اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

پاناسونیک و تسلاموتور گرد هم می آیند

تسلا موتور وپاناسونیک قرارداد جدیدی را برای تامین پیل های باتری امضا کرده اند.

به گزارش خبرخودرو، پاناسونیک یک شرکت سازنده پیل های باتری است که قرار است این پیل ها در سدان الکتریکی مدل S تسلا موتور استفاده شود.

این توافق نامه قرار است 80 هزار خودرو را مجهز به این باتری هانماید و تمام مد ل های S تسلا موتور که درسال 2012 تولید خواهند شد به این باتری مجهز می شوند و به منظور توسعه خودروهای الکتریکی صورت گرفته اس ت.

تسلا موتور و پاناسونیک پیش از این درسال 2009 نیز برای انعقاد یک قرارداد به یکدیگر نزدیک شده بودند که در سال 2010 پاناسونیک 30 میلیون دلار برای تقویت همکاری میان خود و تسلا و همچنین رشد خودروهای الکتریکی سرمایه گذاری کرده بود .

پاناسونیک با استفاده از تکنولوژی منحصربه فرد خود یعنی کاتود نیکل پیل های باتری را با بالاترین سطح انرژی تامین می کند.

این شرکت به همراه تسلا پیل های باتری بر اساس این تکنولوژی را توسعه داده اند که قرار است این باتری های جدید در خودروهای الکتریکی تسلا به کار برده شود.

الون ماسک مدیرعامل تسلا اظهار داشت : این یک حمایت قدرت مند از تکنولوژی تسلا محسوب می شود که پاناسونیک ، بزرگ ترین تولید کننده باتری ما را به عنوان شریک تجاری خود برای توسعه خودروهای الکتریکی انتخاب کرده است .


باصرفه ترین خودروی 2011 ارمغانی برای Vauxhall

خودروی اوپل Vauxhall توانست عنوان با صرفه ترین خودرو( خودروی با حداقل مصرف سوخت) را از آن خود نماید.

به گزارش خبرخودرو، علیرغم آنکه تصور می شد این عنوان از آن خودروی دیگری مانند آمپرا یا مدل های دیگری شود ، این سدان قدرت مند با موتور 6.2 لیتری خود توانست خلاف آنچه تصور می شد را به اثبات برساند.

این بررسی توسط MPG انجام شده است این موسسه نه تنها مصرف سوخت خودرو ها را بررسی می کند بلکه مقدار پیمایش شهر و بزرگراه این خودرو را با مقدار صرفه جویی انجام شده را نیز تخمین می زند.

هدف از این کار نشان دادن سبک رانندگی است که می تواند بر نوع مصرف سوخت تاثیر گذارباشد.

یک خودروی معمولی هر 21 مایل را بایک لیتر بنزین طی می کند اما خودروی Vauxhall توانست با یک گالن بنزین 32.14 مایل را طی نماید واین یعنی 35 درصد پیشرفت برای یک سدان که دارای موتوری است با ظرفیت 6.2 لیتر.

اما جایگاه دوم ازآن سووزکی سوئیفت DDiS بود که پیمایش 86.4 مایل را به 67.3 رساند .

تولید انبوه موتور ملی 1400 سی سی با 95 درصد ساخت داخل

موتور EF4 که از سال آینده با رانا به تولید انبوه می رسد، سومین موتور از خانواده موتور ملی است که 95 درصد ساخت داخل و بدون همکاری مشاور خارجی طراحی و تولید شده است.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، مهندس جواد نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب گفت: این موتور 1400 سی سی به صورت تنفس طبیعی و دارای بیش‌ترین قطعات و اجزای مشترک با موتور 1700 سی سی EF7 است.

وی پایین بودن میزان مصرف سوخت را مهم ترین ویژگی این موتور دانست و گفت: این تنها موتور ایرانی است که استاندارد یورو 5 را تامین می کند.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به این که موتور ای اف 4 در دو حالت بنزینی و پایه گاز سوز طراحی و تولید شده، خاطر نشان ساخت که در حال حاضر نسخه بنزینی آن در دست آزمون برای نصب بر روی رانا و سایر خودروهای هم کلاس است.

