اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

عرضه پراید 132 دوگانه‌سوز در نمایندگی های سایپا آغاز شد

فروش پراید 132 دوگانه سوز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، مدیر فروش سایپا گفت: سایپا قصد دارد تا پایان امسال 2هزار دستگاه پراید 132 که عموما در سطح نمایندگی‌ها توزیع کرده است را به فروش برساند.

به گفته فرزاد نشان قیمت این خودرو حدود هشت میلیون و 350 هزار تومان برآورد شده است.

مدیر فروش سایپا در ادامه افزود: در پراید 132 برخی تغییرات عمده‌ از جمله تغییر زه‌های جانبی، تغییر طرح کنسول جلو، دو نازله کردن شیشه‌شوی، استفاده از ضبط CD PLAYER با قابلیت mp3 و بلندگوهای متناسب با توان بالاتر، نصب ریموت کنترل، چراغ سقفی تایمردار، مستر سمت شاگرد، تغییر تریم رنگ داخلی در قطعاتی مانند پوسته داشبورد، سردسته دنده و سرترمز دستی و استفاده از آینه جانبی تاشو و چراغ راهنمای روی گلگیر با تلق بی‌رنگ نسبت به پراید معمولی رخ داده است.

نشان درباره فروش نقدی این گروه خودروساز نیز افزود: در حال حاضر فروش این خودرو به صورت نقدی بوده و تحویل آن 15 تا 20 روز طول می‌کشد و با توجه به زمان باقی‌مانده تا پایان سال، تعهدات‌مان به سال دیگر موکول می‌شود. البته تا پایان امسال فروش نقدی از محل خودروهای امانی داریم، ولی روال فروش نقدی خود را در سال جدید آغاز خواهیم کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد سایپا قصد دارد با افزایش عرضه پراید بنزینی اختلاف قیمت این خودرو در کارخانه و کف بازار را کاهش دهد.

پورشه با موتور دیزل

سرانجام مقاومت کمپانی پورشه برای تولید موتور دیزل شکست.

به گزارش خبرخودرو ، رسانه های آلمانی از این شرکت خبر می دهند که قرار است مدل دیزلی کاین از سال 2009 به بازار عرضه شود و احتمال می رود با این تنوع در محصول فروش این خودروساز بالا برود. ظاهرا پورشه برای کاین قرار است از موتور شش سیلندر دیزل آتودی استفاده کند که بیش از 300 اسب بخار نیرو تولید می کند. البته پورشه روی موتور های هشت ماده ئ 12 سیلندر هم نظر دارد و به نظر می رسد طیف وسیعی را برای مشتریانش تدارک دیده.

یکی از دلایل رویکرد پورشه به موتور های دیزلی وضع قوانین سختگیرانه در ارتباط با آلایندگی هوا در اروپاست که از یکی دو سال آیتده به عنوان دستور العمل قابل اجرا خواهد بود. از طرف دیگر موتورهای دیزلی آتودی که با کیفیت بسیار خوبی ساخته میشود خیال کمپانی خواهر یعنی پورشه را راحت کرده است.

ساخت اولین اتوبوس برقی حمل و نقل عمومی در قطر

اولین اتوبوس برقی برای حمل و نقل عمومی در قطر به زودی راه اندازی می شود.

به گزارش خبرخودرو ، این اتوبوس با باتری کار می کند و بر خلاف خودروهایی که با بنزین کار می کنند دوست محیط زیست به شمار می رود.

اجرای این طرح نتیجه تحقیقات و رایزنی های شرکت حمل و نقل قطر و یک شرکت تحقیقاتی چینی است. این اولین خودروی حمل و نقل عمومی در سطح جهان به شمار می رود که با باتری کار می کند.

این اتوبوس که گنجایش شصت مسافر را دارد قادر است با سرعتی برابر هفتاد کیلومتر در ساعت حرکت کند.

باتری این اتوبوس ظرف شش ساعت شارژ می شود.

مسئولان از اعلام هزینه این طرح خودداری کردند.

