اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

با تلاش‌ پژوهشگران‌ کشورمان‌ ترمز خودروها بی‌ صدا می‌ شود

پژوهشگران‌ دانشگاه‌ صنعتی‌ امیرکبیر موفق‌ به‌ ساخت‌ نوع‌ ویژه‌ ای‌ از لنت‌ ترمز شدند که‌ علاوه‌ بر کیفیت‌ برتر، از تولید صدا جلوگیری‌ می‌ کند. ‌

محسن‌ معصومی‌، مجری‌ طرح‌،در مصاحبه‌ با خبرنگار خبرخودرو صدای‌ ترمز خودروها را از عوامل‌ آلوده‌ کننده‌ محیط زیست‌ برشمرد و گفت: در روش‌ های‌ متداول‌، برای‌ کاهش‌ صدا ، از تغییر شکل‌ هندسی‌، چندلایه‌ و تعبیه‌ کردن‌ سوراخ‌ در لنت‌ استفاده‌ می‌ شود اما با تغییر شرایط محیطی‌ و دمای‌ لنت، مشکل‌ صدای‌ ناخواسته‌ تکرار می‌ شد. ‌ وی‌ افزود:‌ در این‌ طرح‌ ما برای‌ نخستین‌ بار موفق‌ شدیم‌ با استفاده‌ از روشی‌ جدید، صداهای‌ ناخواسته‌ را در همه‌ محدوده‌ های‌ دما و تواتر فرکانس‌ بالا و پایین‌ حذف‌ کنیم.‌ ‌

مجری‌ طرح‌ روش‌ کار خود را اضافه‌ کردن‌ ماده‌ ای‌ به‌ نام‌ ترموپلاستیک‌ آلاستومر به‌ لنت‌ ترمز ذکر کرد و گفت:این‌ ماده‌ نوع‌ خاصی‌ از پلیمر است‌ که‌ خاصیت‌ فیزیکی‌ ،مکانیکی‌ و ارتجاعی‌ لاستیک‌ را در دمای‌ پایین‌ و فرآیند

پذیری‌ ترموپلاستیک‌ را در دمای‌ بالا دارد. ‌

وی‌ افزود:ترکیبی‌ که‌ در این‌ طرح‌ استفاده‌ شده‌ است‌ ، بیش‌ از ‌15‌ جز داشت‌ که‌ باید اجزای‌ آن‌ تنظیم‌ می‌ شد بنابراین‌ درصد آنها برای‌ رسیدن‌ به‌ نتیجه‌ مطلوب‌ به‌ دقت‌ و با کمک‌ شبیه‌ سازی‌ رایانه‌ ای‌ و طراحی‌ آزمایش‌ تعیین‌ شد. ‌

وی‌ تصریح‌ کرد:آزمایش‌ های‌ مختلف‌ پس‌ از تولید در واحدهای‌ صنعتی‌ درستی‌ نتایج‌ طرح‌ را تایید کرد. ‌

معصومی‌ هدف‌ کلی‌ این‌ تحقیق‌ را طراحی‌ و ساخت‌ مواد اصطکاکی‌ حساس‌ به‌ دما برای‌ حذف‌ صدا ذکر کرد و گفت:مشکل‌ صدای‌ ترمز علاوه‌ بر خودروهای‌ سواری‌ در اتوبوس‌ ها و قطارها نیز وجود دارد.

وی‌ افزود:در مرحله‌ نخست‌ طرح‌، مشکل‌ صدا در خودروهای‌ سواری‌ برطرف‌ شد و در مرحله‌ بعدی‌ لنت‌ ترمز بی‌ صدا برای‌ اتوبوس‌ و قطار نیز ساخته‌ خواهد شد. ‌

وی‌ تصریح‌ کرد:مشکل‌ صدا در هیچ‌ لنت‌ ترمز تولید داخل‌ و خارج‌ از کشور به‌ طور کامل‌ حل‌ نشده‌ بود از این‌ رو این‌ پژوهش‌ همزمان‌ با این‌ که‌ مشکلی‌ از صنعت‌ را برطرف‌ کرده‌ است، در مرزهای‌ دانش‌ قرار دارد و تا کنون‌ ‌5‌ مقاله‌

علمی‌ درباره‌ آن‌ تهیه‌ شده‌ است.‌ ‌

براساس‌ این‌ گزارش‌، این‌ طرح‌ در رساله‌ دکتری‌ مهندسی‌ پلیمر در دانشگاه‌ صنعتی‌ امیرکبیر انجام‌ شده‌ است‌ و از نتایج‌ آن‌ در بخش‌ های‌ نانومکانیکال‌ الکترونیک‌ و بیومواد می‌ توان‌ استفاده‌ کرد.

