اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

حضور کمپانی ها در نمایشگاه پاریس – قسمت اول

نمایشگاه پاریس به زودی گشایش می یابد و بی شک میلیونها نفر در سراسر دنیا درانتظار افتتاح این نمایشگاه بزرگ و محبوب هستند.طبیعتا کمپانی ها هم برای روز آغازین که بیست و هشتم سپتامبر است لحظه شماری می کنند.امسال همه نامهای بزرگ خودروسازی دنیا در پاریس حاضر هستند و چند تایی هم برای اولین بار خود را به پاریس معرفی کرده اند.

به گزارش خبرنگارخبرخودرو ،در پاریس امسال دو کمپانی چینی جیانگ لینگ GREAT WALL"دیوار بزرگ "خودروهایشان را برای اولین بار در پاریس به نمایش می گذارند تا راه میانبر حضور در بازار اروپا را طی کنند.

برنامه حضور خودروسازان به این شرح است.

*آلفا رومئو

کمپانی ایتالیائی که در دهه 70اتومبیل های اسپرتی محبوب جوانان را تولید می کرد ،بازگشت موفقیت آمیزی به صحنه داشته است .آلفا رومئو کوپه با نام "8C" نگین آلفا رومئو در پاریس خواهد بود .از مدل "8C"قرار است 500دستگاه ساخته شود.این خودرو با بدنه کربنی بر روی شاسی مازراتی کوپه خواهر خوانده اش سوار است و با موتور 7/4لیتری 8سیلندر 450اسب بخار نیرو تولید می کند.8C حدود 200هزار دلار قیمت خواهد داشت و به صورت کانورتیبل "دونفره با سقف جمع شونده "ارائه می گردد.

*آئودی

ظاهرا دور دور سوپر اسپرت هاست.آئودی هم امسال قصد دارد با نمایش مدل R8توانایی هایش را در تولید اسپرت های پرقدرت نشان دهد.

R8یک کوپه موتور وسط قدرتمند است که به تعداد محدود 5هزار دستگاه تولید می شود .R8به احتمال فراوان تنها در اروپا و آمریکا به فروش خواهد رسید.جالب است که فروشندگان خودرو پس از طی مراحل گزینشی موفق 8Rخواهد شد و باید امکانات و فضای مناسب واستاندارد را برای نمایش و عرضه R8داشته باشند.

R8برروی شاسی لامبورگینی ساخته می شود که زیر مجموعه آئودی است و قرار است از ماههای پایانی 2006در آلمان تولید شود.

8R سه سال بعد از معرفی سوپر اسپرت مفهومی "لمان "که در فرانکفورت به نمایش درآمد به معرض دید عموم در میآید و حدود 150هزار دلار قیمت خواهد داشت که سریع ترین مدل درکلاس A3است.S3باموتور 2لیتری توربوی 4سیلندر 265اسب بخار نیرو تولیدمی کند و درعرض 7/5ثانیه ازصفر به سرعت صد کیلومتر برساعت می رسد.

*بنتلی

کمپانی انگلیسی تبار بنتلی که فعلا زیر مجموعه فولکس واگن است همچنان در ارائه مدلهای سوپر لوکس می کوشد .بنتلی مدل سدان آرنیج را با قدرت موتور بیشتر عرضه خواهد کرد.آرنیج جدید با 50اسب بخار بیشتر حدود 500اسب بخار نیرو تولید خواهد کرد در حالیکه موتور هشت سیلندر 7/6لیتری آن تغییر چندانی ازنظر حجم نکرده است.

*ب.ام .و

نسل سوم کوپه های سری-3گل سرسبد سالن ب.ام .و خواهد بود.این کمپانی درارائه کوپه سری 3سعی کرده که تمام هنرمندی اش را نشان دهد واتومبیلی با تکنولوژی برتر نسبت به مدل سدان بسازد.

کوپه سری 3 باز هم از پلاستیک برای بدنه استفاده کرده است.کوپه 335هم شاهکار دیگری از ب ام و است.برای اولین بار موتور 5/3لیتری باهمراهی توربو شارژ دو گانه و تزریق مستقیم سوخت دراین مدل به کار گرفته شده و هیولائی واقعی ساخته شده است .

