نوع موتور |
TU5JP4 |
استاندارد آلودگی |
یورو 4 |
حجم موتور |
1578 |
حداکثر قدرت موتور |
110 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور |
142 نیوتن متر در 400 دور در دقیقه |
حداکثر سرعت با گیربکس دستی |
193 کیلومتر در ساعت |
حداکثر سرعت با گیربکس اتوماتیک |
189 کیلومتر در ساعت |
نسبت تراکم |
5/10 |
سیستم سوخت رسانی |
انژکتوری |
تعداد سوپاپ |
16 |
نوع و تعداد سیلندر |
4 سیلندر خطی |
ظرفیت مخزن سوخت |
50 لیتر |
مصرف سوخت ترکیبی با گیربکس دستی |
6/6 در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی با گیربکس اتوماتیک |
3/7 در 100 کیلومتر |
سیستم تعلیق جلو |
مستقل از نوع مک فرسون با فنر پیچشی |
سیستم تعلیق عقب |
بازویی با میله پیچشی و میله تقویتی |
کمک فنر جلو |
هیدرولیکی + گازی |
کمک فنر عقب |
هیدرولیکی |
سیستم ترمز جلو |
دیسکی با سیستم خنک کاری |
سیستم ترمز عقب |
دیسکی |
ترمز ABS |
چهار کاناله با چهار حسگر |
سیستم کلاچ |
هیدرولیک- الکترونیکی |
نوع فرمان |
هیدرولیکی |
طایر |
14R65/185 |
وزن خالص |
(گیربکس دستی) 1069 کیلوگرم |
وزن خالص (گیربکس اتوماتیک) |
1099 کیلوگرم |
وزن ناخالص |
(با بار کامل و باک پر_ گیربکس دستی) 1567 کیلوگرم |
وزن ناخالص |
(با بار کامل و باک پر _ گیربکس اتوماتیک) 1597 کیلوگرم |
کلاس بدنه |
C |
رنگ |
متالیک |
شیشه ها |
رنگی |
آیینه های جانبی |
دستی برای تیپ 1 ، برقی برای سایر تیپها |
طول خودرو |
4188 mm |
عرض خودرو |
1655 mm |
ارتفاع خودرو |
1456 mm |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو |
2443 mm |
فاصله بین مرکز چرخهای جلو از یکدیگر |
1425 mm |
فاصله بین مرکز چرخهای عقب از یکدیگر |
1416 mm |
ادامه دارد
SD 206پژو 206SD پنجمین و آخرین گونه از انواع مدل 206 به شمار می رود. این خودرو در میان مدلهای دیگر پژو 206 شامل هاچ بک 3 در و 5در ، کوپه روباز و استیشن به دلیل برخورداری از صندوق عقب بزرگ و جادار نقش خود را به عنوان یک خودرو خانوادگی ایده آل به خوبی ایفا مکند. این خودرو اولین خودرو در کلاس ابعادی B/C وخانواده محصولات 206 است که در هر دو مدل بنزینی و دوگانه سوز جهت تولید انبوه طراحی گردیده است. 206 صندوقدار برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2005 به جهانیان معرفی شد. این خودرو حاصل ایده و فکر ایرانی و همکاری دو شرکت بزگ ایران خودرو و پژو می باشد. پروژه 206SD با کد T13 از مارس 2004 و با هدف طراحی و تولید مدل سدان این خودرو برای عرضه در بازار ایران و 39 کشور دنیا شروع شد. ایرانخودرو تنها عرضه کننده این محصول در بازارهای صادراتی خواهد بود. خودروی 206 صندوقدار بصورت 19 مدل مختلف طبق تعریف بازار کشورهای صادرتی و بازار ایران تولید و عرضه خواهد شد. این مدلها در موتور، گیربکس، سیستم تعلیقّ، سیستم ترمز، نوع سوخت مصرفی و تجهیزات جانبی متفاوت خواهند بود. کشورهای صادراتی طبق تعریف شامل : کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه ، اروپای شرقی ، خاورمیانه، آفریقا ، چین و روسیه می باشد. 206 صندوقدار با برخورداری از طرح زیبا و تجهیزات کاربردی و از همه مهم تر صندوق عقب جادار، در حقیقت مهندسی روز دنیا را برای دستیابی به حداکثر ایمنی و رفاه سرنشینان به خدمت گرفته است، ایمنی و آسایشی که در خودروهای بزرگ و گران قیمت تر می توان سراغ گرفت. |
ادامه دارد
مدیر عامل شرکت توسعه صنایع خودرو :ال 90 با سه ماه تاخیر در تابستان 85 به بازار می آید
مدیر عامل شرکت توسعه صنایع خودرو گفت: قرارداد ال 90 ، قراردادی کاملا خصوصی است و مواضع میان دولتها بر روند اجرای آن تاثیری نخواهد گذاشت.
