اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

خودرو تندر تا ‌18‌ هفته‌ آینده‌ به‌ بازار می‌ آید

،رئیس‌ سازمان‌ گسترش‌ و نوسازی‌ صنایع اعلام‌ کرد‌: خودرو تندر محصول‌ طرح‌ ال‌‌90‌ حداکثر تا ‌18‌ هفته‌ آینده‌ به‌ بازار می‌ آید‌.

مفیدی‌ در مصاحبه‌ با خبرنگار خبرخودرو گفت‌‌: هم‌ اکنون‌ خط تولید تندر در دو کارخانه‌ ایران‌ خودرو و پارس‌ خودرو تکمیل‌ و قطعات‌ مورد نیاز برای‌ تولید اولیه‌ به‌ میزان‌ کافی‌ تامین‌ شده‌ است.‌‌

وی‌ افزود :‌ تولیدات‌ اولیه‌ این‌ خودرو در حال‌ طی‌ مراحل‌ آزمایش‌ جاده‌ است‌ و این‌ خودروها باید مسافت‌ ‌30‌ هزار کیلومتری‌ را در شرایط مختلف‌ آب‌ و هوایی‌ و اقلیمی‌ طی‌ کنند که‌ ‌13‌ تا ‌18‌ هفته‌ زمان‌ نیاز دارد.‌

مفیدی‌ گفت:‌ ‌ با انجام‌ مراحل‌ تست‌ جاده‌ در صورت‌ نبود اشکالات‌ عمده‌ فنی‌ خودرو تندر حداکثر اوایل‌ اسفند امسال‌ به‌ بازار عرضه‌ می‌ شود‌.

رئیس‌ سازمان‌ گسترش‌ و نوسازی‌ صنایع ایران‌ با انتقاد به‌ برخی‌ اظهارات‌ و اعمال‌ فشار بر روند اجرای‌ طرح‌ ال‌ ‌90‌ گفت:‌‌ شرایط برای‌ اجرای‌ این‌ طرح‌ به‌ گونه‌ ای‌ است‌ که‌ هراز چندگاهی‌ از سوی‌ مراجع مختلف‌ مورد سئوال‌ می‌ گیرد و هم‌ اکنون‌ هم‌ مجبور به‌ انتشار اطلاعات‌ قرارداد آن‌ شده‌ ایم.‌‌

وی‌ تاکید کرد‌ :برای‌ برقراری‌ اصل‌ مساوات‌ و ایجاد شرایط برابر رقابتی‌ برای‌ همه‌ سرمایه‌ گذاران‌ در طرحهای‌ مشابه‌ قبلی‌ و حتی‌ آینده‌ باید همین‌ پیگیریها و انتشار اطلاعات‌ در همین‌ سطح‌ در مورد دیگر طرحها نیز انجام‌ شود.‌

شایان‌ گفتن‌ است‌ خودرو تندر محصول‌ طرح‌ ال‌ ‌90‌ قرار است‌ به‌ صورت‌ مشترک‌ توسط ایران‌ خودرو و پارس‌ خوردو تولید شود.‌

این‌ طرح‌ با هدف‌ عرضه‌ خودرو ارزان‌ قیمت‌ منطبق‌ با استاندارد های‌ روز دنیا به‌ صورت‌ سرمایه‌ گذاری‌ مشترک‌ با شرکت‌ رنو فرانسه‌ در دست‌ اجراست.‌ ‌

خودرو تندر قرار است‌ در سه‌ تیپ‌ ‌2‌‌ / ‌1‌‌ / ‌0‌‌ با قیمت‌ پایه‌ حدود ‌8‌ میلیون‌ تومان‌ در بازار داخلی‌ عرضه‌ شود و تا ‌20‌ درصد از تولیدات‌ این‌ خودرو هم‌ باید به‌ صادرات‌ اختصاص‌ یابد که‌ شبکه‌ صادراتی‌ رنو به‌ بازار جهانی‌ عرضه‌ خواهد کرد‌.

ادامه تست مگان در پارس خودرو

در حالیکه تعداد اندکی از شهروندان تهرانی می توانند ادعا کنند تردد خودرو مگان را از نزدیک دیده اند، ساکنان کوچه سهیل تقریبا هربعداز ظهرتردد پر عشوه و ناز این خودرو را می نگرند.

در همسایگی ساکنان کوچه سهیل واقع درخیابان آزادی، ساختمان آجرنمای مرکز گسترش خدمات پس از فروش پارس خودرو قرار دارد.

جایی که به گفته بابایی مدیر مرکز گسترش خدمات پس از فروش پارس خودرو روزانه نزدیک به 15 نفر برای تست خودرو مگان مراجعه می کنند.

