Tiptronic
تیپ ترونیک
تیپ ترونیک یک نوع مجرد از گیربکس اتوماتیک توسعه یافته توسط پورشه است و در خودروهای ان و انهایی که امتیاز ان را دارند به کار می رود. یک گیربکس تیپ ترونیک می تواند مانند گیربکس های اتوماتیک رایج عمل کند و طر احی ان مانند دیگر گیربکسهای اتوماتیک است و مانند انها از مبدل گشتاور و مجموعه های خورشیدی استفاده می کند ، اما این سیستم همچنین به راننده اجازه می دهد که به شیوه ی تعویض دنده ها تسلط داشته باشد. بدین صورت که با انتخاب حالت های upshift و downshift و حالت نرمال ان را تغییر می دهد، این عمل توسط اهرم تعویض دنده و یا کلیدهای فشاری کنار اهرم و یا روی غربیلک فرمان امکان پذیر است.در 206 شما این حالت ها را با علائم ,normal, snow , sport مشاهده می کنید. در حالت نرمال و معمولی تصمیم گیری تعویض دنده ها توسط کامپیوتر گیربکس به طور معمول انجام می شود برای مثال تاخیر در تعویض دنده ها برای افزایش شتاب و یا افزایش نیروی ترمز موتوری طوری است که مصرف بهینه است . تیپ ترونیک بعضی از تعویض دنده ها را برای محافظت از موتور و گیربکس، خود به طور اتوماتیک انجام می دهد.
حالت , sport تعویض دنده ها را در دورهای بالا امکان پذیر میکند که این عمل شتاب خودرو بالا می رود
حالت snow که دران دنده ها در دور پایین تعویض شده و مبنا بر عدم لغزش خودرو در جاده های هموار و صاف است.
بعضی سیستم ها همانند فرار ی F1-Superfast و تویوتا SMT و Volkswagen's DSG با گیربکس تیپ ترونیک تفاوت دارند و بر اساس گیربکس های متوالی عمل می کنند اما یک کلاچ کنترل شده ی الکترونیکی دارند. اینها عموما تیپ ترونیک نیستند اما به عنوان گیربکس های نیمه اتوماتیک مطرح شده اند. همچینین Easytronic Vauxhall شرکت اپل یک نوع گیربکس تیپ ترونیک نیست در واقع اصلا مبدل گشتاور ندارد و خبری از لایه های P-R-N-D-+/- تعویض دنده نیست بلکه این خودرو مانند BMW's "SMG اساسا گیربکس دستی دارد که با تعویض دنده اتوماتیک کار می کند که دارای یک کلاچ کنترل شده ی کامپیوتری است.
تیپ ترونیک تحت نامهای مختلف در شرکتهای خودرو سازی کاربرد دارد.
عضو کمیسیون صنایع در رابطه با روند پروژه تند ر90 گفت:طبق جلسه ای که هفته گذشته با ایران خودرو و مسئولین وزارتخانه داشتیم ، ایران خودرو اعلام کرد که مشکلات مرتفع شده است . محمد استکی گفت:ایران خودرو افزودتوافقهایی هم با شرکت رنو پارس صورت گرفته و ایشان قول لازم را در جهت اصلاح مشکلات چه در زمینه تامین قطعات و چه ارائه خودرو داده اند ،و مصاحبه ای هم که با خبرنگاران داشتند به این قضیه تاکید کردند و با این تفاسیر فکر می کنم مشکلی دیگر در روند پروژه نباشد . وی در مورد قیمت تندر 90 افزود:طبق قرارداد اولیه ای که با شرکت رنو پارس بسته شده بر مبنای یورو بود و هم اکنون شاهد افزایش بهای یورو هستیم و این بی تاثیر در بهای تندر 90 نخواهد بود ولی باز هم باید توجه داشت در مورد قطعاتی که در داخل کشور تولید می شودو به بهای یورو مرتبط نمی شود در هر صورت کارشناسان باید توجه لازم را داشته باشند تا هم به مصرف کننده وهم تولید کننده اجحاف نشود . محمد استکی افزود:البته بحث تورم داخلی را هم نباید نادیده انگاشت که در هر صورت کمیته تعیین قیمت خودرو باید با در نظر گرفتن همه موارد در مورد قیمت تندر 90 تصمیم گیری کند. وی در محمد استکی در مورد وزارت محرابیان گفت:هم اکنون مجلس نسبت به ایشان نظر مثبت دارد و با توجه به جلساتی که کمیسیون و بعضی نمایندگان با ایشان داشتندارزیابی مثبتی نسبت به رای آوردن ایشان می شود ،من نیز نظر مثبتی نسبت به ایشان دارم . وی در مورد ضرورت وجودمعاونت خودرو افزود:بنده فکر می کنم لزومی ندارد وجود چنین معاونتی به طور جداگانه بلکه لازم است که اشکالات توسط مدیریت خودرو و مسئولین استکی در پایان گفت:باید ببینیم هدفمان از تشکیل معاونت چیست اگر لازم برای آن توجیحی داشته باشیم سایر صنایع نیز از آن مستثنی نمی باشند و می توان برای آنها هم تعمیم داد د رهر صورت جای گفتگو دارد که باید دقیقا"بررسی شود. |
کمپانی بی ام و برای سال آینده مدل جدید خودروی لوکس خود یعنی "سری هفت " را وارد بازار خواهد کرد و به همین خاطر مهندسان این کمپانی شدیدا سرگرم آزمایش این خودرو هستند تا عیب و ایراد احتمالی آن را برطرف کنند . به گزارش خبرخودرو ، در حال حاضر در هر دو سوی اقیانوس اطلس یعنی اروپا و امریکا مدل جدید این خودرو در حال آزمایش های میدانی و سری جدید این خودرو با فاصله بیشتر محورها و عرض بیشتر تولید می شود و احتمال تولید مدل هیبرید آن نیز بسیار است . |