بر اساس آخرین ردهبندی خودروسازان جهان، شرکت جنرال موتورز آمریکا با تولید 9 میلیون و 97 هزار دستگاه خودرو، تویوتا با هفت میلیون و 338 هزار دستگاه، فورد با شش میلیون و 497 هزار و رنونیسان با تولید شش میلیون و 110 هزار دستگاه بزرگترین خودروسازان دنیا در سال 2005 میلادی بودند.
به گزارش ایسنا، بر این اساس ایرانخودرو با تولید 553 هزار دستگاه خودرو جایگاه 20 و سایپا با تولید 413 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته میلادی رتبه 26 را از آن خود کرده است.
البته با این که کیفیت این دو خودروساز ایرانی هنوز از تولیدکنندگان اصلی خودرو فاصله دارد، اما سایپا با سود سالانه 18 درصد و ایران خودرو با سود 10 درصد، از پر سودترین خودروسازان جهان در سال 2005 میلادی لقب گرفتهاند.
در رتبهبندی پنج خودروساز برتر دنیا در سال 2005 نسبت به سال 2004 تغییر ایجاد شد و شرکت تویوتا با یک پله صعود مکان دوم را کسب کرد و فورد با یک پله سقوط به مقام سوم رسید.
گروه رنو نیسان نیز با تولید شش میلیون و110 هزار دستگاه خودرو، از گروه فولکس واگن - رقیب اصلیاش- فاصله گرفته و سعی میکند خود را به فورد برساند. البته این شرکت در صورت ادغام با جنرال موتورز یک گروه مشترک با تولید سالانه بیش از 15 میلیون خودرو را شکل خواهد داد.
تویوتا نیز در سال 2005 با یک پله صعود در جای دوم قرار گرفت و سعی دارد تا سال 2006 جای جنرال موتورز را در صدر جدول تولیدکنندگان خودرو به دست آورد؛ هدفی که کمی دور از دسترس به نظر میرسد.
بر این اساس اسامی 26 خودروساز بزرگ جهانی در سال 2005 بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن خودروسازان جهان به ترتیب زیر است. لازم به یادآوری است که به دلیل عضو نبودن ایران در انجمن خودروسازان جهان، نامی از خودروسازان ایرانی در این آمار به چشم نمیخورد، ولی ایسنا بر اساس تولیدات ایرانخودرو و سایپا جایگاه آنها را در این فهرست مشخص کرده است:
1 ـ جنرال موتورز( اپل، واکسهال و دوو ) با 9 میلیون و 97 هزار دستگاه
2 ـ تویوتا با هفت میلیون و 338هزار دستگاه
3 ـ فورد (جگوار- ولوو) با شش میلیون و 497 هزار دستگاه
4 ـ رنو نیسان با شش میلیون و 110 هزار دستگاه (گروه رنو 2میلیون616هزار، گروه نیسان 3میلیون 494هزار دستگاه)
5 ـ گروه فولکس واگن با پنج میلیون و 212 هزار دستگاه
6 ـ دایملر کرایسلر با چهار میلیون و 818 هزار دستگاه
7 ـ هوندا با سه میلیون و 436 هزار دستگاه
8 ـ PSA (پژو سیتروئن) با سه میلیون و 373 هزار دستگاه
9 ـ هیوندای ـ کیا با سه میلیون و 91هزار دستگاه
10 ـ سوزوکی با دو میلیون و 71 هزار دستگاه
11 ـ فیات با 2میلیون و 37 هزار دستگاه
12 ـ میتسوبیشی با یک میلیون و 331 هزار دستگاه
13 ـ بی.ام.و با یک میلیون و 323 هزار دستگاه
14 ـ مزدا با یک میلیون و 287هزار دستگاه
15 ـ دایهاتسو با یک میلیون و 11 هزار دستگاه
16 ـ آفتاواز با 720 هزار دستگاه
17 ـ دانگ فنگ با 593 هزار دستگاه
18 ـ سوبارو با 591 هزار دستگاه
19 ـ بیجینگ با 559 هزار دستگاه
20 ـ ایران خودرو با 553 هزار دستگاه
21 ـ FAW با 539هزار دستگاه
22 ـ SAIC با 518 هزار دستگاه
23 ـ ایسوزو با 510 هزار دستگاه
24 ـ چانا موتورز با 422 هزار دستگاه
25 ـ تاتا موتورز با 419 هزار دستگاه
26 ـ سایپا با 413 هزار دستگاه
این آمار نشان می دهد که خودروسازان چینی و هندی وضعیت خود را در رده بندی جدید ارتقا دادهاند؛ به طوری که حتی با رشد خودروسازان ایرانی، این خودروسازان جای ایران را دراین ردهبندی از آن خود کردهاند؛ بر این اساس ایران خودرو با یک پله سقوط از مکان 19 به بیستم و سایپا با پنج پله سقوط از مکان 21 به مکان 26 رسیده است؛ حال آن که سایپا 81 هزار دستگاه و ایران خودرو نیز 103 هزار دستگاه افزایش تولید داشتهاند.
آنچه در این آمار جلب توجه میکند عدم حضور ایران در آمار انجمن خودروسازان جهان است. این در حالی است که تولیدات خودروسازان ایرانی نیز در موسسات معتبر ثبت نشده است. در این خصوص راعی، قائم مقام مالی ایران خودرو گفته که سعی کردهایم امسال نام خود را در موسسه فیچ ثبت کنیم. البته به دلیل تحریم نمیتوانیم نام خود را در موسسات معتبر آمریکایی به ثبت برسانیم.
شرکت هپکو به عنوان اولین شرکت در کشور موفق به ساخت لودر شد.
رفیعی, مدیرعامل شرکت هپکو, ضمن بیان این مطلب از عرضه 5 لودر ساخت این شرکت به بازار تا هفته آینده خبر داد.
رفیعی, کشور را از واردات ماشینآلات بینیاز دانست و تصریح کرد: شرکت هپکو از 12 محصول تولیدی در سال 70 به تولید 25 محصول در سال 85 دست یافته است.