رضا دانش فهیم با اشاره به اینکه اظهارات شیراک تاثیری بر قرار داد ال 90 نخواهد داشت، گفت: این قرارداد میان دوشرکت خصوصی بسته شده و ارتباطی به میان مواضع دو کشورندارد.
وی همچنین درباره لغو سفر خبرنگاران به فرانسه که از سوی شرکت رنو پارس دعوت شده بودند، افزود: این موضوع با قرارداد ال90 فرق می کند و این قرارداد به علت خصوصی بودن به روند خود ادامه خواهد داد.
مدیرشرکت توسعه صنایع خودرو درباره زمان تولید این خودرو در کشورتصریح کرد: این خودرو با سه ماه تاخیردر تابستان سال آینده به تولید خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: تاخیرسه ماهه چنین قراردادی با برنامه ریزی دو ساله کاملا طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
دانش فهیم ، تاخیردرارسال یکسری ماشین آلات وطولانی شدن توقف پروژه خط تولید پیکان را از علل اصلی تاخیر در تولید این قرارداد دانست و افزود: سعی بر این است که این موارد رفع شود .
رضا ویسه رییس سایق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پیش از این گفته بود که این خودرو از اردیبهشت سال 85 در کشورتولید خواهد شد.
لوگان L90 | ||
لوگان L90 | بنزینی | |
موتور | K7M | K7J |
نوع گیربکس | دستی | |
کنترل آلودگی | Euro IV | Euro IV |
نوع تصویبی | LSRAFH | LSRAFH |
گنجایش صندلی | 5 | 5 |
موتور | ||
نوع موتور | K7M710 | K7J710 |
حجم موتور (cc) | 1598 | 1390 |
قطر× کورس (میلی متر) | 79.5*80.5 | 79.5*70 |
تعداد سیلندر | 4 | 4 |
نسبت تراکم | 9.5:1 | 9.5:1 |
تعداد سوپاپها | 8 | 8 |
حداکثرتوان kW EC | 64(90) | 55(75) |
حداکثر سرعت موتور | 5500(rpm) | 5500(rpm) |
حداکثر گشتاور EC | 128(m-kg) | 112(m-kg) |
نوع سوخت انژکتوری | پاششی | پاششی |
نوع سوخت | بنزین | بنزین |
مبدل کاتالیست | S | S |
گیربکس | ||
نوع | JH3 | JH1 |
تعداد دنده های جلو | 5 | 5 |
سرعت 1000 rpm at | ||
نسبت دنده 1 | 7.24 | 7.24 |
نسبت دنده 2 | 13.18 | 13.18 |
نسبت دنده 3 | 19.37 | 19.37 |
نسبت دنده 4 | 26.21 | 26.21 |
نسبت دنده 5 | 33.94 | 33.94 |
سیستم فرمان | ||
قطر دایره دوران | 10.50 | |
قفل فرمان ( دستی) | 4.5/3.2 | |
سیستم تعلیق | ||
جلو | مک فرسون | |
عقب | میله پیچشی H-type | |
چرخها و لاستیک | ||
استاندارد چرخ (") | 6,0J15 | 5,50J14 |
اندازه لاستیک ها Fr/Rr | 185/65 R 15 | 165/80 R 14 |
ترمزها | ||
نوع ترمز | X | |
بوش. 8.0 A.B.S | انتخابی / استاندارد | |
توزیع قدرت موتور الکترونیکی | انتخابی / استاندارد | |
ترمز دیسکی جلو | 238/259 | |
ترمز کاسه ای عقب | 7"/8" | |
کارایی | ||
حداکثر سرعت(kph) | 175 | 162 |
0-100kph (s) | 11"50 | 13"00 |
استانداردهای سوخت 99/100/EC (1/100KM) | ||
دی اکسیدکربن (g/km) | 175 | 164 |
مصرف داخل شهر | 10.0 | 9.2 |
مصرف خارج شهر | 5.8 | 5.5 |
ترکیبی | 7.3 | 6.8 |
ظرفیت | ||
ظرفیت مخزن سوخت (I) | 50 | 50 |
وزن (کیلوگرم) AC اختیاری | ||
وزن خودرو بدون بار | 980 | 975 |
وزن روی اکسل جلو | 585 | 580 |
وزن روی اکسل عقب | 395 | 395 |
حداکثر وزن خودرو با بار | 1540 | 1535 |
ابعاد ( میلی متر) | ||
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو | 2630 | |
طول کلی | 4250 | |
تاقنمای جلو | 777 | |
تاقنمای عقب | 843 | |
فاصله بین مرکز چرخهای جلو از یکدیگر | 1466 | |
فاصله بین مرکز چرخهای عقب از یکدیگر | 1456 | |
حجم صندوق عقب ( لیتر) 510 | 510 |
محمدحسین نورافکن
واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست اعلام کرد، ایران از لحاظ نسبت خودروی سواری به کل جمعیت در رتبه چهل و هفتم جهان در پایان سال 2005 قرار گرفت.