مراقبت از باتری های اسید سربی خودرو

از آنجاییکه برای استفاده بهینه از هر چیز مهمترین عامل شناخت آن  می باشد ،در این مقاله ابتدا مقدمه ای در باب آشنایی با باتری های اسید سربی خودرو بیان می شود و سپس نکات مهم در این زمینه را در 3 بخش ذکر خواهد شد.ابتدا به نحوه انتخاب باتری خواهیم پرداخت سپس در خصوص فعال سازی و روش نصب و نکات ایمنی خواهیم گفت  در نهایت درخصوص بهره برداری از باتری و مشکلات بعداز استفاده صحبت خواهیم نمود.

با تری های رایج در سیستم های الکتریکی خودروها از نوع با تری های اسید سربی می باشند که در متشکل از صفحات فراوری شده سرب و محلول اسید سولفوریک می باشد.اولین باتری های اسید سربی در سال 1859 میلادی توسط گاستون پلنت(1)  تهیه گردید و بعلت سیستم الکترو شیمیایی نسبتا ساده و دردسترس بودن مواد اولیه و ... بسرعت جای خود را در تجهیزات پیدا نمود.در حال حاضر نیز باتری های اسید سربی دارای کاربردهای گسترده ای می باشند.

در حالت کلی باتری های اسید سربی به دو دسته منفذدار و بدون منفذ تقسیم میشوند . ازنظر کاربرد نیز آنها را به 5 دسته تقسیم می کنند:

-ساکن

-کششی

-راه انداز(2)

-قابل حمل ونقل

-ترازبندی بار

هریک از انئاه باتری اسید سربی ذکر شده از نظر عملکرد با سایر باتری های فوق متفاوت بوده و نمی توان به راحتی آنها را با یکدیگر جایگزین نمود.

در یک باتری مهمترین پارامترها، ولتاژ و ظرفیت می باشد.در ذیل ولتاژهای رایج باتری های اسید سربی ذکر شده است:

2V – 6V – 12V – 24V – …

باتری های ساکن ، کششی و ترازبندی بار عمدتا  2V می باشند .و باتری های  قابل حمل ونقل 12V -6V می باشند.باتری های راه انداز نیز برای خودروهای سبک 12V و برای خودرو های سنگین 24V می باشد.همچنین ظرفیت باتریها از 1Ah شروع شده و در باتری های  ترازبندی ممکن است به 5000Ah برسد.

ظرفیت باتری های راه انداز که گاها به آنها باتری خودرو نیز گفته می شود عمدتا در خودروهای سبک از

30Ah-90Ah و برای خودرو های سنگین از 100Ah- 200Ah می باشد.

نکته:در باتری های راه انداز پارامتر دیگری با عنوان جریان راه اندازی سرد وجود دارد که قدرت جریان دهی ناگهانی باتری را در هنگام استارت زدن خودرو بیان میکند.

 