ب.ام .و همچنین مدل فیس لیفت X3را هم به نمایش می گذارد که با سپرهای جدید و تغییراتی در داخل اطالق همراه است.

ورشکستگی لیزینگ ها پس از 30 سال

،تا پنج سال پیش خریداتومبیل برای شهروندان طبقه نوخاسته جامعه بیشتر به رویا شبیه بود ولی درج اولین آگهی شرکت های لیزینگ خودرو در جراید روزنه های امید را برای شهروندانی که توان خرید نقدی خودرو را نداشتند زنده کرد . بازار لیزینگ خودرو پس از آنکه این صنعت سه دهه روکود را ازسرگذراند بازهم رونق مجدد گرفت

. اولین شرکت لیزینگ ایران در حوالی دهه 50توسط فرانسوی هادر کشور بنیان گذاشته شد. وقوع انقلاب این صنعت را برای چند سالی به خواب فروبرد تا اینکه در حوالی سال 1380با دیگر اولین نشانه های از سرگیری فعالیت های شرکت های لیزینگ در بازار هویدا شد

.جذابیت لیزینگ به حدی بود که در طول 3 سال تعداد شرکت های لیزینگ از عدد 16به 153ارتقا یافتند .تا سال 80 کمتر از 10 شرکت در زمینه لیزینگ فعالیت داشتند ولی تغییر قوانین بانکداری فرصت مناسبی رابرای رشدلیزینگ ها فراهم آورد .قوانین بانکداری که در سال 1362دچار قدری تغییر شده بود ، درسال 1383 بیشتر دچار دگردیسی شدتا قفل عدم فعالیت چند ساله لیزنگ ها شکسته شود . ابتدایی سال های دهه 60مصادف بود باتغییردولت وبه محاق فرورفتن صنعت لیزینگ در کشور .

قوانین شرع لیزینگ را حرام می دانستند ولی هنگامی که قانون اجاره به شررط تملیک به تصویب رسید دیگر دلیلی نداشت تا لیزنگ ها فعالیت خود را آغاز نکنند . رونق فروش خودرو از طریق لیزینگ در سال های میانی دهه 80 به حدی بود که حتی بزرگترین شرکت های خودرو سازی نیز خود را ملزم به حضور در این بازار دانستند

. ایران خودرو و سایپا سعی داشتندتا از طریق لیزینگ بر میزان فروش محصولات خود بیفزایند و حتی تعیین استراتژی افزایش سقف فروش از 50در صد در سال 1384 به 80در صدتا روزهای ابتدای بهار 1386 نیز به دنبال رونق گیری لیزینگ ها اتخاذ شد.

وسوسه تاسیس شرکت لیزینگ به حدی بود که حتی سرمایه گذاران خرد را نیز به سمت خود جذب می کرد چهار شرکت لیزینگی که در بورس حاضربودندسرمایه های خود راتا سقف 130میلیارد تومان افزایش دادنددوخودروساز مطرح کشور نیز با توسل به اعتبار لیزینگ به اوضاع سهام خود سروسامان مجددی بخشیدند.

.تقریبا 90در صداز دادوستدهای لیزنگ های ایرانی به خودرومربوط بود و کمتر پیش می آمد که شرکتی تاسیس شودوبه دنبال فروش خودروازطریق لیزینگ نباشد.به این ترتیب بار دیگر صنعتی جهانی که در آمریکا ، کنادا ، فرانسه ،ایتالیا و آلمان حرف اول را از نظر سوددهی می زند به ناقص ترین شکل ممکن به ایران رسید .

