اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

هوندا تولید هیبرید را توسعه می بخشد

با گرم شدن کره زمین و هشدار پیاپی گروه های فعال در حوزه حفظ محیط زیست بسیاری از خودروسازان بر آن شدند که به طرق مختلف آلایندگی خودروها را کاهش دهند .

به گزارش خبرخودرو ، تویوتا با انبوه سازی خودروهای هیبرید آغازکننده راه نوینی در این ماجرا بود و حالا سایر کمپانی ها نیز با توجه به مدل پریوس تویوتا قصد دارند مدل های هیبریدی بسازند . هوندا دومین خودروساز ژاپن اعلام کرده است که دو خودرو هیبرید جدید معرفی خواهد کرد و قرار است این دو مدل با حجم قابل توجهی به تولید برسند . مدل نخست هوندا سیویک اسن که در حال حاضر تولید می شود و مدل بعدی هم از روی مدل مفهومی CR-Z ساخته می شود که قرار است تا سال 2009 راهی بازار شود . هوندا قصد دارد 10 درصد از فروش کل خود را به هیبریدها اختصاص دهد که البته این برنامه تا سال 2010 محقق خواهد شد .

Tiptronic

تیپ ترونیک

 

گیربکس اتوماتیک

تیپ ترونیک یک نوع مجرد از گیربکس اتوماتیک توسعه یافته توسط  پورشه است و در خودروهای ان و انهایی که امتیاز ان را دارند به کار می رود. یک گیربکس تیپ ترونیک می تواند مانند گیربکس های اتوماتیک رایج عمل کند و طر احی ان مانند دیگر گیربکسهای اتوماتیک است و مانند انها از مبدل گشتاور و مجموعه های خورشیدی استفاده می کند ، اما  این سیستم  همچنین به راننده اجازه می دهد که به شیوه ی تعویض دنده ها تسلط داشته باشد. بدین صورت که با انتخاب حالت های upshift و   downshift و حالت نرمال ان را تغییر می دهد، این عمل  توسط اهرم تعویض دنده و یا کلیدهای فشاری کنار اهرم و یا روی غربیلک فرمان امکان پذیر است.در 206 شما این حالت ها را با علائم ,normal, snow , sport  مشاهده می کنید. در حالت نرمال و معمولی تصمیم گیری تعویض دنده ها توسط کامپیوتر گیربکس به طور معمول انجام می شود برای مثال تاخیر در  تعویض دنده ها برای افزایش شتاب و یا افزایش نیروی ترمز موتوری طوری است که مصرف بهینه است . تیپ ترونیک بعضی از تعویض دنده ها را برای محافظت از موتور و گیربکس، خود به طور اتوماتیک انجام می دهد.

حالت  , sport  تعویض دنده ها را در  دورهای بالا امکان پذیر میکند که این عمل شتاب خودرو بالا می رود

حالت snow  که دران دنده ها در دور پایین تعویض شده و مبنا بر عدم لغزش خودرو در جاده های هموار و صاف است.

بعضی سیستم ها همانند فرار ی F1-Superfast و تویوتا SMT و Volkswagen's DSG با گیربکس تیپ ترونیک تفاوت دارند و بر اساس گیربکس های متوالی عمل می کنند اما یک کلاچ کنترل شده ی الکترونیکی دارند. اینها عموما تیپ ترونیک نیستند اما به عنوان گیربکس های نیمه اتوماتیک مطرح شده  اند. همچینین Easytronic Vauxhall شرکت اپل یک نوع گیربکس تیپ ترونیک نیست در واقع اصلا مبدل گشتاور ندارد و خبری از لایه های P-R-N-D-+/- تعویض دنده نیست بلکه این خودرو مانند BMW's "SMG اساسا گیربکس دستی دارد که با تعویض دنده اتوماتیک کار می کند که دارای یک کلاچ کنترل شده ی کامپیوتری است.

 

 تیپ ترونیک تحت نامهای مختلف در شرکتهای خودرو سازی کاربرد دارد.