وی از تولید دو نمونه آزمایشگاهی در دو سال قبل و 20 نمونه تولیدی در هفته های اخیر خبر داد که قرار است بر روی رانا نصب شود و نخستین رانای مجهز به این موتور تا یک ماه دیگر برای آزمون های عملکرد و دوام آماده می شود.

مهندس نجم الدین با اشاره به این که رانا تماما یک خودروی ایرانی است، نصب موتور ایرانی در این محصول را گامی بلند در جهت توسعه برند ملی دانست و گفت: از آن جا که پروژه خودرویی از پروژه موتوری جلوتر است، نخستین سری تولیدات رانا با موتور تی یو 5 و در ادامه با موتور ای اف 4 تولید خواهد شد.

وی از مشترک بودن برخی قطعات اصلی موتور 1400 با موتور 1700 خبر داد و با اشاره به هماهنگی قطعات با توان سازندگان و خط مونتاژ ایران خودرو گفت: تمامی کارهای ماشین کاری و ریخته گری موتور ای اف 4 توسط سازندگان ایرانی انجام شده و نزدیک به 95 درصد این موتور ساخت داخل است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به این که قطعات و مجموعه های اصلی در موتور ای اف 7 توسط سازندگان خارجی ساخته شده بود، اظهار داشت: خودکفایی این موتور در یک دوره سه تا چهار ساله برنامه ریزی شد که تامین 95 درصد ساخت داخل موتور ای اف 4 نشان دهنده تحقق این برنامه با وجود تحریم اقتصادی است.

وی از انجام آزمون های کالیبراسیون این موتور خبر داد و گفت: بعد از اتمام کالیبراسیون، آزمون های صحه گذاری تا پیش از تولید انبوه صورت خواهد گرفت که بر اساس برنامه مربوطه در زمستان امسال تست های زمستانی و در تابستان سال آینده تست های تابستانی بر روی خودرو انجام خواهد گرفت و رانا با موتور ای اف 4 به تولید انبوه می رسد.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان ساخت: خودروی رانا با موتور پایه گاز سوز 1700 سی سی هم تولید خواهد شد تا افت توان ناشی از سیستم پایه گاز سوز به این ترتیب جبران شود.

وی تعداد تولید رانا با موتور ای اف 4 در سال آینده را بر اساس برنامه ریزی ها، 25 هزار دستگاه عنوان کرد که در مدت سه سال به سالانه 100 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

خودرو هیبریدی'شاهب 2'در دانشگاه کاشان رونمایی شد

به گزارش ایرنا،عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در این آیین اظهارداشت:کار طراحی و ساخت این خودرو از نیمه دوم سال گذشته با مشارکت یک تیم 22 نفره از دانشجویان این دانشگاه آغاز شد.

'سعید گلابی'افزود:کار طراحی خودرو هیبریدی،شش ماه به طول کشید و با کار شبانه روزی اعضای تیم سازنده، کار ساخت آن نیز در سه ماه تابستان سالجاری به پایان رسید.

وی تاکیدکرد:خودرو اصلی(پلت فورم) پروژه از سوی گروه خودروسازی سایپا کاشان به این تیم دانشجویی اهدا شده است.

وی، به برخی از ویژگیهای فنی این خودرو اشاره کرد وگفت: یک موتور الکتریکی با توان 21 کیلو وات به همراه تمام تشکیلات محرکه بر روی چرخهای عقب این خودرو جاسازی شده است.

این دانشیار رشته مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان، با اشاره به طراحی مدارهای کنترلی این خودرو، تصریح کرد: سیستم کنترل هوشمند(HCU) توسط تیم الکترونیک که سرپرستی آن بر عهده ' ابوالفضل حلوایی' بود، طراحی و ساخته شده است.

گلابی اظهارداشت:یکی از ویژگیهای بارز این خودرو این است که در سرعت پایین و در زمان قرار گرفتن در ترافیک شهری به صورت اتوماتیک با موتور الکتریکی کار کرده و پس از اینکه سرعت خودرو بالاتر رفت، موتور بنزینی شروع به کار می کند.

