اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

پارس خودرو با تولید مگان و ال90 از پراکندگی تولید می‌کاهد

 
خبرگزاری فارس: مدیر عامل پارس خودرو گفت: پارس خودرو با تولید مگان و L90 در سال 85 سعی خواهد کرد که از پراکندگی تولید بکاهد. زیرا پراکندگی تولید نیاز به خطوط فراوان و صرف هزینه‌های بسیار دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی پارس خودرو، حسین امیری با بیان این مطلب افزود: متاسفانه در طول 45 سال تاریخ فعالیت پارس خودرو، این شرکت در حدود 22 محصول تولید و از رده خارج کرده که این موضوع از نظر اقتصادی ضربات سنگینی به پیکره شرکت وارده کرده است.
وی ادامه داد: بخشی از توفیقات پارس خودرو به دلیل قطع ارتباط با امریکا بود. چرا که قبل از انقلاب با GM امریکا همکاری داشتیم و پس از پیروزی انقلاب هم همکاری با نیستان آغاز شد که خودروهای تولیدی به دلیل مشکلات زیست محیطی و نداشتن استاندارد "یورو 2" متوقف شدند.
مدیر عامل پارس خودرو در خصوص سخنان اخیر مسئولان کشور مبنی بر لزوم پرهیز از مونتاژ کاری و واردات CKD و ضرورت داخلی سازی و طراحی بومی در شرکت، متذکر شد: سبد صنعتی خودرو در کشور از چند جز تشکیل می‌شود، یکی بحث واردات است که بخشی از نیاز را برطرف می‌کند و بخش دیگر مونتاژ کاری و قسمت دیگر نیز داخلی کردن و همچنین طراحی خودروهای جدید است.
امیر با بیان این که هر چهار بخش در جایگاه خودشان دارای ارزش هستند، تصریح کرد: چطور ممکن است واردات آزاد باشد، اما مونتاژ کاری ممنوع شود، مونتاژ کاری که صدها شغل به همراه خود یدک می‌کشد ضمن این که در بسیاری از موارد نیاز به تکنولوژی بالا ندارد.
وی تاکید کرد: اتخاذ هر سیاستی در زمینه خودرو باید متناسب با وضع اجتماعی و اقتصادی در داخل کشور باشد و نباید عجولانه درب مرزها را باز کرد تا این صنعت نیز که هزاران شغل برای کشور ایجاد کرده است، تحت فشار قرار گیرد.
امیری با اشاره به این که یکی از مشخصات پارس خودرو تولید اتومبیل در رنج‌ها و قیمت‌های مختلف است، گفت: این شرکت ارزان ترین و گران‌ترین خودرو را در سبد تولید خود دارد و باید بگویم که در بخش خودروهای زیر هشت میلیون تومان به طور قطع باید به سراغ برند خودمان برویم و سرمایه گذاری کنیم.
مدیر عامل پارس خودرو در پایان خاطر نشان کرد: به طور طبیعی بازار، درخواست‌های مختلفی دارد و این شرکت برای خودروهای بالای 10، 20 و حتی 30 میلیون تومان نیز خودروهای مگان و ماکسیما را به بازار معرفی کرده است.
یادآور می‌شود: پارس خودرو قصد دارد با اجرای طراح توسعه خود ظرفیت تولید خودرو در این شرکت را طی دو سال آینده به 220 هزار دستگاه در سال برساند.

تولید و فروش ال ـ 90 از امروز در مراکش آغاز شد

به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ایسنا، شرکت رنو در اعلامیه‌ای خبری اعلام کرد که تولید ال ـ 90 یا لوگان در مراکش آغاز شده است.
تولید خودروی لوگان پیش از این در رومانی و روسیه آغاز شده بود از این خودرو حدود 100 هزار دستگاه در رومانی تولید شده و در اروپای شرقی با اقبال عمومی روبرو شده است.
این خودرو بعد از مرکش تولیدش در کلمبیا و ایران نیز آغاز می‌شود و پس از آن در برزیل چین و هند نیز تولیدش آغاز خواهد شد.
ایران پایگاه تامین قطعات هند خواهد بود.
همچنین این خودرو که از آن به فولکس قورباغه‌ای جدید یا خودروی مردم یاد می‌شود در اروپای غربی نیز به تازگی عرضه آن آغاز شده است.
تولد ال ـ 90 در کارخانه کازابلانکا مراکش انجام می‌شود و رنو برای مونتاژ این خودرو در این کشور 30 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده است.
قرار است سالانه 30 هزار ال ـ 90 در مراکش مونتاژ شود.
به گزارش ایسنا، مراکش دومین بازار بزرگ خودرو در شمال آفریقا است.