ایران خودرو باپنج محصول جدید درنمایشگاه مشهد حضور فعال دارد

به گزارش خبرنگارخبرخودرو، گروه صنعتی ایران خودرو با هدف ارایه تصویری توانمند از یک خودروساز معتبردر نمایشگاه بین المللی مشهد آخرین دستاوردهای خود را در طراحی و تولید انواع خودرو به نمایش می گذارد.
این نمایشگاه از شانزدهم مرداده ماه جاری به مدت 5 روز درمحل نمایشگاه بین المللی برگزار می شود و ایران خودرو در غرفه ای به مساحت چهار هزار مترمربع محصولات خود را به نمایش می گذارد شرکت ایران خودرو که بیشترین فضای این نمایشگاه را دراختیار گرفته است محصولات جدید خود از جمله خودروی سوزوکی مدل گراند ویتارا ، پژو 206 اس دی ، روآ و ال-90 به همراه خودروهای دیگری از جمله انواع خودروهای سفارشی ( آپشنال) سمند و تیپ های مختلف پژو 206 عرضه می کند.
همچنین خودروهای پلیس شامل سمند، پژو 206 و پژو 206 اس دی و مدل های محتلف خودروی سمند از جمله سمند با موتورملی نیز بخش دیگری از محصولاتی است که در غرفه ایران خودرو به نمایش گذاشته می شود.
براساس این گزارش محصولات ایران خودرو دیزل از جمله خودروی سواری بنز در این نمایشگاه عرضه می شود.
گروه صنعتی ایران خودرو در شرایطی در این نمایشگاه شرکت می کند که در سال گذشته نیز با درخشش قابل توجه در نمایشگاه بین المللی خودروی مشهد به عنوان بهترین غرفه شناخته شد و لوح تقدیر دریافت کرد.
در این نمایشگاه سایر خودروسازان داخلی و شماری از نمایندگی های شرکت های خودروسازی خارجی حضور دارند.


توافق‌ ایران‌ خودرو با شرکت‌ چینی‌ برای‌ ساخت‌ کارخانه‌ موتورملی

استاندار مازندران‌ در گفت و گو با خبرنگار خبرخودروگفت‌:شرکت‌ ایران‌ خودرو ویک‌ شرکت‌ چینی‌برای‌ساخت‌ کارخانه‌ تولید موتور ملی‌ در این‌ استان‌ توافق‌ کردند‌.
ابوطالب‌ شفقت‌ ‌افزود:قرار است‌ مرکز تولید موتور ملی‌ در سوادکوه‌ ساخته‌ شود.
وی‌ بااشاره‌ به‌اینکه‌ شرکت‌ استخراج‌نفت‌ شمال‌بزودی‌ در سواحل‌ نکامستقر می‌ شود،تصریح‌ کرد:شرکتهای‌ خصوصی‌که‌ خواهان‌ ساخت‌ پالایشگاه‌ در مازندران‌ هستندبایدراهکارهای‌ تامین‌ مواد نفتی‌ این‌ پالایشگاه‌ را تضمین‌ کنند تا زمین‌ به‌ آنان‌ واگذار شود‌.
استاندار مازندران‌ گفت:‌ برای‌ جبران‌ کمبود نقدینگی‌ واحد های‌ صنعتی‌ ‌20‌ درصد
اعتبارات‌ طرحهای‌ زودبازده‌ برای‌ توسعه‌ این‌ واحدهااختصاص‌ یافت‌ و به‌ بانکها نیز ابلاغ‌ شد تا سخت‌ گیری‌ نکنند‌.
ابوطالب‌ شفقت‌ با اشاره‌ به‌ آماده‌ بودن‌ این‌ استان‌ برای‌ سفر رئیس‌جمهورافزود:
زمان‌ این‌ سفر مشخص‌ نشده‌ اما ما آماده‌ میزبانی‌ هستیم‌‌.
وی‌ خاطرنشان‌ کرد: از مجموع‌ ‌150‌میلیارد تومان‌ اعتبار مصوب‌ طرحهای‌ زودبازده‌
اقتصادی‌ و بنگاههای‌ کارگری‌ ‌35‌ میلیارد تومان‌ تاکنون‌ به‌ متقاضیان‌ پرداخت‌ شده‌ است‌‌.
وی‌ گفت:برای‌ واگذاری‌ طرحهای‌بزرگ‌ عمرانی‌ نظیر سدسازی،راهسازی‌ آب‌روستایی‌
و فاضلاب‌ شهری‌ به‌ بخش‌ خصوصی‌ آمادگی‌ وجود دارد .