طبقه اول این ساختمان مرکز فروش است. اینجا میزبان آدم هایی است که برای تماشای مگان و البته خرید سایرمحصولات پارس خودرو مراجعه می کنند!

در این مرکز فروش در کنار خودروهای ماکسیما، رونیز و .... 2 دستگاه خودرو مگان هم وجود دارد که بیش از سایر خودروها نظر حاضران را به خود جلب کرده اما روی برد نصب شده بر دیوار با خط درشت نوشته شده است : "ثبت نامی برای خودرو مگان نداریم!"

هرچند بار منفی این نوشته اشتهای سیری ناپذیر تماشاگران مگان را کور نمی کند اما این سوال را در ذهن بوجود می آورد که اگر عرضه مگان متوقف شده است پس چه کسانی برای تست آن مراجعه می کنند؟

یکی از کارکنان این مرکز در این باره می گوید: بیشتر مراجعه کنندگان کسانی هستند که در تابستان سالجاری برای خرید این خودرو ثبت نام کرده اند و بعد از این مدت برای تست و تحویل خودرو آمده اند.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، پیش از اینها امیری مدیر عامل پارس خودرو وعده داده بود که از اواخر مهرماه تولید مگان آغاز وتا پایان سال حدود سه هزار دستگاه از این خودرو تولید و عرضه شود.

حوادث پیش آمده در این مدت باعث شد روند واردات و تولید مگان با اما و اگرهای بسیاری روبرو و در نهایت متوقف شود.

بحث توقف واردات و تولید مگان در هفته های اخیر چاشنی بسیاری ازمصاحبه ها می شود تا جایی که برخی از افراد در اظهارنظرهایشان عدم عرضه مگان را موجب زیان غیرقابل جبران پارس خودرو ارزیابی می کنند.

اما با وجود این مسائل بابایی مدیر مرکز گسترش خدمات پس از فروش پارس خودرو به آینده مگان امیدوار است. به گفته او پارس خودرو بین منافع خود و منافع ملی موضعی هم جهت وزارت صنایع دارد.

بابایی با بیان اینکه ما باید با وزارت صنایع تعامل داشته باشیم می گوید: چون بحث منافع ملی در میان است پارس خودرو از حق و حقوق خود می گذرد.امیدواریم پس از حل مشکلات برون مرزی میان وزارت صنایع و کشورترکیه و مدنظر قرار گرفتن منافع ملی بحث تولید و ادامه روند واردات محدود مگان دوباره از سر گرفته شود.

بابایی برای اینکه نشان دهد مسائل مطرح شده چندان نگران کننده نیست چندین بار تاکید می کند:" انشا ا...با حل مشکلات، مجوز واردات محدود مگان صادر و تولید آن آغاز می شود" اما او زمانی را برای این مساله مشخص نمی کند.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، او درباره شیوه جدید فروش مگان که به نظر می رسد ناتمام خواهد ماند با قاطعیت می گوید:" تا آخر آبان ماه برنامه تست و فروش خودرو مگان را ادامه می دهیم البته این کار تناقضی با تعامل پارس خودرو و وزارت صنایع ندارد. تست هایی هم که الان اجرا می شود برای آن دسته از مشتریان است که قبل از مصوبه وزارت صنایع خودرو مگان را خریداری کرده و در انتظار تحویل آن بودند.

وی می افزاید: تست جاده ای خودرو توسط مشتری کاری است که در تمام دنیا انجام می شود و خودروسازان با این کار بدنبال افزایش رضایتمندی و جلب مشتری هستند.آنها خودروها را دراختیار مشتری قرار می دهند و خریدار با کمک متصدی فروش و بدون دغدغه از نحوه صحیح استفاده خودرو مطلع می شود.

بابایی با بیان اینکه بازار در آینده با تنوع زیادی روبرو خواهد شد می گوید: خودروسازان در آینده چاره ای جز اتخاذ روش های جدید فروش مثل تست جاده ای توسط مشتری نخواهند داشت.

وی در خصوص مدل های عرضه شده مگان، آپشن ها و استقبال مشتریان بدون اشاره به آمار فروش می گوید: مگان های فروخته شده در دو مدل 1600 و 2000 سی سی و دارای 16 سوپاپ بود که از هر دو مدل استقبال خوبی شده است اما متاسفانه بدلیل عدم همکاری ترکیه در عرضه آن با مشکل روبرو شدیم.

وی خاطر نشان می کند : با توجه به استقبال خوبی که از این خودروها شده است بعید می دانم وزارت صنایع برای همیشه جلوی واردات محدود و تولید آن را بگیرد، وزارت صنایع فقط بدنبال احقاق حقوق ملت است.

هرچند خبرنگار خبرخودرو از قبل برای تهیه این گزارش هماهنگی های لازم را به عمل آورده بود ولی متاسفانه موفق به مصاحبه با خریداران خودرو مگان که برای تست به مرکز گسترش خدمات پس از فروش خودرو مراجعه می کردند نشد.

