اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

"سورن" با موتور ملی در استان گیلان

شرکت ایران خودرو نخستین بار با عرضه "سورن" با موتور ملی در دومین نمایشگاه صنعت خودروی استان گیلان که از 27 اردیبهشت به مدت 5 روز در شهر صنعتی رشت برگزار می شود فعالانه حضور خواهد داشت.

شرکت ایران خودرو در فضایی به مساحت دو هزار متر مربع علاوه بر سمند سورن، مدل های مختلف محصولات خود از جمله سمند ال ایکس ، تندر 90 ، سوزوکی گراند ویتارا و انواع پژو 206 از جمله اس دی را عرضه می کند.

شرکت های تحت پوشش ایران خودرو از جمله ایران خودرو دیزل، ساپکو، ایساکو و سایر بخش های مرتبط با مشتری مداری نیز در نمایشگاه خودروی گیلان حضور دارند.


امضای تفاهم‌ نامه‌ ساخت‌ کارخانه‌ تولید خودرو در همدان‌

مدیر عامل‌ شرکت‌ ایران‌ خودرو و استاندار همدان‌ امروز تفاهم‌ نامه‌ ساخت‌ کارخانه‌ تولید خودرو در شرکت‌ خوردوسازی‌ سینای‌ همدان‌ امضا کردند. ‌

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، در این‌ تفاهم‌ نامه‌ مقرر شده‌ است‌ پس‌ از بررسی‌ طرح‌ ها و اعتبارات‌ ساخت‌ این‌ کارخانه‌ در همدان‌ آغاز شود. ‌

همچنین‌ تفاهم‌ نامه‌ ساخت‌ کارخانه‌ پتروشیمی‌ همدان‌ با شرکت‌ ایران‌ خودرو و بخش‌ های‌ دولتی‌ و غیر دولتی‌ استان‌ همدان‌ به‌ امضا رسید .‌

این‌ کارخانه‌ ها در ‌20‌کیلومتری‌ محور همدان‌ - تهران‌ ساخته‌ خواهد شد .‌

مدیر عامل‌ شرکت‌ ایران‌ خودرو با تاکید بر بهره‌ گیری‌ از متخصصان‌ و کارشناسان‌ دانشگاهی‌ و بومی‌ برای‌ توسعه‌ طرح‌ های‌ صنعتی‌ ، از افزایش‌ تولید خودرو در این‌ شرکت‌ به‌ یک‌ میلیون‌ خودرو تا سال‌ ‌89‌ خبر داد .‌

منوچهر منطقی‌ گفت‌: از این‌ تعداد ‌800‌ هزار خودرو در داخل‌ و ‌200‌ هزار خودرو در کارخانه‌ های‌ این‌ شرکت‌ در خارج‌ کشور تولید خواهد شد.

مدیر عامل‌ شرکت‌ ایران‌ خودرو افزود:‌ درکارخانه‌ های‌ داخلی‌ این‌ شرکت‌ امسال‌ ‌600‌ هزارخودروی‌ سواری‌ و ‌20‌ هزار اتوبوس‌‌ مینی‌ بوس‌ و کامیون‌ و در کارخانه‌ های‌ خارج‌ از کشور ‌20‌ هزار خودرو سواری‌ تولید می‌ شود. ‌


اسامی‌ متقاضیان‌ اولویت‌ اول‌ تندر 90 ، فردا منتشر می‌ شود‌

اولین‌ سری‌ خودروهای‌ تندر ‌90‌ ایران‌ خودرو در خردادماه‌ سال‌ جاری‌ به‌ متقاضیان‌ تحویل‌ داده‌ می‌ شود‌.

مهدی‌ قاسمی‌ مدیر بازاریابی‌ و فروش‌ ایران‌ خودرو با بیان‌ این‌ مطلب‌ گفت‌‌ : این‌ تصمیم‌ در جلسه‌ قرعه‌ کشی‌ که‌ روز ‌24‌ اردیبهشت‌ ماه‌ جاری‌ در سازمان‌ گسترش‌ و نوسازی‌ صنایع ایران‌ با حضور نمایندگان‌ شرکت‌ ایران‌ خودرو و سایپا برگزار شد اتخاذ گردید‌.