خط تولید چهارمین محصول نسل جدید کامیونهای بنز افتتاح شد


خط تولید چهارمین محصول از نسل جدید کامیون های بنز ( کمپرسی Axor 3335k) در ایران خودرو دیزل افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری موج، مجید شیخانی مدیرعامل ایران خودرو دیزل، در مراسم افتتاح خط تولید این خودرو، افزود: این محصول با توجه به افزایش حجم فعالیتهای مونتاژی، تزئینات و مکانیکی، رکود زمان تلفیقی فرآیند نمونه سازی و تولید انبوه را در مقایسه با محصول قبلی پشت سر نهاده است.
وی اظهار داشت: خط تولید کمپرسی بنز Axor3335k از سری محصولات شرکت دایملر کرایسلر و با بهره مندی از سطح استاندارد زیست محیطی EuroIII به منظور تکمیل سبد تولیدات ایران خودرو دیزل در طی سه روز، با تلفیق فرآیند نمونه سازی و تولید انبوه راه اندازی شد.
مهندس شیخانی راه اندازی این خط تولید را پیشبرد یکی از اهداف تولیدی شرکت در سال 84 دانست و بیان کرد: ما موفق شده ایم با بکارگیری شیوه ای جدید کدینگ چیدمان قطعات، قابلیت و توانایی راه اندازی خطوط تولید محصولات جدید را افزایش دهیم و با توجه به تولید سه محصول جدید در طی سه ماه گذشته، خطوط تولید کامیون انعطاف پذیری لازم را برای تولید محصولات متنوع کسب کرده است.
مدیرعامل ایران خودرو دیزل در پایان خاطرنشان کرد: پس از تولید محصولات پیشرفته و مدرن Axor1844، Axor 1843 Lcm2، Axor 3335k، Axor 2628 Lcm2، تولید آزمایشی محصول جدید Axor 1935k بلافاصله در دستور کار آماده سازی خطوط تولید قرار خواهد گرفت که این موضوع در تاریخ تولید محصولات این شرکت بی سابقه است.
یادآور می شود: کامیون بنز کمپرسی Axor 3335k از حجم موتور 11967 سی سی، استاندارد زیست محیطی یورو3، مدل موتور OM457LA، قدرت موتور 354 hp at 1900 rpm و وزنی برابر 33 تن برخوردار است

خصوصی سازی به موسسه استاندارد هم رسید


موسسه استاندارد، امور مرتبط با نمونه‌‏برداری و آزمون سنگدانه (شن و ماسه) را به بخش خصوصی واگذار می‌‏کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، این موسسه در راستای اجرای طرح خصوصی سازی و اجرای سیاست واگذاری امور تصدی‌‏گری به بخش خصوصی و استفاده بهینه از ظرفی‌‏های فنی و تخصصی موجود کشور، امور مرتبط به نمونه‌‏برداری و آزمون سنگدانه (شن و ماسه) که منطبق با استاندارد ملی است را واگذار می‌‏کند.
بر اساس این گزارش، این طرح به منظور توسعه و ارتقای کمی و کیفی واحدهای مربوطه در این مجموعه انجام می‌‏شود.
این گزارش همچنین حاکی است، در این طرح کلیه صاحبان و مدیران آزمایشگاه‌‏های تخصصی سراسر کشور که امکان نمونه‌‏برداری و آزمون محصولات مورد نظر را دارند، می‌‏توانند تا پایان تیرماه سال جاری با مراجعه به اداره کل استان‌‏ها و اداره کل سیستم کیفیت واقع در تهران در این طرح شرکت کنند.
برپایه این گزارش، با به منظور حمایت از بخش خصوصی،‌‏موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی پس از تایید گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه بر اساس قوانین موجود در صورت تامین اعتبار در مناطق محروم از محل وجوه اداره نشده، تسهیلاتی جهت خرید وسایل آزمایشگاهی در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد.