***

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، گرچه هنوز خبری درباره ادامه بحث واردات مگان به گوش نمی رسد،اما بعضی از آگاهان معتقدند مشکل واردات این خودروی پرطرفدار حل خواهد شد.

البته از گوشه وکنار اخباری مبنی بر واردات مستقیم شرکت رنو پارس از کمپانی مادر رنو به گوش رسید که اصولا خبری نادرست است.

مگان سدان فقط درترکیه تولید میشود وامکان خرید آن ازکشور دیگری وجود ندارد.از طرف دیگر استقبال شدید از مگان انگیزه مناسبی برای رفع موانع موجود بر سر راه واردات خواهد بود تا بالاخره موعد تولید این خودرو درایران فراهم شود.


فروش خیره‌کننده پورشه در خاورمیانه

بعضی از خودروها، اصولا چیزی فراتراز یک وسیله حمل و نقل هستند. چیزی در حد نشان دادن تشخص و اصالت خانوادگی و یا پرستیژ اجتماعی. اصولا داشتن خودروهایی مثل رویزرویس، بنتلی و یا لیموزین‌های فوق مثل مرسدس کلاس S و لکسوس LS460 دارای چنین مشخصه‌ای هستند. اما در بین خودروهای اسپرت هم نمونه‌هایی از این دست دیده می‌شود که یکی از مشهورترین آنها اسب بی مهار آلمانی به نام پورشه است.

پورشه سالهاست که در بین خودروهای اسپرت از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است. نه آن قدر گران است که مثل انواع فراری و لامبورگینی تولید محدودی داشته باشد و نه آن قدر ارزان که در کلاس اسپرت‌های معمولی قرار بگیرد.

می‌شود گفت که خودرویی با تولید انبوه است در عین حال که طبقه خاصی از اجتماع توان خرید آن را دارند.

به سوی خاورمیانه


نمایندگی پورشه در خاورمیانه و آفریقا اعلام کرده که فروش امسال کمپانی در این منطقه با 16 درصد رشد همراه شده است. البته بخش زیادی از این افزایش فروش حاصل استقبال از خودروی آلمانی در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

اعداد و ارقام نشان می‌دهد که خیابان‌های امارات، قطر، عربستان و کویت حالا بیش از سال گذشته شاهد جولان مدل‌های سریع پورشه است و در مجموع حکایت از افزایش درآمد در سطح عمومی جوامع این کشورها دارد.

فروش 4419 دستگاه پورشه در سال 2006 نسبت به دوره مشابه در سال 2005 که 3811 دستگاه بوده، ا ین اتفاق را تایید می‌کند.

آگاهان از اوضاع بازار، البته بخش مهمی از این افزایش فروش را به خاطر تقاضای فراوان برای تملک مدل درشت هیکل پورشه به نام «کاین» می‌دانند. کاین یک SUV پرقدرت و زیبا و مهمتر از همه جادار است که بیش از مدل‌های سوپر اسپرت این کمپانی مثل 911 و باکستر با ابعاد خانواده‌ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس مناسبت دارد.

کاین با 3006 دستگاه در بازار فروش 9 ماهه اول رتبه بسیار خوبی دارد، در حالی که حتی مدل 911 توربو و GT3911 هم با 747 دستگاه فروش رکورد تمام سال‌های قبل را شکسته‌اند. در واقع فروش خوب در مدل پرقدرت 911، کمپانی را بر آن داشته که از ماه آینده 2 مدل دیگر از پورشه 911 که تارگا و S4 هستند را نیز راهی بازار کند.

پورشه باکستر نیز با 7 درصد افزایش فروش به 611 دستگاه رسیده و از مدل کاملا جدید کایمان هم 339 دستگاه به دست مشتریان سپرده شده است. از همه جالبتر پورشه کارراست که با توجه به قیمت گران با 200 درصد افزایش، در تعداد فروش رو به رو شده و 55 دستگاه آن تحویل مشتریان عاشق سرعت شده است.

دیش پاپکه مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای پورشه این آمار فروش را غرور‌انگیز می‌داند و می‌گوید: «تا به حال با چنین تقاضایی از خاورمیانه و شمال آفریقا مواجه نشده بودیم.» پاپکه می‌گوید برنامه فروش، سرمایه‌گذاری و برنامه‌های خدماتی تا زمانی که بازار با چنین اشتهایی رو به رو است ادامه خواهد یافت.

نکته جالب این است که در مقیاس جهانی آمارها نشان از پیشرفت پورشه می‌دهند. کل درآمدهای این کمپانی تا پایان سال 2006 به حدود 27/7 میلیارد یورو خواهد رسید که در قیاس با سال گذشته 6/10 درصد رشد را در پی دارد. همچنین تعداد خودروهای به فروش رفته به 96794 دستگاه می رسد که با 5/9 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل رو به رو شده است.