وی‌ افزود:‌ اسامی‌ متقاضیان‌ اولویت‌ اول‌ تحویل‌ این‌ خودرو ‌26‌ اردیبهشت‌ ماه‌ در رسانه‌ های‌ گروهی‌ منتشر می‌ شود‌

گفتنی‌ است ‌ ‌22‌ هزار نفر برای‌ خرید تندر ‌90‌ در نمایندگی‌ های‌ سایپا و بیش‌ از ‌50‌ هزار نفر در نمایندگی‌ های‌ مجاز ایران‌ خودرو ثبت‌ نام‌ کرده‌ اند.‌


گروه سایپا طی دو سال نه مدل خودروی جدید تولید می کند

سیزدهمین همایش گفتگوی مستقیم گروه خودروسازی سایپا با مردم در ارومیه برگزار شد .

قلعه بانی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا به همراه سایر مدیران گروه پیش از شرکت در همایش از نمایندگی های شرکت سایپا در شهر ارومیه بازدید و مشکلات مشتریان در نمایندگیها را از نزدیک بررسی کردند .

قلعه بانی سپس با حضور در همایش در جمع مشتریان گفت :فعالیت اصلی گروه سایپا توجه به مشتری است زیرا اگر مشتری نباشد ما قادر به تولید محصول نخواهیم بود و گفتگوی مستقیم با مشتریان هم در این راستا می باشد .

وی گفت: گروه خودروسازی سایپا متشکل از 86 شرکت سال گذشته با توجه 530 هزار خودرو و کسب 52 درصد از سهم بازار خودروی سواری ایران ضمن فراتر رفتن از اهداف برنامه 5 ساله خود به عنوان اولین خودروساز کشور مطرح شد.این در حالی است که در سال 80 سایپا تنها 30 درصد سهم بازار را در اختیار داشت .

قلعه بانی گفت :از ابتدای سال 86 برنامه پنج ساله دوم گروه سایپا تحت عنوان سمند 90 به اجرا در آمد که در این برنامه تمرکز بر تنوع و کیفیت محصول خواهد بود.

وی در باره محصولات جدید گروه سایپا گفت: تولید دو مدل خودروی مگان ،سه مدل تندر 90 ،طراحی و تولید دو محصول جدید بر روی پلت فرم تندر 90 ،عرضه خودروی ملی سایپا با عنوان S81 تا سال 87 و عرضه خودروی C 4در سال 87 که 50 درصد تولید آن از طریق شبکه جهانی سیتروئن فرانسه صادر خواهد شد ،از محصولات جدید این شرکت می باشد.

مدیر عامل گروه سایپا صادرات را یکی دیگر از موفقیت های سایپا بر شمرد و گفت: تاکنون 50 هزار دستگاه خودروی صبا به کشور سوریه صادر شده است که این مقدار را از نظر تعداد و حجم صادرات بی نظیر است .وی افزود با افتتاح خط تولید در سوریه ،سهم قابل توجهی از بازار سوریه را بدست می آوریم .همچنین تولید خودروسایپا 141 در سایت ونزوئلا نیز در حال انجام است و تا سال 90 در 5 کشور خط تولید ایجاد خواهیم کرد.

قلعه بانی در خصوص قیمت محصولات سایپا گفت :علیرغم افزایش قیمت مواد اولیه و سایر عوامل تولید د رچند سال گذشته ،سایپا قیمت محصولات خودرا با افزایش بهره وری،مدیریت صحیح و کاهش هزینه های سربار ثابت نگه داشته است .وی افزایش جزئی قیمت محصولات را ناشی از افزایش هزینه بیمه و شماره گذاری دانست .

پوستین دوز مدیر عامل امداد خودرو سایپا هم هنگام پاسخ به مشتریان گفت:امداد خودرو حدود 800 هزار مشترک امدادی دارد و خدمات کارت طلایی به زانتیاو ماکسیما ارائه می دهد .

وی گفت:شرکت امداد خودوربعد از موفقیت د رامداد نوروزی ،طرح ارائه خدمات در سالروز ارتحال امام (ره)و امداد سفرهای تابستانی را در دست اجرا دارد . در این همایش موسوی مدیر عامل سایپا یدک ،عموزاده (مدیرفروش) مدنی (مدیر عامل سازه گستر سایپا) ،پوستین دوز (مدیر عامل امداد خودروی سایپا )و معاونان تولید و کیفیت سایپا ،مگاموتور و مدیران فروش رایان سایپا و زامیاد پس از شنیدن موارد مطروحه از سوی مشتریان به رفع مشکلات و با ارائه توضیحات پرداختند .