وی افزود: علاوه بر این،خودروی مزبور می تواند تنها در یک حالت و یا به صورت همزمان با هر دو موتور نیز کار کند.

وی تاکیدکرد:در صورت فعال بودن هر دو موتور به صورت همزمان، موتور بنزینی چرخ جلو و موتور الکتریکی چرخ عقب را حرکت می دهد.

گلابی، طراحی حسگرهایی برای کنترل کردن قسمت ها و وضعیت های مختلف خودرو از جمله سیستم دزدگیر، درها، کمربند و حسگر ضربه و تغییر فشار را از دیگر شاخصه های بارز این خودرو برشمرد.

وی تصریح کرد: همچنین، تغییراتی در ظاهر خودرو از قبیل چراغ های عقب و جلو آن داده شده و جاسازی برخی از قطعات نیز تغییر کرده است.

وی اظهارداشت: برای طراحی و ساخت این خودرو 270 میلیون ریال هزینه شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان همچنین گفت: خودروی ' هیبریدی' حاصل ارتباط و پیوند دانشگاه با صنعت است.

گلابی درگفت وگوی اختصاصی با ایرنا نیز اظهارداشت:‌خودروی اصلی (پلت فورم)پروژه از سوی گروه خودرو سازی سایپا کاشان به تیم دانشجویی طراح و سازنده خودرو هیبریدی اهدا شد.

وی افزود: با وجود اینکه این پروژه تنها جنبه تحقیقاتی دارد و با هدف تجاری اجرا نشده اما اکنون، تمام نقشه ها و تحقیقات انجام شده برای طراحی آن به صورت مدون وجود دارد و اگر گروه سازنده خودرو سایپا کاشان تمایل داشته باشد،آماده همکاری برای تولید انبوه این نوع خودرو هستیم.

وی در مورد مقرون به صرفه بودن تولید انبوه خودرو هیبریدی با توجه به هزینه تمام شده ساخت آن گفت: بر اساس برآورد انجام شده، هزینه تمام شده هر خودرو 180 میلیون ریال خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان بااشاره به طراحی و ساخت این خودرو درمدت یک سال گفت:طراحی و ساخت خودرو هیبریدی با عنوان'شاهب 2' با همکاری دو تیم از دانشجویان مهندسی مکانیک و برق این دانشگاه انجام شد.


در اجلاس دی - هشت، طراحی خودروی مشترک به ایران واگذار شد

در دومین اجلاس وزیران صنایع کشورهای عضو گروه دی- هشت ، توافقات قبلی در حوزه توسعه صنعت خودرو و طراحی و تولید خودروی مشترک پی گیری و طراحی خودروی مشترک بر عهده ایران گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، محمد رضا نجفی منش ،نماینده اتاق بازرگانی تهران در دومین اجلاس دی- هشت ،با اعلام این خبر افزود: دردومین اجلاس وزیران صنایع کشورهای عضو گروه دی- هشت که در استانبول ترکیه برگزار گردید، توافقات گذشته در خصوص طراحی خودروی مشترک پی گیری گردید که به جهت توانمندی ایران در حوزه طراحی خودرو، مقرر گردید تا علاوه برمسئولیت بخش طراحی خودرو مشترک، بررسی بازار مشترک خودرو و قطعات و طراحی سایتی که حاوی کلیه اطلاعات در این بخش است نیزبه ایران واگذار شود.

وی از نکات بسیار مهم در طراحی خودروی مشترک را تجمیع پتانسیل کشورها و کاهش هزینه تمام شده تولید این کالا عنوان کرد و افزود: هم اکنون سالیانه 4 میلیون خودرو در8 کشور عضو گروه دی- هشت تولید می شود که با طراحی خودروی مشترک و تجمیع پتانسیل این کشورها ، قطعاهزینه تمام شده تولید آن کاهش خواهد یافت.

وی همچنین به توافق کشورهای عضو گروه دی- هشت برایجاد شبکه زنجیره تامین مشترک اشاره و اظهار داشت:به جهت زنجیره تامین نسبتا قوی اغلب کشورهای عضو،مقرر گردید تا امکان استفاده این کشورها ،از اطلاعات زنجیره تامین یکدیگر میسر گردد.

