود:« یکی از معضلات اصلی در این صنعت مراکز آزمون و اجرای دقیق استانداردهاست که متاسفانه حمایتی از سوی موسسه استاندارد نشده است.»
وی با بیان اینکه در حال حاضر دو مرکز تست نیرومحرکه و مرکز تست آلایندگی در کشور وجود دارد به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت:« این دو مرکز مشکلات زیادی دارند و پاسخگوی این سوالات نیستند.»
او افزود:« این دو مرکز نتایج متفاوتی را در مورد تست موتورسیکلتهای یکسان ارائه دادهاند و به همین دلیل موسسه استاندارد در حال بررسی صحت و سقم کار این دو مرکز است و ما منتظر اعلام نظر این موسسه هستیم.»
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان مجبورند یک نمونه به سازمان بهینهسازی مصرف سوخت ارائه دهند، گفت: «سازمان حفاظت از محیط زیست نیز اعلام کرده که از اول تیرماه همین تست را انجام خواهد داد و به این ترتیب یک تست از سوی دو مرکز انجام میشود که ما بارها خواستهایم که این موازیکاری صورت نگیرد.»
وی ادامه داد:« نتایج تستهای نیرومحرکه برای سازمان بهینهسازی مصرف سوخت قابل قبول است و از طرفی سازمان حفاظت از محیط زیست نتایج مرکز آلایندگی را میپذیرد و به این ترتیب تولیدکنندگان بر سر ردوراهی قرار گرفتهاند.»
کار نصب سازههای اصلی و فونداسیون خط تولید ال 90 در سالن شماره یک ایران خودرو، محلی که تا حدود 50 روز پیش خودرو پیکان تولید میشد، آغاز شده و طرح نصب کامل خط تولید ال 90 با سرعت ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی ایران خودرو، خط تولید پیکان، 26 اردیبهشت ماه امسال همزمان با حضور رئیس جمهوری در مراسمی به همین مناسبت تعطیل و از غروب همان روز کار جمعآوری خط و بازکردن تجهیزات جانبی آن به سرعت آغاز شد.
برخی از تجهیزات خط تولید پیکان پس از جمع آوری، به انبارها منتقل شده و برخی نیز همچون دستگاههی جوش، به سالنهای ساخت بدنه پژو آردی منتقل شده و هم اکنون مورد استفاده قرار میگیرد.
همچنین کارگران خط بدنهسازی و مونتاژ پیکان در خطوط تولید بدنه و مونتاژ دیگر محصولات گروه صنعتی ایران خودرو، از جمله پژو آرادی و پژو 405 به کار مشغول شدهاند.
کار جمعآوری بخشهای باقیمانده از سازههای فلزی کارخانه بدنهسازی پیکان، با هدف زمینهسازی جهت نصب سازههای مربوط به خط بدنه سازی ال 90، به دست شرکت تام و کارشناسان پروژه ال 90 در حال انجام است.
خط بدنهسازی ال 90 که در محل سالن قبلی بدنهسازی پیکان در حال پیادهسازی است، قادر خواهد بود 25 دستگاه در ساعت و 150 هزار دستگاه در سال، بدنه ال 90 تولید کند.
پس از تکمیل فونداسیون و نصبسازههای اصلی، کار نصب تجهیزات ساخت بدنه ال 90 در سالن بدنه سازی شماره یک ایران خودرو پی گرفته خواهد شد.
گفتنی است تازهترین عکسها از وضعیت خط سابق تولید پیکان و فعالیتهای در حال انجام در آن، از جمله کار نصب خط تولید ال 90 در گروه خبر مرکز ارتباطات گروه صنعتی ایران خودرو موجود
شرح | واحد |
سواری مزدا 323 |
وانت مزدا 2000 |
پاجرو ( دو دیفرانسیل ) | ||||
اتوماتیک | معمولی | تک کابین | دوکابین | اتوماتیک | معمولی | |||
ابعاد وزن |
طول |
mm | 4365 | 4820 | 4725 | |||
عرض | mm | 1705 | 1620 | 1775 | ||||
ارتفاع | mm | 1410 | 1590 | 1900 | ||||
فاصله محور جلو از عقب | mm | 2605 | 2865 | 2725 | ||||
فاصله محور جلو | mm | 1470 | 1300 | 1465 | ||||
فاصله محور عقب |
mm | 1470 | 1300 | 1480 | ||||
کمترین فاصله از زمین |
mm | 140 | 200 | 205 | ||||
حداکثر وزن مجاز |
kg | 1545 | 2400 | 2720 | ||||
وزن خالص ( بدون سرنشین) |
kg | 1073 | 1250 | 1330 | 1985 | 1980 | ||
عملکرد |
حداقل شعاع گردش |
mm | 5100 | 6000 | 5900 | |||
حداکثر زاویه شیب روی |
tg | 0.7 | ||||||
متوسط مصرف سوخت |
lit / 100km | 8.8 | 7.5 | 10.4 | 10.5 | 11.9 | ||
موتور و سیستم سوخت رسانی |
نوع موتور |
4 سیلندر خطی 16 سوپاپ |
4سیلندر خطی 12 سوپاپ |
6 سیلندر خورجینی 24 سوپاپ | ||||
سیستم سوخت رسانی |
انژکتوری |
انژکتوری |
انژکتوری | |||||
حجم موتور |
cc | 1598 | 1998 | 3497 | ||||
نسبت تراکم |
9 | 8.6 | 9.5 | |||||
حداکثر قدرت |
hp / rpm | 106/5500 | 95/5000 | 194/5000 | ||||
حداکثر قدرت |
N.m/rpm | 145/4000 | 151/2500 | 313//3500 | ||||
حداکثر گشتاور |
lit | 55 | 66 | 92 | ||||
حجم باک |
4 دنده اتومات |
5 دنده دستی |
5 دنده دستی |
4 دنده اتومات |
5 دنده دستی | |||
موتور و سیستم سوخت رسانی |
نوع جعبه دنده |
2.816 |
3.416 |
4.451 |
2.804 |
3.952 | ||
نسبت دنده 1 |
1.497 |
1.842 |
2.686 |
1.531 |
2.238 | |||
نسبت دنده 2 |
1 |
1.29 |
1.589 |
1 |
1.398 | |||
نسبت دنده 3 |
0.725 |
0.972 |
1 |
0.754 |
1 | |||
نسبت دنده 4 |
- |
0.775 |
0.874 |
- |
0.819 | |||
نسبت دنده عقب |
2.648 |
3.214 |
4.292 |
2.393 |
3.553 | |||
نسبت دنده نهایی |
4.147 |
4.105 |
4.875 |
|
||||
موتور و سیستم سوخت رسانی |
تعلیق جلو |
مک فرسون - فنرلول |
جناغی - فنرلول |
سیستم مستقل میله پیچشی و جناغی | ||||
تعلیق عقب |
مک فرسون - میل تعادل |
فنر شمش کمانی |
محور یکپارچه ، فنرلول و سه اتصالی | |||||
نوع فرمان و جعبه فرمان |
هیدرولیک / دنده شانه ای |
مهره ساچمه ای |
هیدرولیک | |||||
اندازه لاستیک |
185/65R14 82T | 6.5 - 14 |
265/70 R15 | |||||
نوع ترمز جلو |
دیسکی خنک شونده |
دسکی |
دیسکی خنک شونده | |||||
نوع ترمز عقب |
کاسه ای |
کاسه ای |
کاسه ای | |||||
نوع شاسی |
- |
نردبانی U شکل |
نردبانی U شکل | |||||
پوشش استاندارد آلایندگی | EURO II | ECER 8303 |
EURO II |