تولید انجین در داخل امکان‌پذیر است

«‌ موازی‌کاری سازمان‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت و حفاظت از محیط زیست، تولیدکنندگان موتورسیکلت را بر سر دوراهی قرار داده است.»
حسین عبداله‌زاده ـ دبیر سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت ایسنا، افزود: «با توجه به اینکه قسمت اصلی موتورسیکلت یعنی انجین از خارج وارد کشور می‌شود عملا فعالان این بخش مونتاژکارند نه تولیدکننده.»
وی با بیان اینکه امکانات و متخصصان داخلی برای تولید انجین موتورسیکلت وجود دارد، گفت:« متاسفانه افرادی که باید از این صنعت حمایت کنند در کشور وجود نداشته، زیرا این مسئله نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگی است.»
او افزود:« امکان تولید بیش از 90 درصد از قطعات موتورسیکلت به جز انجین در کشور وجود دارد. ولی سیاست‌هایی که طی سه سال اخیر برای صنعت موتورسیکلت از طریق سیستم‌های دولتی اجرایی شده 100 درصد کارشناسی نبوده و به همین دلیل نه تنها باعث توقف تولید و تعطیلی برخی کارخانه‌شده، بلکه تیراژ تولید را نیز به شدت کاهش داده است.»
عبداله‌زاده افزود:« در صورت اجرای برنامه‌ای درست و مدون امکان دستیابی به خودکفایی در صنعت موتورسیکلت وجود خواهد داشت.»
وی با بیان اینکه اجرای هر طرح نیازمند متخصصان آشنا به آن صنعت است، گفت:« تدوین و اجرای طرحی بدون در نظر گرفتن افراد متخصص باعث ایجاد ناهماهنگی و ناهنجاری در واحدهای تولیدی خواهد شد.»
عبداله‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر تجهیزات لازم برای ساخت انجین موتورسیکلت در برخی شرکت‌های داخلی وجود دارد، گفت:« بخشی از این تجهیزات باید از ارتش و بخشی از شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت تامین شود و در صورت اجرای این طرح از سوی دولت امکان تحقق آن وجود خواهد داشت.»
وی افزود:« تاکنون تعدادی از طرح‌ها در صنعت موتورسیکلت به دلیل نبود سرمایه و حمایت نکردن دولت راکد و نیمه‌کاره رها شده‌اند که در صورت وجود حمایت از این صنعت امکان دستیابی به خودکفایی وجود خواهد داشت.»
او با اشاره به کمبود مراکز آزمون استاندارد موتورسیکلت در کشور گفت:« ما پیشنهاد احداث یک مرکز تحقیقات و آزمون موتورسیکلت را با سرمایه‌گذاری حدود 5/1 تا دو میلیارد تومان به دولت ارائه دادیم که متاسفانه هنوز هیچ حمایتی از این طرح نشده است.»
دبیر سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران وضعیت نامناسب صنعت موتورسیکلت طی دو سال اخیر را عاملی برای نداشتن تمایل سرمایه‌گذاران به حضور در این بخش دانست و افزود:« یکی از معضلات اصلی در این صنعت مراکز آزمون و اجرای دقیق استانداردهاست که متاسفانه حمایتی از سوی موسسه استاندارد نشده است.»
وی با بیان اینکه در حال حاضر دو مرکز تست نیرومحرکه و مرکز تست آلایندگی در کشور وجود دارد به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت:« این دو مرکز مشکلات زیادی دارند و پاسخگوی این سوالات نیستند.»
او افزود:« این دو مرکز نتایج متفاوتی را در مورد تست موتورسیکلت‌های یکسان ارائه داده‌اند و به همین دلیل موسسه استاندارد در حال بررسی صحت و سقم کار این دو مرکز است و ما منتظر اعلام نظر این موسسه هستیم.»
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان مجبورند یک نمونه به سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت ارائه دهند، گفت: «سازمان حفاظت از محیط زیست نیز اعلام کرده که از اول تیرماه همین تست را انجام خواهد داد و به این ترتیب یک تست از سوی دو مرکز انجام می‌شود که ما بارها خواسته‌ایم که این موازی‌کاری صورت نگیرد.»
وی ادامه داد:« ‌نتایج تست‌های نیرومحرکه برای سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت قابل قبول است و از طرفی سازمان حفاظت از محیط زیست نتایج مرکز آلایندگی را می‌پذیرد و به این ترتیب تولیدکنندگان بر سر ردوراهی قرار گرفته‌اند.»