درتمام اروپا شرکت های لیزینگ تجهیزاتی مانند رایانه ،ملک و لوازم خانگی را از طریق لیزینگ به خریداران می فروشنداما درایران لیزینگ ها عرضه خودرورا به سایر کالاها ی مورد معامله در این صنعت ترجیح می دادند . در میانه های سال 1384 بود که انجمن لیزینگ هم قدم به میدان رقابت گذارد و 35 شرکت نیز از جمع 153 شرکت لیزینگی حضور در انجمن را پذیرفتند .این نهاد مدنی با هدف گسترش فرهنگ لیزینگ و کمک به اعضا صنف واردعرصه شده بود . 30 سال پیش هنگامی که اولین شرکت لیزینگ در کشور تاسیس شد متولیان اقتصاد کشور کاهش واسطه گری را دلیل راه اندازی این صنعت اعلام کردند به این وسیله به خریداران و تولید کنندگان نیز کمک می شد تا کمترپول های خود را برای گردش میان واسطه ها هزینه کنند .

اما در روزهایی میانی تیر ماه شورای پول واعتبار مصوبه ای را از تصویب گذراند که براساس آن میزان سوداعتبارات بانکی از 25 در صدبه 17در صد کاهش می یافت . این مصوبه موج اعتراض شرکت های لیزینگ را برانگیخت .انجمن شرکت های لیزینگ اعلام کرد که باکاهش حاشیه سودشرکت ها ادامه فعالیتهای انان در خطرقرار می گیرد .اعتراض ات لیزینگی هابه جای نرسیدتااینکه آنان تصمیم گرفتندبه مجلس رجوع کنندوبامردان کمیسیون صنایع دیداری داشته باشندتاشایدازاین طریق مصوبه شورای پول و اعتبازرا به گونه ا ی از پیش روی بردارند ولی این گفت و گو ها مشکلی از لیزینگی ها حل نکرد و آنان سرانجام وادارشدند به کاهش سو های بانکی تن دهند . مجلس اعتقاد دارد که لیزینگ ها بایداز سه طریق: سپرده ای مردم ، سرمایه های شخصی شرکت و تخفیفاتی که از خودرو سازان می گیرندمنابع مالی خود را تامیین کنند وبه این شکل کمتر به بانک ها وابسته شوند . اما لیزنگیها بر ین باورندکه باکاهش سودهای بانکی بر تعداد متقاضیان وام های بانکی افزوده می شود و به دنبال آن از حجم وام های که به شرکت های لیزینگ تعلق می گیرد کاسته می شود .

لیزینگ ها می گویند هزینه های بیمه ای و مالیاتی در کنارصدمات ناشی از رسوب پول موجب می شودکه لیزینگ هابه کمک سرمایه شخصی موفق نشوندمدت زمان زیادی رابه حیات ادامه دهند .

این استدلال چندان از سوی مسولین دولتی مورداعتنا قرار نگرفت و رایزنی هیا ی مدیران لیزینگ وارد مرحله تازهای شد . به اعتقاد صاحب نظران این حوزه گسترش نارضایتی مردم از شرکت های لیزینگ که گاهی خودرو را با سود 100 در صدی به آنان می فروختند، دلیل اصلی مخالفت دولت با کمک به لیزینگ ها بوده است .از سوی دیگر عدم وجود نهادی نظارتی موجب شدتا میزان سود جویی وکلاهبرداری در غالب تاسیس شرکت های لیزینگ افزایش یابد و به دنبال آن جو منفی غیرقابل تصوری برای این صنعت به را افتد .

در همین دوره بود که بانک مرکزی اعلام کرد که قصد داردتا بر فعالیت لیزینگ ها نظارت داشته باشد .این بانک ادعا دارد که تمام فعالیت های پولی که در غالب اعطا اعتبار انجام می گیرد باید تحت نظارتبانک مرکزی باشد ولی شرکت های لیزینگ حاضر نیستندبه همین سادگی ها حضور نهادی نظارتی بر بالای سر خود را شاهد باشند .

درهمین حال بود که ریس شرکت لیزینگ رایان سایپااعلام کردکه از سوم مهر ماه فعالیتهای این شرکت لیزینگی متوقف می شود . کبریتی خبر داد که پس از مصوبه شورای پول و اعتبار از سرمایه این شرکت در بورس کاسته شده است .