مشتریان نیز در پایان از گفتگوی مستقیم مسئولان سایپا با مشتریان ابراز رضایت کرده و این شیوه را درکسب جایگاه کنونی سایپا و تداوم موفقیتهای آن بسیار موثر دانستند .مسئولان سایپا بیش از این در 12 استان د رگفتگوی مستقیم با مشتریان از نزدیک مشکلات آنان را رسیدگی و برطرف کرده اند.


تندر 90 احتمالا با تاخیر واگذار می شود

یک منبع آگاه در بخش خودرو پیش بینی کرد با توجه به مشکلات موجود تندر 90 با تاخیر واگذار شود.

این منبع آگاه به خبرنگار خبر خودرو گفت:در مورد تندر 90 سه مساله عمده واساسی وجود دارد که دیگر مشکلات نیز زیر مجموعه آنها هستند.

وی افزود:یکی از این مسایل ،موضوع مالی قضیه است ،شرکای ایرانی در پروژه تندر 90 شریک هستند و اگرکاری به صورت شراکتی باید انجام شود ،نیازبه همکاری مشترک دارد.

وی گفت:در پروژه تندر 51 درصد سهام برای شرکت فرانسوی و 49 درصد متعلق به شرکتهای ایرانی است ،طرف فرانسوی زمانی سرمایه گذاری می کند که طرف مقابل یعنی ایران خودرو ،سایپا و سازمان گسترش نیز سرمایه ای را که سهم شان است وسط بگذارند تا پروژه اجرا می شود.

وی اظهار داشت :همچنین قراردادی با قطعه سازان داخلی بسته شده و آنها باید بتوانند دستمزدشان را به موقع بگیرند ،زمانی که سهم طرف شریک ایرانی به موقع وارد حساب نشود،پرداخت دستمزدهای قطعه سازان به مشکل بر می خورد که این امر موجب می گردد قطعات با تاخیر به خط تولید برسند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات قوانین گمرک کشور است که برای ترخیص قطعاتی که از خارج وارد می شوند ،مشکلاتی وجود دارد و تاخیردر ترخیص نیز موجب زمانبر شدن کار و تاخیر در رسیدن قطعات به خط تولید می شود.

وی گفت:مورد دیگر کیفیت قطعات است ، بیش از 60 درصد قطعات تندر ساخت داخل است که گاهی مشاهده می شود ،قطعات تولیدی کیفیت و استاندارد هایی را که شرکت فرانسوی در نظر دارد دارا نمی باشند، این امر موجب می شود قطعه به خط تولید برود و پس از بازبینی و رعایت استانداردها دوباره تولید شود.

وی افزود:این مساله نیز موجب زمانبر شدن کار و تاخیر در رسیدن قطعات به خط تولید می شود.

وی تاکید کرد:تمام این عوامل منجر به تاخیر در اجرای پروژه تندر می شود و بر این اساس احتمال دارد تندر به موقع به مشتریان واگذار نشود.


خودروهای کوچک و سلیقه های ملی

صنعت خودرو هر کشوری نمی تواند بر کنار از تحولات جهانی این صنعت باشد .در واقع ما اکنون در عرصه خوروسازی با یک بازار مستقل ملی روبرو نیستیم .کارخانه های خودرو سازی در برنامه استراتژیک خود ورود پر قدرت به بازار جهانی را هدف گرفته اند و در این بازار مقرراتی وجود دارد که همه تولیدکنندگان برای ورود ، باید آنها را رعایت کنند .

صنعت خودرو ایران اکنون به شدت تحت تاثیر فشارها و ویژگی های بازار بین المللی است . استاندارد های بازار بین المللی بر دواصل مهم ، حفاظت از محیط زیست وکارایی بیشتر استوار است . برای کاهش آلودگی های زیست محیطی کاهش مصرف سو خت در دستور کار قرار گرفته است و این امر موجب ایجاد تغییرات چشمگیری در مسایل فنی و طراحی خوررو شده است .

مصرف کنندگان ایرانی به خوبی از این استانداردها اطلاع دارند و درمورد رعایت آنها توسط کارخانه های خودرو سازی ایران به شدت حساس اند . اما بازار داخلی مصرف خودرودر ایران علاوه بر استاندارد های بین المللی تحت تاثیر عوامل تعیین کننده دیگری نیز قرار دارد . مهمترین این عوامل سلایق ایرانی ها درمورد خودرو است .