نصب فونداسیون و سازه‌های اصلی خط ال 90 در سالن تولید پیکان

 کار نصب سازه‌های اصلی و فونداسیون خط تولید ال 90 در سالن شماره یک ایران خودرو، محلی که تا حدود 50 روز پیش خودرو پیکان تولید می‌شد، آغاز شده و طرح نصب کامل خط تولید ال 90 با سرعت ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی ایران خودرو، خط تولید پیکان، 26 اردیبهشت ماه امسال همزمان با حضور رئیس جمهوری در مراسمی به همین مناسبت تعطیل و از غروب همان روز کار جمع‌آوری خط و بازکردن تجهیزات جانبی آن به سرعت آغاز شد.
برخی از تجهیزات خط تولید پیکان پس از جمع آوری، به انبارها منتقل شده و برخی نیز همچون دستگاه‌هی جوش، به سالن‌های ساخت بدنه پژو آردی منتقل شده و هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همچنین کارگران خط بدنه‌سازی و مونتاژ پیکان در خطوط تولید بدنه و مونتاژ دیگر محصولات گروه صنعتی ایران خودرو، از جمله پژو آرادی و پژو 405 به کار مشغول شده‌اند.
کار جمع‌آوری بخش‌های باقیمانده از سازه‌های فلزی کارخانه بدنه‌سازی پیکان، با هدف زمینه‌سازی جهت نصب سازه‌های مربوط به خط بدنه سازی ال 90، به دست شرکت تام و کارشناسان پروژه ال 90 در حال انجام است.
خط بدنه‌سازی ال 90 که در محل سالن قبلی بدنه‌سازی پیکان در حال پیاده‌سازی است، قادر خواهد بود 25 دستگاه در ساعت و 150 هزار دستگاه در سال، بدنه ال 90 تولید کند.
پس از تکمیل فونداسیون و نصب‌سازه‌های اصلی، کار نصب تجهیزات ساخت بدنه ال 90 در سالن بدنه سازی شماره یک ایران خودرو پی گرفته خواهد شد.
گفتنی است تازه‌ترین عکس‌ها از وضعیت خط سابق تولید پیکان و فعالیت‌های در حال انجام در آن، از جمله کار نصب خط تولید ال 90 در گروه خبر مرکز ارتباطات گروه صنعتی ایران خودرو موجود

مشخصات فنی خودرو های تولیدی گروه بهمن

  شرح واحد

سواری مزدا 323

وانت مزدا 2000

پاجرو ( دو دیفرانسیل )

اتوماتیک معمولی تک کابین دوکابین اتوماتیک معمولی
ابعاد وزن

طول

mm 4365 4820 4725
عرض mm 1705 1620 1775
ارتفاع mm 1410 1590 1900
فاصله محور جلو از عقب mm 2605 2865 2725
فاصله محور جلو mm 1470 1300 1465

فاصله محور عقب

mm 1470 1300 1480

کمترین فاصله از زمین

mm 140 200 205

حداکثر وزن مجاز

kg 1545 2400 2720

وزن خالص ( بدون سرنشین)

kg 1073 1250 1330 1985 1980
عملکرد

حداقل شعاع گردش

mm 5100 6000 5900

حداکثر زاویه شیب روی

tg     0.7

متوسط مصرف سوخت

lit / 100km 8.8 7.5 10.4 10.5 11.9
موتور و سیستم سوخت رسانی

نوع موتور

 

4 سیلندر خطی 16 سوپاپ

4سیلندر خطی 12 سوپاپ

6 سیلندر خورجینی 24 سوپاپ

سیستم سوخت رسانی

 

انژکتوری

انژکتوری

انژکتوری

حجم موتور

cc 1598 1998 3497

نسبت تراکم

  9 8.6 9.5

حداکثر قدرت

hp / rpm 106/5500 95/5000 194/5000

حداکثر قدرت

N.m/rpm 145/4000 151/2500 313//3500

حداکثر گشتاور

lit 55 66 92

حجم باک

 

4 دنده اتومات

5 دنده دستی

5 دنده دستی

4 دنده اتومات

5 دنده دستی

موتور و سیستم سوخت رسانی

نوع جعبه دنده

 

2.816

3.416

4.451

2.804

3.952

نسبت دنده 1

 

1.497

1.842

2.686

1.531

2.238

نسبت دنده 2

 

1

1.29

1.589

1

1.398

نسبت دنده 3

 

0.725

0.972

1

0.754

1

نسبت دنده 4

 

-

0.775

0.874

-

0.819

نسبت دنده عقب

 

2.648

3.214

4.292

2.393

3.553

نسبت دنده نهایی

 

4.147

4.105

4.875

 

 
موتور و سیستم سوخت رسانی

تعلیق جلو

 

مک فرسون - فنرلول

جناغی - فنرلول

سیستم مستقل میله پیچشی و جناغی

تعلیق عقب

 

مک فرسون - میل تعادل

فنر شمش کمانی

محور یکپارچه ، فنرلول و سه اتصالی

نوع فرمان و جعبه فرمان

 

هیدرولیک / دنده شانه ای

مهره ساچمه ای

هیدرولیک

اندازه لاستیک

  185/65R14 82T 6.5 - 14

265/70 R15

نوع ترمز جلو

 

دیسکی خنک شونده

دسکی

دیسکی خنک شونده

نوع ترمز عقب

 

کاسه ای

کاسه ای

کاسه ای

نوع شاسی  

-

نردبانی U شکل

نردبانی U شکل

پوشش استاندارد آلایندگی   EURO II ECER 8303

EURO II