پیش ازاین نیز چندشرکت لیزینگی دیگر اعلام ورشکستگی کرده بودند وحتی شرکت های خودروسازی با صف فروش سهامدر بورس مواجه شده بودند .درحال حاضر 90 درصد فعالیت های لیزنگی کشور تحت اختیار 90شرکت است

کانون شرکت های لیزینگ نیز چندی پیش قدم به عرصه گذاشت تا به عنوان نهادی موازی با انجمن شرکت های لیزینگ و باسرمایه 10میلیارد تومانی، او نیز خود را برای مبارزهاآماده کرده باشد .صاحب نظران این بخش اعتقاد دارند که فعالیت دو نهاد مشابه که با اهداف مشترکی برای کمک به یک صنف فعالیت می کنند می تواند به صنعت لیزینگ کشور آسیبهای را وارد آورد .

در همین حال با تعطیل شدن چندشرکت لیزینگی نگرانی در کارخانه های خودرو سازی نیزبه وجود آمده است .خودروسازان تاکنون مشکل فروش خود راازطریق فعالیت های دیگر رفع کرده اند ولی ادامه روند تعطیلی لیزینگ ها شرایط سختی را برای خودر وسازان ایجاد خواهد کرد.

شرکت های لیزینگی حتی از شورای پول واعتبار درخواست کرده اند که تسهیلاتی با سود 14 از سوی بانک ها به آنان اعطا شود ولی از قرار معلوم شورای پول و اعتبار با این طرح نیز مخالفت کرده است .

کارشناسان اقتصادی نگران روزهای هستندکه شرکت های لیزینگی وادار شوند از طریق راهکارهای دیگر مانندانعقاد قراردادهای پیچیده و کم ارزش بیمه ای سودهای از دست رفته خودرا جبران کنند

کرایسلر سیستم هتی سرگرمی جدید را بکار می گیرد

کمپانی‌های خودروسازی مدت‌هاست که جنگ جدیدی را برای ارائه کیت‌های سرگرم کننده داخل اتومبیل آغاز کرده‌اند و طبیعی است که قسمت مهمی از این جنگ مربوط به سیستم‌های پخش صوت و موزیک است. کمپانی‌ها با سرعت عجیبی در پی یافتن سیستم‌های خاص  صوتی، تصویری و رادیویی هستند تا سرنشینان هر آنچه در زمینه موسیقی آرزو می‌کنند، بتوانند بشنوند و لذت ببرند. بعد از آنکه مسابقه‌ای اساسی بین سیستم‌های دیجیتالی آی‌پاد و رادیو ایکس-ام در گرفت حالا نوبت به سیستمی جدید از سوی کرایسلر است. کرایسلر به تازگی سیستمی به نام MyGIG را بر روی مدل سبرینگ نصب کرده که به نظر می‌رسد مشتریان زیادی پیدا کند. MyGIG با قیمت 1700 دلار چیزی فراتر از آی‌پاد است و به اندازه 20 گیگابایت حافظه برای ضبط و بارگیری موسیقی دارد. این سیستم به سرنشین اجازه می‌دهد که حداقل 1600 قطعه موسیقی به همراه عکس‌های مربوط را ذخیره کند. علاوه بر این یک کتاب ویژه آدرس نیز در دسترس است که به همراه کلیه نقشه‌های ناوبری (GPS) به یک راهنمای کامل و جامع مبدل می‌شود. «مای گیگ» می‌تواند به صورت فوری و تصویری اطلاعات مربوط به ترافیک خیابان‌ها و جاده‌ها را از ماهواره «سیریوس» دریافت کند. اگرچه این سیستم هنوز به صورت انبوه تولید نشده اما به نظر می‌آید که با حل شدن بعضی از مشکلات نرم‌افزاری به یکی از جاذبه‌های ویژه فروش کرایسلر تبدیل شود. لری لاینز رئیس بخش تولید خودروهای دیفرانسیل جلو در کمپانی کرایسلر معتقد است که در نیمه‌های پاییز «مای گیگ» به فرم نهایی خودش خواهد رسید. کرایسلر در راه عرضه سیستم «مای گیگ» از شرکت «هارمان کاردن» هم کمک گرفته تا به این ترتیب کیفیت پخش موسیقی و اصوات به درجه اعلی برسد. کرایسلر اعلام کرده که «مای گیگ» را در آینده در خودروهای جیپ رانگلر و دوج نیترو هم به صورت سفارشی عرضه خواهد کرد. استفانی برانیلی تحلیلگر سایت اتوپاسیفیک معتقد است که عرضه «مای گیگ» کمک شایانی به کرایسلر خواهد کرد. او به همه یادآوری کرده است که در ابتدای سال 2006 سبرینگ با سیستم ناوبری تنها آن هم با قیمت اضافی 1795 دلار ارائه شده و حالا با عرضه «مای گیگ» قطعا میزان رضایتمندی مشتریان بیشتر خواهد شد.