در پایان سال 2005 به ازای هر هزار نفر، 63 خودروی سواری در ایران وجود داشت که از این لحاظ ایران چهل و هفتمین کشور جهان محسوب می شود.
بر اساس این گزارش، در سطح جهان مردم کشور زلاندنو دارای بیشترین تعداد خودروی سواری هستند، به طوریکه به ازای هر هزار نفر مردم این کشور 618.8 خودروی سواری در این کشور وجود دارد..
در سطح کشورهای قاره آمریکا بالاترین شمار خودروی سواری به کشور کانادا و در سطح آسیا نیز به ژاپن تعلق دارد که به ازای هر هزار نفر در کانادا 565 و در ژاپن 467 خودروی سواری وجود دارد.
آلمان نیز در سطح اروپا دارای بالاترین شمار خودروهای سواری می باشد و به ازای هر هزار نفر از جمعیت این کشور، 554.4 خودروی سواری در این کشور وجود دارد.
واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست همچنین تعداد خودروی سواری در آفریقای جنوبی به ازای هر هزار نفر جمعیت آن را 113 خودرو، عربستان 101، نیجریه 7.5، الجزایر 133، اوکراین 121، انگلستان 517، ترکیه 77، سوئیس 521، سوئد 460، اسپانیا 500، اسلوواکی 261، روسیه 162، رومانی 186، پرتقال 403، نروژ 443، هلند 437، قزاقستان 116، ایتالیا 594، ایرلند 386، یونان 302، فرانسه 514، فنلاند 442، دانمارک 360، آذربایجان 51، اتریش 510، تایلند 37، تایوان 246، سریلانکا 19، کره جنوبی 223، سنگاپور 123، پاکستان 9، مالزی 246، اندونزی 18، هندوستان 9، چین 9، هنگ کنگ 50، استرالیا 536، ونزوئلا 145.9، آمریکا 480، و برزیل 101 خودرو اعلام کرده است.
بنابر همین گزارش، در سطح جهان نیز به ازای هر هزار نفر به طور متوسط 260.6 خودروی سواری وجود دارد.
سند استراتژیک صنعت خودرو با هدف هدایت این صنعت از مونتاژ به سمت بومی شدن در وزارت صنایع و معادن در دست بررسی و تدوین است، صنعت خودروی ایران بهرغم اینکه بعد از صنعت نفت، بزرگترین صنعت کشور است سالیان سال از داشتن سندی استراتژیک محروم بود، تا اینکه در دوره وزارت اسحاق جهانگیری وزیر سابق صنایع و معادن استراتژی توسعه صنعتی کشور تدوین و سند استراتژیک صنعت خودرو نیز همراه آن تهیه شد. سند استراتژی توسعه صنعتی کشور بر پایه مطالعاتی که تیم تحت نظر جهانگیری انجام داده بود، تدوین اما با مخالفت برخی از نمایندگان مجلس و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مواجه شد.
در بومی کردن صنعت خودرو جذب سرمایهگذاری خارجی
و اجرای طرحهای مشترک داخلی و خارجی و کاهش تدریجی و هدفمند تعرفه
کالاهای صنعتی از جمله خودرو برای رقابتی شدن بایستی مورد توجه قرار گیرد
علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن نیز که قبل از تصدی پست وزارت، در مرکز پژوهشهای مجلس تلاشهای فراوانی در اصلاح بزرگترین پروژه خودروسازی کشور یعنی ال -90 و تحلیلهایی در زمینه استراتژی توسعه صنعتی کشور داشت از همان ابتدا، که به عنوان وزیر پیشنهادی محمود احمدینژاد برای تصدی پست وزارت صنایع و معادن معرفی شد در دفاع از برنامههای خود بر اصلاح سند استراتژی توسعه صنعتی به طور عام و سند استراتژیک صنعت خودرو به طور اخص تاکید میکرد.