تولیدآزمایشی ال-90 از آذر85 آغاز می‌شود

هیات رییسه و جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از خط تولید شرکت ایران خودرو بازدید کردند.
ـ مدیرعامل ایران خودرو ـ در نشست مشترکی که در حاشیه این بازدید برگزار شد، عملکرد سال گذشته و نیز برنامه‌های آینده این شرکت را به تشریح بیان کرد.
وی گفت: اگر روند تولید ایران خودرو از ابتدای تشکیل تاکنون مورد بررسی قرار گیرد نشان می‌دهد که از سال 72 به بعد میزان تولید رشد داشته است که این روند از سال 81 جهش چشم‌گیری داشته است.
منطقی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولید ایران خودرو به طور متوسط سالانه 300 درصد رشد داشته و در حال حاضر تولید 6.5 برابر شده است؛ البته روند رو به رشد در تولید خودروهای تجاری ایران خودرو دیزل هم مصداق دارد.
به گفته وی، تولیدات ایران خودرو تنها در سال 84 با افت مواجه بوده که علت عمده آن نیز به دلیل شرایط نامطلوب بازار کسب و کار بوده است.
منطقی عنوان کرد: عمده‌ترین محصول ایران خودرو تا قبل از سال 81 پیکان بوده که 80 درصد محصول این شرکت را تشکیل می‌داده است که با حذف آن از سبد تولید با افت تولید مواجه شدیم. میزان تولید پیکان در سال 83 و 84 حدود 157 هزار دستگاه بوده است، لذا صرفا در تولید پیکان 84 درصد افت داشتیم که پژو پارس، 405 و آردی را جایگزین آن کردیم.
وی گفت: کیفیت پژو 206 ایران خودرو تقریبا منطبق با استانداردهای جهانی است؛ لذا در حال برنامه‌ریزی برای کاهش فاصله کیفی پژو پارس، سمند و پژو 405 نسبت به 206 هستیم.
وی با بیان رشد فروش ایران خودرو در چند سال اخیر عنوان کرد: در سال 81 حدود دو هزار و 884 میلیارد تومان فروش داشته‌ایم که در سال 83 به شش هزار میلیارد رسید و در سال 84 به شش هزار و 600 میلیارد افزایش‌ یافت که امیدواریم میزان فروش را به بالای هفت هزار میلیارد تومان برسانیم.
منطقی با تاکید بر اهمیت نقش نیروی انسانی در بهره‌وری‌ یک واحد صنعتی افزود:‌ یکی از معیارهای بهره‌وری در ایران خودرو میزان تولید خودرو از سوی‌ یک فرد است که در سال 84 به 62 دستگاه رسید؛ در حالی که استاندارد این رقم در خودروسازان دنیا بین 60 تا 100 دستگاه در نوسان است که تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.
وی با اشاره به شرایط مطلوی این کارخانه از لحاظ آلایندگی محصولاتش گفت: معیار میزان آلایندگی محصولات در سال جدید بر اساس ‌یورو2 است و با توجه به این که وارد عرصه واردات شده‌ایم، هزینه سنگین‌تری برای افزایش کیفیت و نیز کاهش میزان آلایندگی را متحمل می‌شویم و برهمین اساس نیز 206 و پژو پارس LX و سمند ‌یورو3 و سوزوکی گرند ویتارا ‌یورو4 تولید می‌کنیم.
وی در ادامه سهم فروش محصولات ایران خودرو از بازار داخلی را در سال 83، 63 درصد و در سال گذشته 54 درصد دانست و افزود: سهم ایران خودرو از بازار ریالی کماکان بالای 60 درصد است.
منطقی با بیان برخی اقدامات این شرکت برای افزایش فروش گفت: ایران خودرو فروش محصولاتش را غیر متمرکز کرده و تا آخر مردادماه این کار را در کل کشور انجام می‌دهد و صدور سند تنها در تهران نخواهد بود.
منطقی همچنین با اشاره به اجرای طرح کارت هوشمند ایران خودرو ویژه خدمات رسانی به محصولات تولیدی این شرکت گفت: با کمک بانک سامان، پول گارانتی را در اختیار صاحب خودرو قرار داده‌ایم که این امر کمک می‌کند تا فرد نسبت به انتخاب تعمیرگاه آزادی عمل داشته باشد.
وی عنوان کرد: صدور کارت هوشمند ایران خودرو برای خدمات رسانی از شهریور ماه با پنج هزار دستگاه خودرو آغاز می‌شود و از نیمه دوم سال همه خودروهای تولیدی در طرح قرار می‌گیرند و تا پایان سال 87 نیز تمامی خودروهای فعال (تولیدات جدید و قدیم) از کارت هوشمند بهره‌مند خواهند شد.