چند خبر خودرو..........

۱-شاخه مستقر در آمریکای شمالی کمپانی نیسان حجم سرمایه گذاری خود را برای تولید بلوک آلومینیومی سیلندر و گیربکس به میزان 7/34میلیون دلار افزایش خواهد داد.این یکی از بخش استراتژیک کمپانی نیسان در آمریکای شمالی خواهد بود که با تولید 000/192بلوک سیلندر تا سال 2008کمک شایانی به افزایش تولید و کاهش قیمت خودروهای ساخته شده خواهد کرد.

۲-برخلاف انتظار فورد مدل اسپرتی و گرانقیمت این کمپانی خوب می فروشد.فورد جی تی که با موتور غول آسا و نیروی 505اسب بخار،حدود 150هزار دلار قیمت دارد در ابتدای تولید چندان امیدوار کننده نبود ،اما طبق اطلاعات رسیده تا بیست و یکم سپتامبر 4038دستگاه آن فروخته شده که بیش از حد انتظار مدیران آن بوده است .البته این افزایش فروش در مقابل افت فروش سایر مدلهای فورد چندان کار ساز نیست .


سمند با تجهیزات پیشرفته ایمنی

به منظور کسب سهم مناسب از بازارهای داخلی و خارجی مدلی جدیدی از سمند با تجهیزات پیشرفته ایمنی به زودی وارد بازار می شود.

دکتر منوچهر منطقی مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب افزود: با تغییراتی در پلتفرم سمند، این خودرو استاندارد اروپایی ایمنی خودرو«ECE94» را از مراکز معتبر بین المللی اخذ کرد.

وی با اشاره به اینکه استاندارد اروپایی ایمنی خودرو یکی از استانداردهای اجباری در تصادفات از جلو است، اظهار داشت: سمند با تجهیزات پیشرفته به بسیاری از بازارهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر خواهد شد.

دکترمنطقی، مهمترین تجهیزات نصب شده برروی خودرو سمند را کیسه هوا، سیتم جدید فرمان تاشو و کمربندهای ایمنی مدرن عنوان کرد و افزود: نصب سیستم های ایمنی جدید باعث افزایش چشمگیر ضریب ایمنی خودرو سمند درسطح استاندارد های جهانی می شود.

وی گفت: پروژه تجهیز سمند به تجهیزات پیشرفته از خردادماه سال 84 در مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو کلید خورد و در حال حاضر 200 دستگاه از این خودرو آماده عرضه به بازارهای خارجی به خصوص کشور ترکیه است.

دکتر منطقی تاکید کرد: در بازارهای صادراتی، حفظ و توسعه بازار در گرو ایمنی خودرو و رعایت سلیقه مصرف کندگان است به همین دلیل کسب استاندارد(ECE94) به عنوان یکی از استانداردهای اجباری در تصادفات از جلو، برای سمند الزامی بود.

وی درزمینه طراحی کیسه هوا توسط مهندسان و کارشناسان ایران خودرو گفت: پروژه طراحی کیسه هوا و قطعات آن برای خودرو سمند، درکشور باتلاش منهدسان مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو شرکت ساپکو کمتر از هفت ماه به ثمر رسید.

وی در پایان یاد آورشد: دربازارهای صادراتی، خودرو های که مجهزبه تجهیزات پیشرفته ایمنی نباشند با استقبال کم مردم مواجه خواهند شد.