همانگونه که اشاره شد استاندارد های بازار بین المللی؛ خودروسازان را ملزم می سازد که خوودرو های کم مصرف تولید کنند . بنابراین سبک سازی وکاهش وزن خودرو و کوچک تر کردن حجم و اندازه خودرو ها در دستور کار خودروسازان جهانی قرار گرفته است . در چنین شرایطی بازار خورو های کوچک شهری ( civic ) پر رونق شده است . این خودرو های کوچک وکم مصرف که در فهرستگان خودرو های دوستدار محیط زیست جای می گیرند ؛ قابلیت های زیادی دارند اما برای مسافرت های طولانی اصلا مناسب نیستند . علاوه بر این کوچکی حجم و اندازه ؛آنها را به خودروهای ویژه خانواده های بسیار کوچک تبدیل کرده است .خودرو های کوچک ویژه شهر ره آورد رعایت استاندار های زیست محیطی توسط کارخانه های تولید خورو جهان است .

اشاره شدکه شهروندان ایرانی از استاندارد های جهانی بازار خودرو به خوبی آگاهند و بر به کارگیری آنها توسط خودرو سازان داخلی اصرار دارند . اما همین استاندارد ها گاهی با سلایق حاکم بر بازار مصرف خودرو ایران در تقابل قرار می گیرد . زیرا مردم ایران تمایل ندارند خودرویی داشته باشند که تنها برای مسافرت های درون شهری قابلیت داشته باشند .نگاه ایرانی ها به خودرو یک وسیله پر قدرت و دارای توانایی در هر مکان وجاده است .به طورکلی بازار خوروهای کوچک درایران تحت تاثیر عوامل زیرین است :

- از نظر مصرف کننده ایرانی خودروکوچک شهری خودرویی با توانایی بسیار محدود و کم قابلیت و تا حدودی ناقص است .

- مصرف کننده ایرانی خواهان خورویی برای مسافرت های داخل شهر و خارج با قابلیت رانندگی در مسیر های طولانی است .

- مشکلات موجود شبکه حمل و نقل بین شهری شهروندان ایرانی را به داشتن خودرو هایی باقابلیت مسافرت های بین شهر ی ترغیب می کند .

- مصرف کنندگان ایرانی توان مالی لازم برای داشتن دو نوع خورو کوچک شهر ی و خودرو بین شهری در اختیار ندارند .

- اغلب مصرف کنندگان ایرانی خودروهای کوچک را غیر ایمن می دانند .

در حال حاضر هر چند تولیدکنندگان داخلی خودرو بازار جهانی را هدف گرفته اند اما واقعیت این است که بخش عمده ای از محصولات آنها جذب بازار داخلی می شود . بنابراین پیروی آنها از استاندارد های بازار جهانی در تمام زمینه بویژه بخش هایی که باسلایق ایرانی ها در تضاد است ؛ مشکل آفرین خواهد بود .

خودرو سازان ایرانی برای رعایت تمام وکمال استاندارد های بازار جهانی ناگزیرند که آرام آرام از سلایق شهر وندان فاصله بگیرند . اما این فاصله گرفتن به جای اینکه به شکل بی توجهی باشد ؛ بهتر است به صورت سازگار کردن سلایق ملی با استانداردهای جهانی از طریق فرهنگ سازی باشد . در این میان نقش با اهمیت گسترش و بهینه سازی وسایل نقلیه عمومی بین شهری را نباید نادیده گرفت .


شمارش معکوس آغاز واگذاری تندر90

19 روز تا آغاز تحویل خودروی ال90 باقی مانده است.

آیا این وعده عملی خواهد شد؟

قرارداد همکاری مشترک ایران و شرکت رنو که در آن زمان " بزرگترین قرارداد پلتفرم مشترک" نامیده شد، در سال 2004 به امضا رسید و از آن زمان تاکنون بیش از 3 سال می گذرد. بر اساس اطلاعاتی که در آن زمان و پس از آن به مردم داده شد، این پروژه، تولید خودرویی نسبتا به روز بود که 65 درصد آن توسط قطعه سازان داخل ساخته می شد و بنا بود تا با قیمت 6750 یورو عرضه شود.