بعضی‌ها معتقدند که تنوع محصول در پورشه یکی از مهمترین دلایل رشد فروش این کمپانی بوده که البته ادعای نادرستی نیست. به طور مثال پورشه 911 تارگا که با پسوند 4s ارائه شده از جدیدترین محصولات این کمپانی است. این خودرو نسبت به مدل استاندارد 911 پهنتر و کوتاهتر است و با موتور 6/3 لیتری شش سیلندر 325 اسب بخار نیرو تولید می‌کند.


ساخت‌ قطعات‌ خودرو طرح‌ ال‌ ‌90‌ در ‌50‌ کارخانه‌ داخلی‌

خبرخودرو،رئیس‌ هیئت‌ مدیره‌ شرکت‌ رنو پارس‌ اعلام‌ کرد: ‌ قرار داد ساخت‌ قطعات‌ خودروی‌ تندر محصول‌ طرح‌ ال‌ ‌90‌ با ‌50‌ کارخانه‌ قطعه‌ ساز داخلی‌ منعقد شده‌ است‌‌. خلیل‌ پارسا گفت‌: ‌ ساخت‌ داخل‌ خودرو تندر در حد ‌5‌/‌56‌ درصد است‌ که‌ این‌ حد نصاب‌ به‌ گمرکات‌ کشور برای‌ واردات‌ دیگر قطعات‌ مورد نیاز اعلام‌ شده‌ است.‌‌ وی‌ افزود: ‌ هم‌ اکنون‌ سه‌ قطعه‌ موتور ، گیربکس‌ ، شفت‌ با سهم‌ ‌5‌/‌16‌ درصدی‌ در ساخت‌ خودرو تندر از طریق‌ واردات‌ تامین‌ می‌ شود که‌ این‌ قطعات‌ نیز تا سال‌ ‌6007‌ میلادی‌ در داخل‌ تولید خواهد شد.‌