 

 

 

نویسنده و مترجم:سید حسین حسینی 

جدول فروش بهترین و بدترین های بازار آمریکا در سال 2007

سایت معتبر و بین المللی MSNBC طی گزارش بهترین و بدترین آمار فروش خودروها را در بازار امریکا اعلام کرد .

به گزارش خبرخودرو ، نکته جالب این جدول فروش کاهش استقبال از خودروهای لوکس و در نقطه مقابل افزایش فروش فورد سری F است که نسبت به سال ها قبل تفاوت جدی در جدول هر دو گروه ایجاد کرده است .

بهترین ها :

1-فورد F سری

2- شورلت سیلورادو

3- تویوتا کمری

4-هوندا آکورد

5-تویوتا کرولا

6- هوندا اسیویک

7-شورلت ایمپالا

8- نیسان آلتیما

9- دوج رم

10-هوندا CR-V

بدترین ها:

1- کادیلاک XLR

2- مزدا سری B

3- اسیوزو اسندر

4- جگوارX تایپ

5- جگوارS تایپ

6- آئودی A8

7- پورشه باکستر

8- لکسوسSC430

9- ایسوزو I-29

10- جگوار XJ


پاژن V6 با کیفیت‌ترین خودروی مناطق مختلف آب و هوائی کشور

شرکت صنعتی تولیدی مرتب در راستای اهداف کیفی و افزایش رضایت‌مندی مشتریان و با شعار " مرتب همراه همیشگی شما در طبیعت " در اولین دوره رالی کیفیت که با همت استانداری گلستان برگزار شد شرکت نمود.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، این مسابقات که با هدف صحیح راندن و به سلامت رسیدن در مسیری به طول 220 کیلومتر با شرایط مختلف جاده‌ای و استقرار تجهیزات کامل نظارتی پلیس راهنمائی و رانندگی در روز ملی کیفیت برگزار گردید ، شرکت نمود که پس از اعلام نتایج توسط گروه داوران خودروی پاژن V6 بعنوان باکیفیت‌ترین خودروی مناطق مختلف آب و هوائی کشور انتخاب شد و افتخاری دیگر به افتخارات شرکت مرتب افزوده شد.

قلعه بانی به ریاست سازمان گسترش منصوب شد

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، احمد قلعه بانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با حکم وزیر صنایع و معادن جایگزین مهدی مفیدی در ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شد. حکم وی به عنوان رئیس سازمان گسترش صادر شده و نامبرده به عنوان رئیس جدید سازمان معرفی خواهد شد.

سازمان گسترش بزرگترین شرکت صنعتی ایران محسوب می شود که سیاستگذاری کلان صنعتی ایران را بر عهده دارد.

جواد نجم الدین و امیری ( مدیر عامل سابق شرکت پارس خودرو ) و همچنین مهرداد بذرپاش از جمله گزینه های احتمالی برای ریاست گروه خودروسازی سایپا می باشند.

خودروها و آلاینده های ناشی از آنها

مسئول بخش خودرو شرکت کنترل کیفیت هوا گفت :منابع آلاینده هوا دو دسته هستند که شامل منابع ساکن و متحرک می باشند . منابع ساکن را آلودگی های ناشی از منازل ، کارخانجات و .... تشکیل می دهند و منابع متحرک شامل انواع خودروها و موتورسیکلت ها می باشد که بیشترین آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع متحرک می باشد که این منابع با توجه به نوع سیکل احتراقی آن ها دارای آلاینده های منتشره متفاوتی هستند .

منصوری در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو گفت د: خودروهایی که بنزین سوز هستند عمده آلاینده هایشان هیدروکربنهای نسوخته و منوکسید کربن است و در خودروهای دیزلی،ذرات معلق و اکسیدهای نیتروژن عمده ترین آلاینده ها هستند.

وی افزود : در ایران خودروها طبق استانداردهای زیست محیطی تولید می شوند که این استانداردها طی یک برنامه زمانبندی ارتقا پیدا می کند.البته شایان ذکر است که حدود استانداردهای ما با فاصله کمی نسبت به استانداردهای روز اروپا به روز زسانی می شود.