و اکنون کاروان حسین(ع) به اربعین رسیده است

سرانجام اربعین فرا می‌رسد، برای آ‌نان که دل در گرو محبت دوست دارند و جانشان جز با نام و یاد معشوق قرار نمی‌گیرد. اربعین فرصتی است برای اندیشیدن، تفکر در حکمت این فراز بی‌فرود در عالم، تأمل در علت این تلاطم بی‌بدیل در خلقت و فحص در پی دلیل این محشر کبری که از ازل تا ابد خلایق را شاهد حیرتزده خود ساخته است.

و اگر در عاشورا شدت مصیبت و داغ بلا آنگونه سنگین است که جان مشتاقان را بی‌تاب و صبوران را بی‌قرار می‌کند و دیگر شعور و عقل در سایه شور دل مجال حضور نمی‌یابد، در اربعین و از پس چهل روز سرگشتگی و حیرانی و چهل شب اشک و ناله، داغ بر قلب عاشقان همانند آثار تازیانه و آبله بر تن کودکان حسین(ع) کهنه شده است و آتش فراغ، جای خود را به خاکستر هجران داده و در سینه‌های سوخته و چشمان به خون نشسته، این باور نشسته است که به راستی حسین(ع) کشته شده است و واقعا فرزند فاطمه(س) را تشنه‌لب سر بریده‌اند، هرچند که هر از چندی با ناله طفلی که پس از برخاستن از رویای پدر، حسین(ع) را در سنگلاخ‌های صحرا، سیاهچال‌های زندان و خرابه‌ها می‌جوید، این زخم کهنه سر باز می‌کند و این داغ جانگداز باز تازه می‌شود و ساعتی شیفتگان را به تلاطم وا می‌دارد.

اما اکنون نوبت عقل است که سر برآورد و در میان خیمه‌های سوخته، پیکرهای بی‌سر و سرهای بر نیزه شده، علت این همه مصیبت را بجوید و دلیل این همه بلا که فرزند زهرا(س) و اهلش را بیش از همه فرزندان آدم مبتلا کرده است، بجوید. آیا پاسخ به دعوت و اتمام حجت با کوفیان بی‌مقدار، علت این پریشانحالی آل عباست یا براندازی حکومت سراسر ننگ آل امیه؟ اصلاح و حفظ جوهره دین نبی، مایه این رنج ابدی ذریه زهراست یا پرداخت کفاره گناهان امت محمد(ص)؟

و یا فرای این نتایج و ده‌ها و صدها برکت دیگر که حاصل از واقعه عاشوراست، علت‌العللی نهفته است که از پس آن است که این رحمت لایزال و این دریای لایتناهی جوشیده است، به راستی عامل این هنگامه عظیم در کجاست؟ و خونبهایی که قرار است در جبران این قربانی عظیم و اشرف موجودات و مایه فخر جن و انس پرداخته شود، چیست؟
 
و اینجاست که نور وحی، رهنمای چشمان بی‌سوی عقل در این وادی سرگشتگی می‌شود و آن را به صبح ازل می‌کشاند. آنگاه که ذات مقدس حق در پاسخ به ناتوانی ملایک در فهم دلیل خلق بشر با وجود فضایح فرزندان آدم بر زمین پرده از رازی برمی‌‌دارد که سرالاسرار خلقت است و آنچنان فرشتگان مقرب را در برابر عظمت این حقیقت به حقارت می‌کشاند که از پرسش مغرضانه خود در برابر حضرتش شرمگین می‌شوند و ذات مقدس حق داستانی را روایت می‌کند که به ملائک مقرب و عابدان عرش نشان دهد، عبادت هزار ساله آنان تا چه میزان در برابر جانفشانی و تقرب این فرزند آدم، بی‌مقدار است.

آری حق در پس آن‌که نادانی و ناتوانی فرشتگان در فهم حقیقت و عظمت این حادثه را با «انی اعلم ما لا تعلمون» به رخ آنها می‌کشد، روایت حکایتی را آغاز می‌کند که تمامی انبیا و اولیائش را مسحور و مبهوت معراج فرزند فاطمه(س) می‌کند.