امیدواریم وزارت صنایع استراتژی صنعت خودرو را تدوین کند

هنگام تنظیم بودجه 84 مقرر شد که بخشی از درآمدهای دولت از طریق واردات خودرو محقق شود ولی این درآمدها به طور کامل تحقق نیافت و این سوال ایجاد شد که آیا متعاقب این تصمیم و با توجه به افزایش رقم کسری بودجه دولت در سال 84، دولت و مجلس تصمیمی برای کاهش تعرفه واردات خودرو اتخاذ خواهند کرد یا نه و آیا مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان اهرم فکری مجلس شورای اسلامی تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است یا خیر؟
چندی پیش نیز رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم اعلام کرده بود از ابتدای سال تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان درآمدهای متصوره دولت از محل حقوق گمرکی خودروهای وارداتی کسری وجود دارد که سال 85را از خیلی جهات به سال 84 مشابه می کند.
در همین رابطه سراغ احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس رفته و تلا‌ش کردیم درباره استراتژی صنعت خودرو و برنامه های گذشته و آینده این صنعت نظر وی را جویا شویم که مشروح گفت‌وگو را می‌خوانید.
باتوجه به عدم تحقق درآمدهای دولت از محل واردات خودرو در سال 84 آیا این احتمال وجود دارد که میزان تعرفه واردات خودرو در سال 85 کاهش یابد؟ و مرکز پژوهش‌های مجلس در این ارتباط پژوهشی انجام داده است یا خیر؟
هنگامی که بر اساس ردیف 110402 قانون بودجه سال 84 کل کشور مقرر شد که از محل واردات خودرو مبلغ 5900 میلیارد ریال درآمد کسب شده و برای این درآمد نیز ردیف‌های هزینه‌ای دیده شد، این بحث در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق مطرح بود که با وجود تعرفه 100درصدی برای واردات خودرو تحقق این درآمد، امکانپذیر نیست. بنده جزو نمایندگانی بودم که به همین دلیل رای موافق ندادم. همانگونه که در پرسش اشاره شد این درآمد محقق نشد. البته مجلس می‌تواند با این موضوع از دو دیدگاه برخورد کند. یکی این که از طریق متمم بودجه برای شش ماهه دوم سال و یافتن منبع تامین مالی برای این عدم تحقق درآمد فکری بکند و دیگر این که دولت را به پایین آوردن تعرفه واردات خودرو ملزم کند تا با بالا بردن انگیزه واردات، درآمد مورد نظر محقق شود. دولت راه اول را ترجیح داده و در متمم منبع جایگزین پیشنهاد کرده است که به نظر واقع‌بینانه می‌رسد. باید به این نکته دقت شود که حتی اگر بحث ردیف بودجه و عدم تحقق درآمد مورد نظر از محل واردات هم مطرح نبود، بررسی تجارب دیگر کشورها نشان می‌دهد که اولا حمایت‌ها برای صنعت خودرو چند دهه استمرار داشته است و حمایت‌ها باید هدفمند و کاهشی باشد. در کشور ما با تصویب قانون خودرو به مدت یازده سال حمایت ثابت و مستمر ادامه دارد ولی هدفمندی و برنامه‌ریزی برای بهبود از سوی دولت وجود نداشته است. خودروسازان با وجود یک بازار انحصاری برای بهبود وضعیت و کیفیت خودروی تولیدی کار جدی نکردند و تنها به افزایش کمیت روی آوردند.از سال 1382 که این قانون لغو و روند کاهشی تعرفه‌ها مطرح شد، تحرکی هر چند ناکافی برای حرکت به سمت افزایش کیفیت مشاهده می‌شود. بنابراین کاهش تعرفه‌ها البته بر مبنای یک استراتژی مدرن و مطالعه شده و با اطلاع‌رسانی به صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی باید انجام شود. در خصوص تعرفه‌ها و تاثیر آن بر واردات و امکان ایجاد رقابت در حوزه خودروسازی کشور مطالعه‌ای در دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌ها در دست انجام است که در آینده نه چندان دور نتایج آن ارائه خواهد شد.
نشریه اکونومیست در یک تحلیلی معتقد است خودروسازان داخلی ایران به لحاظ داشتن بازار انحصاری در ایران و حمایت دولت، از نفوذ سیاسی خاصی بهره‌مند شدند، آیا این فرآیند را در صنعت خودرو لازم می‌دانید یا خیر؟ و تحلیل شما از این بخش از صنعت خودروسازی چیست؟ و راهکارهای خروج از انحصار در بازار داخلی را تشریح و نقش مجلس در این ارتباط را بفرمایید.
اگر منظورتان از این فرآیند، انحصار در بازار خودرو باشد، البته که خیر و اگر منظورتان داشتن حمایت دولت است تا حدودی این حمایت را لازم می‌دانم. اگر هم منظورتان از این فرآیند داشتن نفوذ سیاسی خاص است، این نفوذ به هر حال وجود دارد و مهم این است که از این نفوذ سوء‌استفاده نشود. نباید فراموش کنیم که صنعت خودروسازی کشور برای صدها هزار نفر در کارخانه‌های اصلی و زنجیره وسیع شرکت‌های قطعه‌ساز، شغل ایجاد کرده‌اند.