منصوری گفت : بر اساس مطالعات انجام شده در این شرکت خودروها را بر اساس حدود آلودگی خروجی از اگزوز، به دو گروه فرضی پاک و ناپاک تقسیم می نماییم که خودروهای پاک 20درصد از کل خودروهای شهر تهران را در بر می گیرد که از تجهیزات کاهنده آلودگی و همچنین تکنولوژی بالاتری برخوردار هستند که فقط 4 درصد از آلودگی های ناشی از منابع متحرک را به خود اختصاص می دهند و 80 درصد باقیمانده که جزء گروه فرضی ناپاک محسوب می شوند شامل انواع خودروها در گروه سنی متفاوت می باشد که بیشترین میزان آلایندگی را در هوا ایجاد می کنند و این دسته استانداردهای آلودگی پایینتری را طی کرده اند.این امر بیانگر میزان تاثیر بهره گیری از تکنولوژی جدید و تجهیزلت کنترل آلودگی در کاهش آلاینده هاست.

وی افزود :بحث مربوط به آلاینده های خودروها را می توان از دو منظر بررسی کرد.مراحل کنترل کیفی حین تولید و مرحله کنترل آلودگی پس از تولید. پس از تولید مربوط می شود به رعایت مصرف کننده که مصرف کنندگان باید یک سری مسائل را رعایت نمایند تا بتوانند آلایندگی را به حداقل برسانند از مهمترین این امور بحث معاینه فنی خودرو ، تعویض به موقع فیلتر هوا ، تنظیم باد چرخها ، تنظیم موتور که مورد اخیر در خصوص خودروهای کاربراتوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

منصوری به معاینه فنی خودرو اشاره کرد و گفت : معاینه فنی خودرو امر بسیار مهمی است زیرا با اجرای این معاینه هم بحث ایمنی و هم بحث آلایندگی خودرو کنترل می شود .

وی افزود : با توجه به آمارهایی که به دست آمده خودروهای جدید که از تکنولوژی بالاتری استفاده می کنند ( خصوصا در سیستم سوخت رسانی ) از پایداری تنظیم طولانی تری برخوردار هستند ولی خودروهای قدیمی تر (تکنولوژی پایین)مانند پیکان (با سیستم کاربراتوری)سریع تر از حد معمول از تنظیم خارج می شوند که دو زیان عمده در بر خواهد داشت یکی تولید آلودگی بیشتر و دیگری افزایش مصرف سوخت.

منصوری گفت : برای کنترل آلودگی خروجی از اگزوز خودروها عمدتا از تجهیزات کنترلی خصوصا کاتالیست استفاده می شود.این قطعه در مسیر گازهای خروجی نصب می شود و آلاینده های خروجی را کاهش می دهد.

وی در ادامه گفت : کاتالیست ها به دو دسته دو راهه و سه راهه تقسیم می شوند که کاتالیست های دوراهه روی دو آلاینده منوکسید کربن و ئیدرو کربن نسوخته تاثیر می گذارد و کاتالیست های سه راهه علاوه بر دو آلاینده مذکور روی اکسیدهای نیتروژن نیز تاثیر می گذارد .

منصوری در این خصوص رافزود : کاتالیست ها قطعه ای شبیه به منبع اگزوز هستند که در داخل آنها شبکه هایی با پوشش فلزات گرانبها قرار دارد.گازهای خروجی از اگزوز قبل از ورود به جو،از کاتالیست عبور کرده و در اثر واکنشهای شیمیایی صورت گرفته در این بخش ،خروجی اگزوز عمدتا گازهای بی خطر خواهد بود که این امر با توجه به راندمان مبدل کاتالیزوری متغیر است.در این واکنشها،منوکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته اکسید می شوند و اکسیدهای نیتروژن احیا می گردد.

وی در پایان گفت : توصیه می کنم به شهروندان که در صورت خرید خودرو و دارا بودن مبدل کاتالیزوری از باز کردن آن جدا خودداری نمایند .

کمیته تعیین قیمت خودرو باید در مورد قیمت تندر90تصمیم گیری کند

عضو کمیسیون صنایع در رابطه با روند پروژه تند ر90 گفت:طبق جلسه ای که هفته گذشته با ایران خودرو و مسئولین وزارتخانه داشتیم ، ایران خودرو اعلام کرد که مشکلات مرتفع شده است .