آدم(ع) که در پس گناه خویش به بارگاه الهی توبه می‌کند، با توسل به دامن صاحب این واقعه عظیم و از برکت خون بر زمین ریخته فرزندش بخشیده می‌شود و آنگاه که نوح(س) گرفتار علقه به فرزند ناپاکش، عتاب می‌شود و در طوفان گرفتار، این نظاره حقیقت عاشورا و گسستن پیوند حسین(ع) با اهل بیت پاکش است که وی را منقلب و مستوجب نجات می‌کند.

آن زمان که آتش برای ابراهیم(س) گلستان می‌شود و ذبح بهشتی جایگزین سر بریدن فرزندش اسماعیل(س) می‌گردد، او درمی‌یابد که سوختن در آتش و قربانی کردن فرزند تنها در تقدیر حسین(ع) و اهلش جاری شده و ذات اقدس الله، تنها و تنها از اوست که این چنین هدایایی را می‌پذیرد.
و بدین خاطر است که در خبر آمده، هیچ‌یک از اولیای الهی به تقرب نرسیده‌اند مگر آن‌که در مصیبت حسین(ع) گریسته و در برابر عظمت این سودای عاشقانه، زانوی تعظیم بر خاک ساییده باشند.

و سرانجام عاشورا فرا می‌رسد و اراده حق برای معراج عظمی و ابتلای بی‌منتهای اشرف موجودات محقق می‌شود، این حسین(ع) است که خرامان و مشعوف از رخصت دوست به گودال قتلگاه پا می‌گذارد تا بر سر پیمان ازل نقش وفا را حک کند و با قربانی کردن خود، فرزندان و اصحابش و به اسارت کشاندن اهلش، این رویا را به واقعیت بنشاند که «انّ الله شاء أن یراک قتیلا و ... »
اما چرا ذات اقدس الله در میان انبوه خلایق، برای این ابتلا و آزمون جانفرسا، حسین(ع) را برگزیده است؟

و پاسخ در اصالت، شرافت و عزت حسین(ع) نهفته است. دست تقدیر حسین(ع) را به شریف‌ترین تبار تاریخ مفتخر ساخته است. این تنها حسین(ع) است که فرزند مصطفی خاتم الانبیاء(ص) و مرتضی اشرف الأوصیاء(ع) است و این تنها اباعبدالله(ع) است که دردانه صدیقه زهرا(س) و برادر سبط اکبر حسن مجتبی(ع) است.

آری حسین(ع) علاوه بر شریف‌ترین تبار، عزیزترین خلایق نیز هست. تنها اوست که در پس مرارت و اهانت‌های بی‌شمار امت به جد و پدرش، سرزنش‌ها و هتک حریم مادر و برادرش، مصون از هر گزند و بی‌حرمتی مانده و آنگونه گوهر عزت خویش را بی‌تعدی ناکسان به کربلا رسانده که فدا کردن این عزت و غلتیدن در خاک گرم گودال قتلگاه، به جان خریدن سم ستوران اشرار و شکسته شدن حریم حرمش، هدیه‌ای بی‌بدیل برای حضرت حق است.

و اینگونه است که حسین(ع) پا به کربلا می‌گذارد، در حالی که باارزش‌ترین گوهرهای خلقت را به درگاه دوست تحفه آورده است و می‌خواهد هستی خود و اهلش را به همراه حرمت و عزت حرمش، به یکباره در این قربانگاه پیشکش حضرتش کند و در آن سو تنها این حسین(ع) است که رخصت اهدای چنین تحفه گرانبهایی را به ذات غنی و عاری از نیاز الهی می‌یابد.

این حسین(ع) است که خداوند مشتاق است به خون خفتنش را نظاره کند و ببیند احسن مخلوقات چگونه پس از قربانی کردن فرزندان و برادرانش و نهادن اهل بیتش میان آتش شعله‌ور کینه اشرار، چگونه با او سخن می‌گوید و آنگاه که پیش از افراشته شدن سر حسین(ع) بانگ رضا، اغاثه و شرمندگی اباعبدالله(ع) از قصور در بجا آوردن حق معبود به گوش می‌رسد، سرّ خلقت آدم آشکار می‌گردد، و این‌که هیچ‌یک از مخلوقات جز آل عبا تاب اینگونه جانفشانی در برابر دوست و شرمگینی از جایگاه خود در برابر علو معبود را ندارد.