درباره وضعیت ایده‌آل، طبیعی است که بهترین حالت، ایجاد وضعیت آزاد و رقابتی در صنایع خودروسازی است به این معنی که ورود به این صنعت آزاد باشد و سازوکار بازار قیمت را تعیین کند اما برخی ملاحظات، نظارت موثر دولت در این زمینه را لازم ساخته است. از جمله ملاحظات زیست‌محیطی، ملاحظات مربوط به صیانت از حقوق کارگران، ملاحظات مربوط به ارتقای فناوری و ... از همه مهمتر، ملاحظات مربوط به صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس تولید، بالاخره وضعیت بازار خودرو در ایران چنین اقتضا نمی‌کند که ما تعداد زیادی شرکت خودروسازی با ظرفیت بیشتر از 500هزار دستگاه در سال داشته باشیم. یعنی عملا مقیاس‌های بهینه نوعی از انحصار چند جانبه را معقول می‌سازد. طبیعی است که با وجود این ملاحظات، ما ناچاریم از الگوی آزاد و رقابتی اندکی عقب‌نشینی کنیم و به بهترین گزینه دوم (Second best) آن رضایت دهیم. این گزینه بعدی مجموعه شرایطی است که در آن، تولیدکنندگان خودرو هم بتوانند آینده را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی بلندمدت کنند و هم دائما برای حفظ کیفیت محصولات خود در مقایسه با رقبای جهانی از سوی مصرف‌کنندگان، دولت، رقبای خارجی، رسانه‌ها، نمایندگان مردم و ... در معرض تهدید و تشویق باشند.یعنی اکنون که در بازار خودرو نمی‌توان الگوی رقابت کاملی را داشت، می‌توانیم با سیاست‌های تشویقی و تنبیهی خودروسازان را به سمت حداکثر کارآیی و جلب نظر مصرف‌کنندگان و نیز بهبود مستمر کیفیت و فناوری محصولاتشان هدایت کنیم. ابزارهای این راه هم طبعا کم و زیاد کردن تعرفه‌های وارداتی، کم و زیاد کردن مالیات‌های ناظر به صنایع خودرو، برداشتن موانع تولید و سرمایه‌گذاری و مسائلی از این قبیل هستند. یک ابزار مهم که کمتر به کار گرفته می‌شود مذاکره دولت و خودروسازان و همکاری موثر در جهت افزایش کیفیت و ارتقای صنعت است.
وضعیت بازار خودروی ایران را تشریح فرمائید و آیا به نظر شما وجود یک سند استراتژیک که فصل‌الخطابی برای تمامی بخش‌های درگیر در صنعت خودرو است الزامی است یا خیر و آیا مجلس برای این امر برنامه‌ای دارد؟
در حال حاضر بازار خودرو ایران تا حدود زیادی انحصاری و تا حدود کمی رقابتی است.می‌دانید که در بحث انحصار و رقابت ما با یک طیف مواجه هستیم که یک سر آن رقابت کامل و سر دیگر آن انحصار کاملی است. هر دو حد، مخصوصا رقابت کامل تقریبا هیچگاه اتفاق نمی‌افتد. ما در ابتدای دهه 70 به همت وزیر صنایع سنگین آن زمان چنین سندی را به شکل قانون خودرو داشتیم. تهیه‌کنندگان آن قانون قصد داشتند تا مدتی تعرفه‌ها را بسیار بالا نگه دارند و به تدریج با کاستن تعرفه‌ها، صنعت خودروسازی را در معرض رقابت خارجی قرار دهند.همانطور که می‌دانید ایده اصلی قانون خودرو به دلیل پیش آمدن بحران ارزی سال‌های 72 و 73 عملا اجرا نشد و با ممنوع شدن عملی واردات خودرو فرصتی طلایی برای شرکت‌های خودروسازی داخلی ایجاد شد. خوشبختانه در آن مقطع مجموعه مدیریتی صنعت خودرو از فرصت ایجاد شده استفاده کرد و زیرساختارهای سخت‌افزاری نسبتا مناسبی ایجاد کرد و در زمینه خلق فناوری هم گام‌های ارزنده‌ای برداشت که متاسفانه در دولت دوم آقای خاتمی این تلاش‌ها تا حدودی معلق ماند.درباره یک برنامه استراتژیک برای خودرو البته خلاء آن در کشور احساس می‌شود. البته باید ابتدا بررسی کنیم و ببینیم چرا قانون خودرو هنوز به طور کامل اجرا نمی‌شود. طبیعی است که امروز نسبت به ابتدای دهه 70 شرایط اقتصادی، اجتماعی و جهانی تغییر کرده است و باید به فکر قانون یا استراتژی جدید و به روزآمدی در این باره باشیم. امیدواریم وزارت صنایع پس از اصلاح استراتژی توسعه صنعتی، ذیل استراتژی کلان صنعتی کشور، استراتژی صنعت خودرو را نیز تدوین و ابلاغ کند.مجلس مسوول تدوین برنامه و استراتژی نیست این کار وظیفه دولت است. برای مرکز پژوهش‌ها همچنین وظیفه‌ای پیش‌بینی نشده. کار مجلس، بررسی و تصویب یا رد برنامه‌ها و لوایح دولت است و البته نظارت بر حسن اجرای آنها. در عین حال در همین زمینه نیز مرکز پژوهش‌ها ظرفیت کارشناسی خود را به وزارت صنایع عرضه کرده است.
با توجه به قرارداد ال-90، به نظر شما چگونه می‌توان شرایط بهتری برای سرمایه‌گذاران خارجی مهیا کرد که آنها بتوانند وارد عرصه اقتصادی و صنعت خودروی ایران شوند تا صنعت خودروسازی ایران از تکنولوژی روز دنیا بهره‌مند شود؟
قرارداد ال‌-‌90 یک قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک است که طرف خارجی (فرانسوی‌ها) بخشی از سرمایه‌گذاری برای تولید خودرو در ایران را متقبل شده‌اند. به نظر ما با تصویب قانون تسهیل و جلب سرمایه‌گذاری خارجی زمینه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی تاحدودی فراهم شده است.البته نکته اصلی این است که سرمایه محیط باثبات و فضای مناسب کسب و کار را می‌خواهد وگرنه سرمایه‌های داخلی نیز از کشور خارج می‌شود. به هر حال امکانات خوبی مثل منابع ارزان انرژی و نیروی انسانی، دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و به ویژه کشور‌های تازه استقلال‌یافته شوروی سابق، زمینه را برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کرده است.در قرارداد ال-90 مرکز پژوهش‌ها با جدیت و به دنبال درخواست کمیسیون اصل 90 آن را مورد بررسی قرار داد و مشخص شد که تنظیم‌کنندگان این قرارداد به تبعات و ابعاد تعهداتی که در قرارداد داده شده بود دقت کافی نکرده بودند. با تشکیل کمیته‌ای مشترک از نمایندگان وزارت صنایع، کمیسیون صنایع و معادن و مرکز پژوهش‌ها اصلاحات لازم از سوی مرکز پیشنهاد و به تصویب رسید. بنابراین شرایط داده شده به شرکت رنوی فرانسه شرایط بسیار خوبی بوده و حتی آنها چنین شرایطی را در دیگر کشور‌ها به آسانی نمی‌توانند به دست آورند.در مورد جذب و انتقال فناوری هم به شما و خوانندگان محترمتان یادآوری می‌کنم که فناوری پیشرفته <خلق‌کردنی> است نه <باورکردنی> یعنی امروز فناوری پیشرفته، کلید سلطه و قدرت غرب و شرکت‌های بزرگ است. طبیعی است که فناوری پیشرفته و درجه یک را تحت هیچ شرایطی به کشوری خاورمیانه‌ای مثل ایران نخواهند داد. تجربه همه کشورهای جهان سوم که هدف جذب فناوری را تعقیب می‌کرده‌اند به ما این را به وضوح نشان می‌دهد که آنها همیشه صاحب فناوری دست دوم که به تعبیری فناوری دیروز بوده‌اند. دانش و فناوری دیروز البته برای ملت بزرگ وبا سابقه تاریخی و تمدنی بزرگی مانند ایران زیبنده نیست. بنابراین ما معتقدیم باید در کنار تلاش برای جلب فناوری از خارج، همت اصلی خودمان را بر تولید و خلق فناوری درجه یک و شکستن مرزهای علم و فناوری متمرکز کنیم.