منطقی مهمترین برنامه آینده ایران خودرو را تولید خودروهای کم مصرف و دوگانه سوز برشمرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی امسال 650 هزار دستگاه خودرو کم مصرف و دوگانه سوز تولید می‌کنیم که 580 هزار دستگاه آن در ایران خودرو تهران، 33 هزار دستگاه در سایت ایران خودرو خراسان و 32 هزار دستگاه نیز در واحدهای خارج از کشور تحقق خواهد‌ یافت.
وی تولید پژو 206 SD را از محصولات جدید این شرکت عنوان کرد و گفت: سفارشاتی درباره تولید این خودرو دریافت کرده‌ایم که روزانه 50 دستگاه آن صادراتی خواهد بود؛ چراکه پژو برنامه مشخصی داده و برای ماه جولای و آگوست گشایش اعتبار کرده است.
منطقی با بیان این که تولید بنز E355 را آغاز کرده‌ایم، افزود: تولید بنز200 و 280 نیز در برنامه ماست؛ البته‌ تولید بنز اقتصادی کلاس C را نیز در دستور کار داریم.
مدیرعامل ایران خودرو درباره توسعه صادرات خاطرنشان کرد: چون با بازاری که در حال اشباع است روبه‌رو هستیم و هم زمان با آن بحث تجارت جهانی نیز مطرح است، لذا باید برای صادرات چاره‌جویی کنیم که از سال 83 برنامه‌ریزی آن را آغاز و از سال 84 اقدامات اجرایی آن شروع شد.
وی افزود: در سرمایه‌گذاری در خارج از کشور سعی داریم با مشارکت طرف خارجی اقدام کنیم؛ البته صادرات محصولات را از کشورهای همسایه آغاز کرده‌ایم؛ چراکه به دلیل فاصله کم می‌توانیم بین 400 تا 700 دلار صرفه‌جویی اقتصادی داشته باشیم.
وی افزود: صادرات این شرکت در سال گذشته به 340 میلیون دلار رسید که تقریبا 2.5 برابر سال 83 است.
منطقی با بیان ساختار جدید برای ساماندهی صادرات گفت: طبق این ساختارجدید دنیا را به پنج منطقه خاورمیانه، اروپا، آمریکا، کشورهای CIS، آسیا، اقیانوسیه و آفریقا تقسیم کرده و نمایندگانی را انتخاب کردیم.
وی با بیان این که بهترین بازار ایران خودرو در منطقه CIS، روسیه است که 20 نمایندگی در آن فعالیت دارند، گفت: برنامه‌ریزی ایران خودرو برای این کشور برای 200 دستگاه در هفته بود که در حال حاضر تقاضا به حدود 400 تا 600 دستگاه افزایش‌یافته است.
منطقی افزود: برنامه‌ریزی امسال ایران خودرو برای محصول سواری 175 هزار دلار، برای خودروهای تجاری 70 میلیون دلار و ریلی حدود 90 میلیون دلار است؛ به گونه‌ای که صادرات سال قبل حداقل دو برابر شود و کل تولید به مجموعه کم مصرف انتقال‌ یابد.
منطقی در ادامه، صرفه‌جویی ارزی حاصل از محل تولید قطعات خودرو از سوی شرکت ساپکو را 354 میلیون‌یورو عنوان کرد و افزود: به لحاظ درصد خودکفایی، خودرو پژو 405 در وضعیت 96.3 درصد؛ سمند 93.7 درصد؛ پژو پارس 93.6 درصد؛ آردی 99.8 درصد؛ 206 ، 59.7 درصد و پژو 206 SD نیز در وضعیت 66.9 درصد قرار دارند که با این روند کیفیت محصولات از 1500 PPM به 420 PPM افت کرده است.
وی همچنین با اشاره به فعالیت شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، فروش این شرکت از طریق لیزینگ در سال 85 را 220 هزار دستگاه عنوان و تاکید کرد: قطعا هیچ شرکتی به صورت ورشکسته از مجموعه ایران خودرو به بخش خصوصی برده نخواهد شد.
منطقی، شرکت ایران خودرو خراسان را از دیگر زیرمجموعه‌های ایران خودرو اعلام کرد و افزود: این شرکت نیز با تولید هفت هزار و 70 دستگاه در سال گذشته 19 میلیارد تومان سود داشته است که برنامه آن برای سال جاری تولید 33 هزار دستگاه با حاشیه سود 100 میلیارد تومان و افزایش 20 درصدی کیفیت محصولات است.
وی با بیان این که ایجاد خطوط تولید مختلف ایران خودرو از سوی شرکت تام‌ - یکی از زیرمجموعه‌های ایران خودرو - انجام می‌شود، افزود: این شرکت خط تولید خودرو خراسان، بنز، ال‌ـ90 و سوریه را طراحی کرده و طراحی خط تولید خودرو در سنگال و ونزوئلا را نیز در دست اقدام دارد.
وی گفت: در آمد شرکت تام در سال گذشته 177 میلیارد تومان بوده و امسال نیز درآمدی 285 میلیارد تومانی خواهد داشت.
منطقی، همچنین از آغاز تولید آزمایشی ال‌ـ90 در آذرماه امسال خبر داد.