وی گفت : در ادامه این اجلاس و نشستهای تخصصی که بین وزیر صنعت کشورمان با سایر کشورها برگزار شد مقرر گردید تا شهرک صنعتی مشترکی در نقطه مرزی ایران و ترکیه ایجاد شود که در این راستا وزیر صنایع کشورمان پیشنهاد نمود تا برنامه زمانبندی ظرلف 2 هفته آینده در این خصوص تدوین شود و پس از آن اقدامات اجرایی آن آغاز گردد همچنین در این راستا تاکید گردید تا کشور ترکیه سسیستم بانکی خود را قوی تر نماید تا مبادلات بهتر و سریعتر انجام شود.

نجفی منش همچنین به بازدید شهرک صنعتی قطعه سازی در ترکیه اشاره و اظهار داشت:این شهرک صنعتی که در نزدیکی استانبول ترکیه قرار گرفته است نزدیک به 70 واحد قطعه ساز درآنجا مستقر است که می تواند الگوی خوبی برای شرکتهای قطعه ساز ایرانی وتشکیل چنین شهرکهایی و اقدامات بسیار خوب در این راستا باشد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همچنین از برنامه ریزی جهت تشکیل نشست های مشترک انجمن قطعه سازان با انجمن قطعه سازان ترکیه خبر داد و افزود:بنا بر این توافق ،مقرر گردید تا شرکتهایی که قابلیت طراحی دارنددر این راستا مشخص و در طراحی پلت فرم و خودروی مشترک از تمامی پتانسیل هاآنهااستفاده شود.

گروه دی - هشت شامل ایران، پاکستان، بنگلادش، مالزی، اندونزی، مصر، نیجریه و ترکیه است که در سال 1997 میلادی تشکیل شد.

از میان کشورهای عضو گروه دی – هشت جمهوری اسلامی ایران بیشتر مناسبات اقتصادی و تجاری را با کشور ترکیه و پاکستان دارد. دومین اجلاس وزرای صنایع کشورهای عضو دی – هشت از 12 تا 14 مهرماه برگزار شد.


در اجلاس دی - هشت، طراحی خودروی مشترک به ایران واگذار شد

در دومین اجلاس وزیران صنایع کشورهای عضو گروه دی- هشت ، توافقات قبلی در حوزه توسعه صنعت خودرو و طراحی و تولید خودروی مشترک پی گیری و طراحی خودروی مشترک بر عهده ایران گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، محمد رضا نجفی منش ،نماینده اتاق بازرگانی تهران در دومین اجلاس دی- هشت ،با اعلام این خبر افزود: دردومین اجلاس وزیران صنایع کشورهای عضو گروه دی- هشت که در استانبول ترکیه برگزار گردید، توافقات گذشته در خصوص طراحی خودروی مشترک پی گیری گردید که به جهت توانمندی ایران در حوزه طراحی خودرو، مقرر گردید تا علاوه برمسئولیت بخش طراحی خودرو مشترک، بررسی بازار مشترک خودرو و قطعات و طراحی سایتی که حاوی کلیه اطلاعات در این بخش است نیزبه ایران واگذار شود.

وی از نکات بسیار مهم در طراحی خودروی مشترک را تجمیع پتانسیل کشورها و کاهش هزینه تمام شده تولید این کالا عنوان کرد و افزود: هم اکنون سالیانه 4 میلیون خودرو در8 کشور عضو گروه دی- هشت تولید می شود که با طراحی خودروی مشترک و تجمیع پتانسیل این کشورها ، قطعاهزینه تمام شده تولید آن کاهش خواهد یافت.

وی همچنین به توافق کشورهای عضو گروه دی- هشت برایجاد شبکه زنجیره تامین مشترک اشاره و اظهار داشت:به جهت زنجیره تامین نسبتا قوی اغلب کشورهای عضو،مقرر گردید تا امکان استفاده این کشورها ،از اطلاعات زنجیره تامین یکدیگر میسر گردد.