و این بار نوبت عقیله بنی‌هاشم(س) است که کار ناتمام حسین(ع) به پایان رساند و آنگاه که سر حنجر بریده بر فراز نی به نظاره نشسته، این زینب(س) است که سراسیمه به میان پیکرهای بی‌سر می‌شتابد و پس از یافتن تن پاره‌پاره برادر، بدن صدچاک حسین(ع) را بر دستان رنجور و خسته خود به سوی آسمان می‌گیرد و ندا برمی‌آورد که «اللهم تقبل منا هذا القلیل» بارالها، این قربانی ناچیز در برابر عظمتت را از ما بپذیر و اگر نیک بنگری، این صدای علی(ع) و زهرا(س) است که از بغض فروخورده زینب(س) به گوش می‌رسد و این دستان آدم، ابراهیم، اسحاق(س) و احمد(ص) است که به بازوان ناتوان زینب(س) در برداشتن این بار سنگین مدد می‌رساند. سخن زینب ترجمان «قالوا بلی» است که در ازل مایه خلقت انسان شد و خون حسین(ع) بهای سنگینی است که حق از خلق می‌ستاند تا به رغم این همه ناسپاسی و ظلم فرزندان آدم برابر حضرتش، آفرینش انسان معنا یابد.

و اکنون کاروان حسین(ع) به اربعین رسیده است، اندکی مجال می‌دهد تا همراهان تازه به این قافله بپیوندد و به زودی حرکت را به سوی عاشورایی دیگر برای رسیدن به عبودیت از سر خواهد گرفت و کیست که حسین(ع) را در این فانی شدن و در شرمگینی و خضوع، در عین از خودگذشتگی در راه معبود همراهی کند؟

باید بدنبال جایگزین مناسبی برای تامین نیاز کشور باشیم

رئیس انجمن خودروسازان دررابطه با کاهش ارتباط اقتصادی در زمینه خودرو با فرانسه گفت:اگر مسئولین لازم بدانند که ارتباط اقتصادی با دولت فرانسه کاهش پیدا کند و یا بکلی قطع شود، شرکت های خودروساز باید جایگزین مناسبی برای تولید قطعات مورد نیاز تولیدات خود پیدا کنند.

نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو خاطر نشان کرد: مخالفتی با تصمیم مسئولین ذیربط در مورد کاهش ارتباطات اقتصادی بخصوص در زمینه خودرو با دولت فرانسه ندارد اما مسئولین امرمی بایستی اگر این تصمیم منجر به ضرر وزیان واحد های تولید خودرو گردد،جبران ضررو زیان این تصمیم را بنمایند.

نصب سیستم های هوشمند در کف جاده ها

،نحوه سیستم های هوشمند در استان اصفهان از تجهیزات کاملا"پیشرفته ای برخوردار است که نکات بسیار جزئی در زمینه تخلفات را نیز بررسی کرده و گزارش می دهد .این سیستم های هوشمند در کف زمین (جاده ها )و خیابانها نصب شده است که اگر خودرویی با سرعتی بالاتر از حد معمول حرکت کند آن خودرو را شناسایی کرده و به دوربین های هوشمندی که در سطح شهر در بزرگراهها و خیابانها نصب شده است گزارش می دهد سپس دوربین ها نیز ازچند قسمت خودرو عکس گرفته و این عکس ها به گونه ای هستند که شماره پلاک و سرنشین و رنگ ماشین و سایر مشخصات ماشین به صورت جزئی در این تصاویر درج شده است .بنابر این متخلفین به هیچ عنوان نمی تواند خلاف خود را انکار کنند زیرا این تصاویر درعرض 60 میلیونیم ثانیه گرفته شده و به سرعت در اختیار مامورین راهنمایی و رانندگی قرار می گیرد.