ای دل سخن از شه نجف کن مداحی غیر برطرف کن

     

میلاد مولی الموحدین امیرالمومنین وصی ختم المرسلین علی المرتضی (ع) بر همگان مبارک باد.

مردی از جنس علی(ع)

محمد‌جواد گلزار
شما نمی‌دانید، امروز با چه کسی می‌جنگید. شما با فرزندان محمد (ص)، علی، حسن و حسین(ع) و با اهل بیت رسول خدا (ص) و اصحاب او وارد جنگ شده‌اید. شما با قومی می‌جنگید که ایمانی فراتر و برتر از همه انسان‌های این کره خاکی دارند.
پیام سید حسن نصرالله پس از حمله اسراییل به لبنان

امام موسی صدر نخستین جرقه مبارزه
سید حسن نصرالله متولد 31 اگوست 1960 روستای «البزوریه» در جنوب لبنان است. پدرش «عبدالکریم»، سبزی و میوه‌فروشی می‌کرد و حسن برای کمک به پدر به دکان وی رفت‌ و آمد داشت. در دکان و بر سینه دیوار آن، عکس امام موسی‌صدر آویزان بود؛ عکسی که نخستین جرقه‌های محبت موسی صدر و جنبش امل را که آن زمان به جنبش محرومان معروف بود، در دل سید حسن روشن کرد. با این که با هیچ‌یک از علمای دینی آن‌وقت در ارتباط نبود و خانواده‌اش هم، یک خانواده دینی شاخص نبود، ولی سیدحسن نوجوان، علاقه‌مند به دین بود و این علاقه در حیطه انجام فرایض معمول مانند نماز و روزه محدود نبود، او فراتر از این‌ها هم می‌رفت. این علاقه وی را واداشت که با سن اندکش در سال 1976 به نجف برود و تحصیلات حوزوی خود را در آنجا آغاز کند.
در سال 1978 به لبنان بازگشت و در مدرسه الامام المنتظر(عج)، که شهید سید عباس موسوی آن را تأسیس کرده بود، تحصیلات حوزوی خود را پی گرفت و در همان حال، به فعالیت‌های سیاسی در جنبش امل مشغول و مسئول سیاسی جنبش امل در منطقه بقاع شد.

تأسیس حزب‌الله
پس از آن که امام موسی صدر در لیبی به صورت مرموزی ربوده شد، اختلافات بسیاری در سطح رهبری جنبش امل به وجود آمد که در اثر آن و خروج عده‌ای از رهبران از این جنبش، حزب‌الله لبنان تأسیس شد. سید حسن در حزب‌الله نیز مسئولیت‌های مختلفی را عهده‌دار شد؛ از جمله عضویت در شورای رهبری حزب‌الله، اما از فضای درس و بحث فاصله نگرفت و به تحصیلات علمی خود ادامه داد تا جایی که در سال 1989 برای تکمیل تحصیلات خود به قم مسافرت کرد، اما حملات گسترده اسراییل به لبنان و مبارزات حزب‌الله به او اجازه نداد، بیش از یک سال در قم بماند و بار دیگر به لبنان بازگشت، تا در کنار برادرانش به مبارزه با رژیم صهیونیستی بپردازد.