با توجه به تغییر دولت و روی کارآمدن کابینه نهم تغییرات احتمالی در مدیریت صنعت خودرو با مجلس با دولت درباره انتخاب مدیران این بخش به تعامل می‌پردازند یا خیر؟
اگر با مجلس مشورت صورت گیرد، قاعدتا نمایندگان فعال در این عرضه نظر خود را ارائه خواهند کرد. در هر صورت امیدواریم در تغییر و تحولات مدیریتی اصل به تغییر رویکردهای نامناسب باشد نه صرفا تغییر افراد و نام‌ها، رویکردهایی مثل تواضع و خضوع بیش از حد در برابر شرکت‌های خارجی و درشتی و تکبر به قطعه‌سازان و شرکت‌های کوچک و متوسط داخلی، یا رویکردی مثل کم‌توجهی به خواست و نظر مشتریان و مصرف‌کنندگان، رویکردهایی مثل کم توجهی به تولید و خلق فناوری در داخل و تحقیر فناوری ایرانی و شیفتگی نسبت به فناوری خارجی....
قطعه‌سازان داخلی و بازار از جمله بخش‌هایی هستند که در فرآیند واردات بیشترین صدمات را متحمل می‌شوند راهکارهای شما (مرکز پژوهش‌ها) و مجلس را در این خصوص تشریح فرمایید؟
در زمانی که بحث قرارداد ال - 90 مطرح بود از انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز دعوت به عمل آمد و این سوال مطرح شد که در مورد انعقاد این قرارداد ‌نظر آنها چیست؟ (این روند در مرکز پژوهش‌ها نهادینه شده است که درباره یک موضوع مورد پژوهش از تمامی طرف‌های درگیر موضوع دعوت می‌شود تا ‌نظرات خود را طی جلسات یا به صورت مکتوب به مرکز عرضه کنند) مشخص گردید با وجود اینکه بعضی از قطعه‌سازان جزو این قضیه متضرر می‌شوند اما با برخی از آنها صحبت شده که در صورت داشتن کیفیت مورد نظر حتی در ابعاد کل تولید ال-90 در سایر کشورها نیز از آنها قطعه خریداری خواهد شد.یعنی با بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌ در قطعه‌سازی امکان صدور نیز وجود دارد چنانکه اکنون شروع شده است. اینجا نیز محتاج حمایت حساب شده هستیم.به هر حال این را قبول دارم که ورود خودروی ساخته شده یا به صورت قطعات منفصله و مونتاژ آن در داخل اولین ضربه را به قطعه‌سازان وارد خواهد کرد و باید به صنعت قطعه‌سازی این فرصت داده شود که بتوانند در مقابل چنین تصمیم‌گیری‌هایی قدرت انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشند.ضمنا یادآوری می‌کنم ما در مجلس طرح‌های رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری را با کمک تعدادی از همین شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی شروع کردیم و امیدواریم دولت جدید این بحث‌ها را ادامه دهد و آنها را اجرایی کند.
بخش نظارتی مجلس آیا بر روی مصوبات خویش مانند خروج خودروهای فرسوده تولید محصول با کیفیت، حسن اجرای تعهدات خدمات پس از فروش نظارت می‌کند و آیا شکایت‌های مطروحه مردم را کمیسیون اصل نود پیگیری می‌کند یا خیر؟
همانگونه که مستحضرید در مجلس ششم تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی انجام و در اواخر دوره این مجلس نتایج این تحقیق در صحن علنی قرائت شد. با تشکیل مجلس هفتم و به خاطر ادامه اعتراضات و شکایاتی که از سوی مردم به نمایندگان محترم و کمیسیون اصل 90 ارائه می‌شد و به هر حال خود ما به عنوان یک مصرف‌کننده خودروی ساخت داخل با عدم بهبود کیفیت و یا کند بودن روند این قضیه مواجه هستیم و این امر نمایندگان مجلس هفتم را بر آن داشت که تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی را مجددا در دستور کار مجلس قرار داده و آقای دکتر کاتوزیان رییس این کمیته با فراخوان عمومی در همه زمینه‌های مطروحه در سوال شما به جمع‌آوری شکایات و اعمال آنها در بررسی‌های این کمیته از صنعت خودروسازی سعی در تقویت نقش نظارتی مجلس بر مصوبات خود دارد. همچنین کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با برگزاری جلسات کارشناسی متعددی موضوع جایگزینی خودروهای فرسوده و تامین و بهبود شرایط برای خروج این خودروها از گردونه مصرف را با جدیت دنبال کرده است که امیدواریم ثمرات این نظارت به ویژه با روی کار آمدن دولت جدید که شعار عدالت محوری و دفاع از حقوق عامه مردم به ویژه اقشار کم درآمد جامعه را دارد، بیش از پیش آشکار شود. یک خبر هم این است که آقای دکتر کاتوزیان مقدمات طرحی را تهیه کرد‌ه‌اند که در مرکز پژوهش‌‌ها در حال مطالعه و تکمیل است. این طرح قانون تضمین کیفیت (گارانتی) را مشخص می‌کند، تا از یک طرف خودرو ساز به بهبود کیفیت هدایت و وادار شود و از طرف دیگر مصرف‌کننده حمایت شود.