همچنین سایر سیستم های هوشمند نصب شده در تمام چراغ های راهنما درخیابانهای شهر اصفهان نیز با دقت کامل سرعت و خطاها راضبط کرد و مراکز ذیربط به شدت با متخلفین برخورد خواهد کرد

الزام خودروسازان برای استفاده از برچسب سوخت خودروها اجرایی نشده

 پیش نویس معیار مصرف سوخت خودروها به وسیله شرکت بهینه سازی تهیه و پس از بحث و بررسی در جلسات کمیته معیارهای مصرف انرژی و لحاظ شدن نظر تمامی اعضا کمیته از جمله وزارت صنایع و موسسه استاندارد تدوین و به تصویب نهایی رسیده که اجرای آن باید به وسیله موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به خودروسازان الزام شود ،اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است .

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، بر اساس ماده تبصره 13 بودجه سال جاری کشور نصب بر چسب سوخت ا زابتدای بهمن ماه برای خودروهای تولیدی اجباری شده است که تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است .

همچنین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان یکی از سه مرجع صدور تاییدی برای خودروهای وارداتی ،اجرای دقیق این معیارهای را مد نظر قرار داده و خودروهایی موفق به اخذ مجوز این شرکت جهت ورود به کشور شده اند که مصرف سوخت آنها در محدوده های مجاز ذکر شده در استاندارد قرار داشته است.

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ضابط قانونی در اجرای معیار مصرف سوخت در مورد خودروهای ساخت داخل نیست و این وظیفه موسسه استاندارد است که خودروهای تولیدی کارخانه ها را تست کرده و در جهت نصب برچسب مصرف سوخت و توقف خودروهای فاقد استاندارد واردعمل شود.

بر اساس ماده 121 قانون برنامه توسعه سوم و همچنین ماده 20 برنامه چهارم توسعه ،وظایف کمیته تدوین معیار شرح داده شده که وظیفه شرکت بهینه سازی تهیه پیش نویس استاندارد ها تعیین شده است.

شرکت بهینه سازی به عنوان یکی از اعضای کمیته تدوین معیار مصرف سوخت جهت هر گونه مشاوره و همکای با موسسه استاندارد در جهت اجرایی کردن این معیار ها آمادگی کامل دارد.

خودروی اسلامی خودرویی با ویژگی اسلامی خاص نیست

دبیر پیشین انجمن خودروسازان درباره تولید خودروی اسلامی گفت:با توجه به این مطلب که سه کشور اسلامی بزرگ تولید کننده خودرو ترکیه ،ایران و مالزی هستند.اگر هر یک از این کشورها برای ساخت بخشی از این خودرو متعهد شود و بخشهای مختلف تولید شده را بایکدیگر مبادله کند خودرو تولید شده با نام خودرو تولید اسلامی وارد بازار خواهدشد.

میرخانی رشتی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو تصریح کرد:برخلاف تصور مردم خودرو اسلامی ،خودروئی نیست که از ویژگی خاص اسلامی برخوردار باشد به معنی اینکه قبله را تعیین کند و یا چیزهایی از این قبیل، بلکه منظور از خودرو اسلامی خودروئی است که حاصل همکاریهای صنعتی وتجاری کشورهای اسلامی باشد.

وی در مورد با صرفه بودن تولید این خودرو گفت:اگربخواهیم خودرو تولید اسلامی در تیراژ بالا تولید شود و بتواند جوابگوی سرمایه گذاریهای سرمایه گذاران باشد لازم است ویژگی های رقابت پذیری را داشته باشد: باید مدل خودرواسلامی به روز باشد، کیفیت این خودرو درحد بالایی قرار داشته باشد و قیمتی مناسب و قابل رقابتی با خودروهای موجود در بازار داشته باشد.

میرخانی در پایان افزود: اگر خودرو تولید اسلامی این سه ویژگی را دارا باشد می توان ظرف مدت زمان 4 الی 5 سال میزان تولید این خودرو را به دو تا سه میلیون دستگاهرساند تا خودرو تولید اسلامی بتواند خود جوابگوی سرمایه گذاریهای اولیه باشد.