شهید سید عباس موسویشهادت سید عباس موسوی
در سال 1992 و پس از شهادت سید عباس موسوی، دبیرکل وقت حزب‌الله لبنان، با اجماع شورای رهبری حزب‌الله سید حسن نصرالله، دبیرکل جدید این جنبش شناخته شد. شهادت سید عباس موسوی به همراه خانواده‌اش، تأثیر بسزایی در روحیه مردم لبنان و به وی‍ژه رزمندگان حزب‌الله گذاشت و پس از آن بود که مبارزات و حملات حزب‌الله شکل جدیدی به خود گرفت و حمایت عمومی در میان مردم لبنان از حزب‌الله رو به فزونی نهاد. در این میان، اسراییل نیز در سال‌های 1993 و 1996 عملیات‌های خوشه‌های خشم و تسویه حساب را به اجرا گذاشت که با مقاومت سرسختانه حزب‌الله، که از کم‌ترین امکانات نظامی برخوردار بود، روبه‌رو شد.

شهادت فرزند ارشد
سپتامبر 1997 دو تن از رزمندگان حزب‌الله در حمله به یکی از مواضع ارتش اسرائیل در منطقه جبل‌الرفیع در جنوب لبنان به شهادت رسیده و پیکر آنان به دست نیروهای اسرائیلی افتاد. تلویزیون اسرائیل بدون اطلاع از هویت این دو نفر، تصویر خون‌آلود آنان را به نمایش گذاشت، به سرعت مشخص شد که یکی از این دو تن، سید هادی، فرزند سید حسن نصر‌الله، دبیر کل حزب‌الله است. انتشار این خبر همانند بمبی در جامعه لبنان صدا کرد و تحول بسیار مهمی در پی داشت. در تاریخ لبنان، چه در زمان جنگ داخلی و چه در مقابله با تجاوز نظامی اسرائیل، هیچ‌گاه دیده نشد که فرزند یکی از رهبران گروهای سیاسی و یا شبه نظامیان در راه مبارزه کشته شده باشد.

سید حسن در کنار فرزندش ، شهید سید هادی نصرالله

این واقعه، موجی از احساسات جوشان همدردی، احترام و شیفتگی را نسبت به دبیر کل حزب‌الله در میان همه طوایف مذهبی لبنان در پی داشت، به گونه‌ای که همه آحاد ملت لبنان از هر دین و مذهبی، تحت تأثیر شدید این واقعه قرار گرفتند. رهبران سیاسی لبنان نیز یکی پس از دیگری به دیدار سید حسن نصر‌الله رفته و ضمن گفتن تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت سید هادی نسبت به شخصیت مبارز و صادق دبیر کل حزب‌الله، مراتب قدردانی و احترام خود را ابراز داشتند. این ابراز همدردی و احترام منحصر به لبنان نبود و افرادی چون امیر عبد‌الله، ولیعهد عربستان نیز برای نخستین بار در تاریخ حزب‌الله، با ارسال پیام تسلیت برای دبیر کل حزب‌الله، حمایت خود را از مقاومت اسلامی اعلام نمود.

سال2000 طعم شیرین پیروزی
در سال 2000 و در زمانی که مذاکرات عرفات و مسئولان آمریکایی و اسراییلی برای حل کشمکش خاورمیانه، راه به جایی نبرده بود، ارتش اسراییل در حرکتی یک‌جانبه و بدون گرفتن کمترین امتیازی از حزب‌الله، از اراضی اشغالی جنوب لبنان عقب نشینی کرد و به جز مناطق محدود مزارع شبعا، نیروهای خود را از همه مناطق تحت اشغال عقب کشید. این شکست مفتضحانه، علاوه بر استحکام بخشیدن به مواضع حزب‌الله، مبتنی بر مقاومت، باعث شد تا سید حسن نصرالله به موفقیتی بی‌سابقه در میان اعراب دست یابد، تا این که به عنوان مهم‌ترین شخصیت جهان عرب شناخته شود.
از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان با تکیه بر این موفقیت، توانست حضور خود را در عرصه سیاسی لبنان تقویت کند تا جایی که علاوه بر حضور پرتعداد در پارلمان لبنان، سکان تعدادی از وزارتخانه‌ها را نیز به دست گیرد.