وی گفت : در ادامه این اجلاس و نشستهای تخصصی که بین وزیر صنعت کشورمان با سایر کشورها برگزار شد مقرر گردید تا شهرک صنعتی مشترکی در نقطه مرزی ایران و ترکیه ایجاد شود که در این راستا وزیر صنایع کشورمان پیشنهاد نمود تا برنامه زمانبندی ظرلف 2 هفته آینده در این خصوص تدوین شود و پس از آن اقدامات اجرایی آن آغاز گردد همچنین در این راستا تاکید گردید تا کشور ترکیه سسیستم بانکی خود را قوی تر نماید تا مبادلات بهتر و سریعتر انجام شود.

نجفی منش همچنین به بازدید شهرک صنعتی قطعه سازی در ترکیه اشاره و اظهار داشت:این شهرک صنعتی که در نزدیکی استانبول ترکیه قرار گرفته است نزدیک به 70 واحد قطعه ساز درآنجا مستقر است که می تواند الگوی خوبی برای شرکتهای قطعه ساز ایرانی وتشکیل چنین شهرکهایی و اقدامات بسیار خوب در این راستا باشد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همچنین از برنامه ریزی جهت تشکیل نشست های مشترک انجمن قطعه سازان با انجمن قطعه سازان ترکیه خبر داد و افزود:بنا بر این توافق ،مقرر گردید تا شرکتهایی که قابلیت طراحی دارنددر این راستا مشخص و در طراحی پلت فرم و خودروی مشترک از تمامی پتانسیل هاآنهااستفاده شود.

گروه دی - هشت شامل ایران، پاکستان، بنگلادش، مالزی، اندونزی، مصر، نیجریه و ترکیه است که در سال 1997 میلادی تشکیل شد.

از میان کشورهای عضو گروه دی – هشت جمهوری اسلامی ایران بیشتر مناسبات اقتصادی و تجاری را با کشور ترکیه و پاکستان دارد. دومین اجلاس وزرای صنایع کشورهای عضو دی – هشت از 12 تا 14 مهرماه برگزار شد.


BMW سری پنج را بشناسیم

امروز یک آلمانی مهمان ستون است. مهمانی که بی ام و سری پنج نام دارد و از نظر ظاهری تا حدود زیادی به سری هفت نزدیک است.

این خودرو 3000 سی سی حجم دارد و 204 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.
پشت فرمان این خودروی هشت سیلندر می‌توان سرعت 238 کیلومتر بر ساعت را تجربه کرد و در عرض 2/8 ثانیه به شتاب 100 کیلومتر رسید. همچنین بی ام و سری پنج دارای گیربکس هشت دنده اتوماتیک استپ ترونیک هوشمند با قابلیت تعویض به صورت دستی است.
این خودرو دارای باک بنزینی 70 لیتری است که در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی 6/7 لیتر بنزین می‌سوزاند.
از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به سیستم ترمز ضد قفل ( ABS - DTC – CBC )، کیسه‌ایمنی هوا (ایربگ) برای راننده – سرنشین جلو – جانبی – پرده‌ای، تنظیم برقی صندلی ‌های جلو و عقب - تنظیم گودی کمر، گرمکن صندلی‌ها، پشت سری‌های فعال هنگام تصادف، سانروف و پرده برقی عقب اشاره کرد .
این خودرو با قیمت 180 میلیون تومان در نمایندگی‌ها به فروش می‌رسد.
منبع/دنیای اقتصاد

تولید نسل جدید مشهور ترین خودروی کیا

نسل جدید هاچ بک مشهور کره جنوبی یعنی کیا سید (KIA Cee’d) سال آینده در نمایشگاه بین المللی خودروی ژنو رونمایی خواهد شد .

به گزارش خبرخودرو، احتمالاً سید ، پر فروش ترین خودروی کیا در بازار اروپا به منظور رقابت با فولکس واگن گلف V1.1GTI ، فورد فوکوس RS ، اوپل آسترا OPC به یک موتور قدرتمندتر مجهز و طراحی آن نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد .

به نظر می رسد در مدل 2012 این خودرو از یک موتور 1.6 لیتر GDI چهار سیلند توربو شارژ با قابلیت تولید 250 اسب بخار استفاده شود.

قرار است این خودرو در تأسیسات اسلواکی کیا تولید و در نیمه دوم سال 2012 وارد بازار شود.