و حال سال 86 یا زمانی که وعده داده شده بود ال90 به تولید انبوه برسد، فرارسیده و متاسفانه تمامی پارامترهایی که آن روز به عنوان مزایای این قرارداد برشمرده می شد، تبدیل به دغدغه های آن شده است.

طی این 3 سال با ورود خودروهای جدید و باز شدن درهای کشور به روی محصولات خودروسازان بزرگ جهان، دیگر ال90 حتی خودرویی "نسبتا" به روز هم نیست. تامین 65 درصدی قطعات از داخل نیز منجر به تاخیر در اجرای پروژه شده است .در مورد قیمت هم که تنها جواب ممکن برای مردم همیشه این بوده و هست و خواهد بود: تورم!

این در حالی است که متاسفانه مردم ما آنچنان به این دلایل خو گرفته اند که مسئولان صنعت خودروی کشور به راحتی می توانند این جمله را بیان کنند که : " تاخیر در اجرای پروژه ها طبیعی است ."

در دنیایی که مدیریت زمان و اجرای ثانیه ای پروژه ها حرف اول را در رقابت می زند و هدف صنعت ما "جهانی شدن" عنوان می شود، تا چه اندازه تاخیر در اجرای یک پروژه ملی که گفته می شود، اتفاق خارق العاده ای هم نیست، " طبیعی " به شمار می رود؟

ساخت فرودگاه بین المللی، بزرگراه تهران-شمال، پروژه فاضلاب شهری تهران و ... نمونه های بارز این رکورد شکنی هاست و حال ال90 در حال پیوستن به این فهرست است.

شاید مجال آن باشد تا گفته های دست اندرکاران این پروژه را کنار هم بگذاریم و تعیین میزان " طبیعی بودن " را به مردم واگذار کنیم:

مدیر عامل ایران خودرو در این خصوص، ضمن تایید گفته های قلعه بانی، مدیر عامل سایپا، تاخیر را حاصل اشتباهات محاسباتی شرکت رنو برای این حجم انبوه تولید می داند؛ شرکتی که با تیراژ بالای تولید، تنوع محصولات و حضور در بازار های بسیار، یکی از خودروسازان بزرگ جهان به شمار می رود.

قطعه سازان کشور در این میان بار 65 درصدی تامین قطعات را به عهده داشته اند.

ساسان قربانی عضو انجمن قطعه سازان در این خصوص می گوید:وقتی قرار بر داخلی سازی محصولی است، تولید به صورت مرحله‌ای بالا می رود و بعید نیست که در این مرحله مشکلات و ناهماهنگی‌هایی بروز کند. در مجموع، مشکل عمده ای از نظر قطعه سازان ایرانی برای تولید قطعات ال90 وجود ندارد و مسئولان شرکت رنو پارس صراحتا به این مسئله اشاره کرده‌اند.

وی نظارت شرکت رنو بر تولید قطعات ال90 را بسیار سخت گیرانه توصیف کرده و یادآور می شود: پروسه نظارت رنو شامل چندین مرحله است و به شکل بسیار دقیقی کل فرآیند تحت کنترل قرار دارد.

شرکت رنو برای تولید قطعات تندر ابتدا شرکتها را بررسی می‌کند تا مشخص شود توان تولید قطعات با کیفیت مورد نظر تندر90 را دارند، پس از کسب اطمینان از وجود توان تولید قطعات با کیفیت بالا، آموزش ها و فرآیندهای خاص کنترل کیفیت را در واحد تولیدی اعمال کرده و مثلا درباره شیوه تحویلگیری مواد اولیه، انبارش این مواد، تحویل مواد به خط، دخالت اپراتورها در فرآیند تولید، آموزش اپراتورها شیوه بسته بندی وارسال قطعات برای مشتریان نظارت دقیق به عمل می آید.

در صورتی که در بخشی ضعف وجود داشته باشد،برنامه‌های لازم آموزشی در واحد تولید اجرا می‌شود و در نتیجه قطعات تندر نود که در ایران تولید می‌شود تمامی ویژگی های قطعات تولید شده در فرانسه را دارا است.به عبارتی قطعه ساز ایرانی تا زمانی که به آن سطح کیفی از نظر فرآیند تولید نرسد،مجوز حمل را دریافت نمی کند.