انتفاضه، درسی از حزب‌الله
پیروزی‌های پی در پی حزب‌الله در عرصه‌های مختلف سیاسی و نظامی در میان فلسطینیان نیز تأثیر خود را بر جای گذاشت. مردم آواره فلسطین به ویژه جوانان، که سال‌ها دل به روند مذاکرات صلح خاورمیانه بسته بودند، دریافتند که مشکل فلسطینیان، با مذاکره و رژیم اشغالگر، حل نمی شود و با این پیش‌زمینه، انتفاضه دوم مسجدالاقصی شکل گرفت؛ انتفاضه‌ای که به حماس قدرتی دیگر بخشید و با پیروزی حماس در انتخابات فلسطین وارد مرحله‌ای جدید شد؛ مرحله‌ای که دیگر با جنگ شش روزه اعراب و اسراییل پایان نمی‌یابد، چه آن که نصرالله در پیام خود چنین گفت:

از حالا به بعد، شما جنگی تمام‌عیار خواستید، پس این هم جنگ تمام عیار شما. این را خواستید. حکومت شما خواست قواعد بازی تغییر کند، پس قواعد بازی تغییر می‌کند. شما نمی‌دانید امروز با چه کسی می‌جنگید. شما با فرزندان محمد (ص)، علی، حسن و حسین (ع) و با اهل بیت رسول خدا (ص) و اصحاب او وارد جنگ شده‌اید. شما با قومی می‌جنگید که ایمانی فراتر و برتر از همه انسان‌های این کره خاکی دارد. شما خواستار جنگی تمام‌عیار با قومی شدید که به تاریخ، و فرهنگ خود افتخار می‌کند و قدرت مادی، امکانات، مهارت، خرد، آرامش، رویا، عزم، ثبات و شجاعت دارد و به امید و یاری خدا روزهای آینده را میان ما و شما خواهیم دید.

http://www.baztab.com

بازارهای اروپا هدف آتی صادرات 206 آریان است

روسیه، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، بازارهای هدف صادرات 206 آریان است.
حسین نجاری، مدیر پروژه 206 آریان،  افزود: طی 3 ماه، 4 هزار دستگاه 206 آریان به این کشورها صادر می‌‏شود.
مدیر پروژه 206 آریان، در خصوص تفاوت‌‏های 206 آریان صادراتی و آریان تولید داخل، خاطرنشان‌‏کرد: خودروی صادراتی فقط باید مطابق مقررات کشور واردکننده تولید شود.
نجاری، با بیان این که 206 آریان استاندارد یورو 3 را پاس می‌‏کند، خاطرنشان‌‏کرد: این خودرو قابلیت تطبیق بر استاندارد یورو 4 را دارا است.
مدیر پروژه 206 آریان، در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان توقف صادرات آریان به ترکیه مانند توقف صادرات سمند، اظهارداشت: با توجه به این که پژو در ترکیه نمایندگی دارد، صادرات آریان به ترکیه مشکلی به وجود نمی‌‏آورد.
نجاری، اظهارداشت: کشورهای شمال آفریقا و در آینده کشورهای اروپایی، از جمله بازارهای هدف آتی 206 آریان است.
وی، افزود: زمانی که 206 آریان وارد شبکه فروش پژو شود، به تمام بازارهای پژو صادر خواهد شد.
مدیر پروژه 206 آریان، با بیان این که تولید این خودرو تا سال 2015 ادامه دارد، تصریح‌‏کرد: 206 همچنان در رده رقابت‌‏پذیری کشورهای اروپایی قرار دارد.
وی، افزود: در صورت داشتن توجیه اقتصادی، 206 برای تمام کشورها مطابق درخواستشان تولید می‌‏شود.