وی معتقد است که در تدوین استراتژی توسعه صنعتی، از نظر همه کارشناسان استفاده نشده است، بنابراین نخستین کار خود را اعمال اصلاحات در سند استراتژی توسعه صنعتی، با استفاده از نظرات کارشناسی با نگرش همه جانبه به ارزشهای کلان جمهوری اسلامی و سند چشمانداز قرار داده است. طهماسبی همچنین زمانی که هنوز یکی از نامزدهای پست وزارت صنایع بود تهیه سند استراتژیک صنعت خودرو به منظور حمایت از صنایع ساخت داخل و حرکت به سمت تولید خودرویی با کیفیت و استاندارد را مبنای فعالیت های خود قرار داده بود.
اما دیدگاه علیرضا طهماسبی برای تغییر و تحول در سند استراتژی صنعت خودرو که در زمان جهانگیری تدوین شده بود چه میتواند باشد؟ و خودروسازان باید در انتظار چه سیاستهای جدیدی از جانب این وزارتخانه باشند.هر چند از اظهارنظر و مصاحبههای وزیر صنایع و معادن، این استنباط را میتوان کرد که وی بر بومی شدن صنعت خودرو تاکید فراوان دارد، اما بومی کردن این صنعت نیازمند زیرساختهایی است که تنها با تکنولوژی و فنآوری خودروسازان جهانی میتواند شکل واقعی به خود گیرد.
چندی پیش نیز محمود احمدینژاد طی پیامی به شرکت ایران خودرو دستور تولید خودرویی 100درصد ایرانی طی مدت 18 ماه را داده بود که پیام وی توسط طهماسبی در افتتاحیه پروژه پژو آریان، به دیگر خودروسازان نیز ابلاغ شد.
از سویی دیگر بهرهگیری از فرصتهای اقتصاد جهانی و بازیگران آن برای نهادینه کردن اصل رقابتپذیری در صنعت کشور امری اجتنابناپذیر است.
در این زمینه جذب سرمایهگذاری خارجی و اجرای طرحهای مشترک داخلی و خارجی و کاهش تدریجی و هدفمند تعرفه کالاهای صنعتی از جمله خودرو برای رقابتی شدن بایستی مورد توجه قرار گیرد.
اعلام خبرهایی همچون عدم کاهش تعرفه واردات خودرو، عدم انحصار شرکتهای خارجی خودروساز در ایران و... حکایت از آن دارد که هدایت استراتژی صنعت خودرو به سمت خودرو ملی و نگاه به تولید داخل در حرکت است.وجود 3میلیون بیکار و نزدیک به 700هزار متقاضی شغل که هر سال وارد بازار کار میشوند شاید انگیزهای برای حمایت از تولید داخل باشد.
توسعه صنایع خودرو توام با رقابتپذیری جهان
در استراتژی و سیاستهای کلان و اجرایی صنایع خودرو که سال گذشته از سوی وزارت صنایع و معادن تدوین شد، توسعه صنایع خودرو توام با رقابتپذیری جهانی مورد تاکید فراوان قرار گرفته است.
در این استراتژی که از سوی تیم کارشناسی اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن تهیه شد سیاستهای کلان صنایع خودرو شامل رقابتی شدن تولید در سطح داخلی و جهانی و همچنین تعامل موثر و پایدار بین رشتهای با سایر شاخههای صنعتی و به ویژه صنایع دارای مزیت نسبی رقابتی شده، تعریف شده است.
در بخش رقابتیسازی، ارتقای تکنولوژی، کاهش هزینههای تولید، توسعه خدمات مرتبط (قبل و پس از فروش) و بسترسازی و حمایت از صادرات مورد تاکید واقع شده است.
اما در بخش سیاستهای اجرایی این سند، ارتقای تکنولوژی به عنوان یکی از مهمترین بخشها نام برده شده است.
در این راستا ایجاد بستر مشارکت با دارندگان تکنولوژی و Brand خارجی از طریق اتحاد استراتژیک، بسترسازی و حمایت از تامین دانش فنی و تحقیقات توسعهای جهت انتقال و توسعه تکنولوژی فرآیند تولید متناسب با روند تغییرات جهانی، تدوین، توسعه و به روز رسانی استانداردها، بسترسازی و حمایت از تولید رقابتی قطعات و همچنین بسترسازی و حمایت از توسعه تحقیقات به عنوان اجزای اصلی این سند در بخش رقابتیسازی است.