محمد استکی گفت:ایران خودرو افزودتوافقهایی هم با شرکت رنو پارس صورت گرفته و ایشان قول لازم را در جهت اصلاح مشکلات چه در زمینه تامین قطعات و چه ارائه خودرو داده اند ،و مصاحبه ای هم که با خبرنگاران داشتند به این قضیه تاکید کردند و با این تفاسیر فکر می کنم مشکلی دیگر در روند پروژه نباشد .

وی در مورد قیمت تندر 90 افزود:طبق قرارداد اولیه ای که با شرکت رنو پارس بسته شده بر مبنای یورو بود و هم اکنون شاهد افزایش بهای یورو هستیم و این بی تاثیر در بهای تندر 90 نخواهد بود ولی باز هم باید توجه داشت در مورد قطعاتی که در داخل کشور تولید می شودو به بهای یورو مرتبط نمی شود در هر صورت کارشناسان باید توجه لازم را داشته باشند تا هم به مصرف کننده وهم تولید کننده اجحاف نشود .

محمد استکی افزود:البته بحث تورم داخلی را هم نباید نادیده انگاشت که در هر صورت کمیته تعیین قیمت خودرو باید با در نظر گرفتن همه موارد در مورد قیمت تندر 90 تصمیم گیری کند.

وی در مورد اینکه تولید انبوه تندر 90 بازار خودرو را تحت تاثیر قرار خواهد داد یا خیر گفت:به هر حال اگر تولیدی آن افزایش پیدا کند بی تاثیر نخواهد بود ولی به نظر بنده هرخودرویی بازار خودش را پیدا کرده و

برمبنای کیفیت و قابلیت هایی که هر کدام از محصولات دارند قیمت خود را خواهند داشت .

محمد استکی در مورد وزارت محرابیان گفت:هم اکنون مجلس نسبت به ایشان نظر مثبت دارد و با توجه به جلساتی که کمیسیون و بعضی نمایندگان با ایشان داشتندارزیابی مثبتی نسبت به رای آوردن ایشان می شود ،من نیز نظر مثبتی نسبت به ایشان دارم .

وی در مورد ضرورت وجودمعاونت خودرو افزود:بنده فکر می کنم لزومی ندارد وجود چنین معاونتی به طور جداگانه بلکه لازم است که اشکالات توسط مدیریت خودرو و مسئولین وزارت خانه پیگیری شود ،چون خودرو نسبت به بقیه صنایع موجود در کشور ترجیح ندارد که معاونتی خاصی برا ی آن در نظر بگیریم .

استکی در پایان گفت:باید ببینیم هدفمان از تشکیل معاونت چیست اگر لازم برای آن توجیحی داشته باشیم سایر صنایع نیز از آن مستثنی نمی باشند و می توان برای آنها هم تعمیم داد د رهر صورت جای گفتگو دارد که باید دقیقا"بررسی شود.


نسل جدید بی ام و سری 7 آزمایش می شود

کمپانی بی ام و برای سال آینده مدل جدید خودروی لوکس خود یعنی "سری هفت " را وارد بازار خواهد کرد و به همین خاطر مهندسان این کمپانی شدیدا سرگرم آزمایش این خودرو هستند تا عیب و ایراد احتمالی آن را برطرف کنند .

به گزارش خبرخودرو ، در حال حاضر در هر دو سوی اقیانوس اطلس یعنی اروپا و امریکا مدل جدید این خودرو در حال آزمایش های میدانی و جاده ای است و این طور که به نظر می رسد مهندسان و طراحان این اتومبیل در مورد شکل و قیافه نهایی این خودرو به جمع بندی نهایی رسیده اند . بی ام و سری 7 جدید در شرایطی آماده شده که سرپرست بخشی از طراحی آن به عهده طراح ایرانی نادر فقیه زاده بوده است .

سری جدید این خودرو با فاصله بیشتر محورها و عرض بیشتر تولید می شود و احتمال تولید مدل هیبرید آن نیز بسیار است .