بر این اساس تاخیرهای کوتاه مدت در ابتدای تولید تا حدودی طبیعی است و زیاد نگران کننده نیست. هم اکنون ممکن است حجم تیراژ قطعات از 50 تا 60 قطعه فراتر نرود، اما به مرور به حدود هزارو 500 قطعه در روز افزایش خواهد یافت.

داوود میرخانی رشتی دبیر سابق انجمن خودروسازان در خصوص مشکل کمبود قطعه در تولید خودروی ال90 می‌گوید: از چندی پیش شرکت رنو پارس تمایل چندانی به ارائه همکاری با شرکت‌های خودروسازی نشان نمی‌دهد و از تحویل به موقع قطعات فول CKD امتناع می‌کند و در صورتی که این شرکت حاضر به امضای قرارداد تحویل قطعات فول CKD نشود تولید این خودرو نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

بهنام خلج، مدیر کیفیت شرکت پارس‌خودرو نیز در خصوص اینکه آیا در تولید خودروی ال90 مشکلی به وجود آمده است یا خیر می‌گوید: به هنگام راه‌اندازی پروژه مشکلاتی به وجود می‌آید که در تولید هم تاثیرگذار خواهد بود اما مشکلات مقطعی و زودگذر است و این امر تنها مربوط به تندر 90 نخواهد بود و شامل همه محصولات می‌شود.اگر قطعه‌سازان داخلی نتوانند تامین قطعه‌کنند، شرکت رنو قطعات مورد نیاز را به صورت CKD از کشور رومانی وارد خواهد کرد.

چنین به نظر می رسد که مسئولان خودروی کشور سرانجام در مورد این پروژه به توافق رسیده اند و زمان انتظار مردم رسیده است.

در حالی که شرکت پارس خودرو سال گذشته اعلام کرده بود تا پایان سال 85، تولید ال90 را به 2000 دستگاه خواهد رساند،پس از تعطیلات سال نو، مدیر عامل سایپا اعلام کرد: تنها 400-300 دستگاه از این خودرو تولید شده و باید به چند هزار دستگاه برسد تا واگذاری آغاز شود.

در همان زمان مدیر عامل ایران خودرو اعلام کرد: ما در ابتدای راه هستیم.

از سوی دیگر، این خودرو بدون هیچ تبلیغی، پیش فروش قابل توجهی داشت. در حالی که دیگر خودروها از موهبت تبلیغات پیش از ورود به بازار، تبلیغ به عنوان جوایز بانکی و ... برخوردارند، ال 90 تنها با موجی از انتقادها روبرو بود و با این حال با استقبال مردم روبرو شد.

اما اکنون که همه چیز به کندی و با شتابی غیر همسو با تورم پیش می رود، این سوال مطرح است که اگر عمر طبیعی تاخیر سرانجام به پایان برسد، این خودرو با چه قیمتی به دست مردم خواهد رسید؟ آیا ارزش این انتظار چند ساله را دارد؟

و آیا چنین روندی در اجرای پروژه ها مردم را نسبت به ساخت داخل بی اعتماد تر نخواهد ساخت؟

به نظر نمی رسد در تامین قطعات خارجی تندر 90 مشکلی پیش بیاید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیش بینی کرد در تامین قطعات خارجی تندر 90 مشکلی پیش نیاید.

حمیدرضا فولادگر گفت: به نظر نمی رسد تعهدات شرکت رنو پارس ، ایران خودرو سایپا را از نظر ساخت تندر 90 با مشکلی مواجه کند.

وی افزود: تحریم ایران و قطعنامه شورای امنیت در خصوص مواد موشکی ، هسته ای و نظامی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هرچند ممکن است جو تبلیغاتی و روانی ناشی از قطعنامه شورای امنیت ، دامنگیر صنایع دیگر هم شود ، اما عمدتا آن صنایع هم دو منظوره است که به غیر از مصارف صنعتی ، مصارف نظامی هم دارد.

وی گفت: با توجه به این که از پیش فروش تندر 90 استقبال خوبی صورت گرفته است قطعا خودروسازان تعهداتشان را به موقع انجام می دهند .

فولادگر تاکید کرد: ضمن این که خرید قطعات قبلا انجام شده و خودروسازان در مرحله مونتاژ هستند ، بنابراین مشکلی در خصوص انجام تعهدات شرکت های خودروساز و تحویل تندر 90 پیش نمی آید.