جنرال موتورز در دنیای هیبرید

کمپانی جنرال موتورز بزرگ‌ترین کمپانی خودروسازی دنیا که مدتی است شدیدا از سوی تویوتا تحت فشار قرار گرفته، قصد دارد قسمتی از پس‌اندازش را برای مقابله با رقیب سرسخت ژاپنی به کار بگیرد.

جنرال موتورز امسال با برنامه مفصل کاهش بخشی از دستمزد کارگرانش موفق شد حدود 9 میلیارد دلار را پس‌انداز کند و به نظر می‌آید که حالا وقت مناسبی برای استفاده کردن این مقدار پول است. جنرال موتورز قصد دارد مثل تویوتا برای تولید خودروهایی با کیفیت بالاتر و مصرف سوخت کمتر برنامه‌ریزی کند تا مقام اول خودروسازی جهان را حتی‌الامکان به تویوتا واگذار نکند.

به گفته آگاهان، جنرال موتورز سعی می‌کند انعطاف بیشتری در برابر تکنولوژی هیبرید از خود نشان بدهد و تعداد بیشتری خودرو با پشتوانه برقی و بنزینی تولید کند. شاهد این ادعا هم تولید پیکاپ سیلورادو با سیستم هیبرید است که مدتی است به بازار عرضه شده.

علاوه بر این ساخت خودروهای هیدروژنی که از اگزوز آنها تنها بخار آب بیرون می‌آید نیز مورد توجه جنرال موتورز قرار گرفته. البته واکنش بازار نسبت به موتورهای هیدروژنی متناقض است و بعضی‌ها تکنولوژی پیچیده این خودروها را عامل شکست در بازار می‌دانند. با این حال جنرال موتورز در حال تصمیم‌گیری جدی برای ایجاد تحولاتی در تولید تا پایان سال 2006 هستند.

این در حالی است که هشدارهای مکرر آگاهان صنعتی و اقتصادی آمریکا به جنرال موتورز ادامه دارد. پت‌ها ستینگز، تحلیلگر اقتصادی بازار آمریکای شمالی معتقد است که جنرال موتورز باید قواعد بازی‌اش را تضمین دهد و به سمت خلق تکنولوژی جدید پیش برود. به عقیده هاستینگز مشکل جنرال موتورز، سهیم شدن با دیگر کمپانی‌ها در بازار نیست، در واقع کوتاهی بخش مهندسی جنرال موتورز در ایجاد روش‌های جدید و تکنولوژی برتر باعث باخت به تویوتا خواهد بود.

این نظریه البته در تضاد با شرایط فعلی ریچارد واگونر، مدیر عامل فعلی جنرال موتورز قرار دارد. افکار عمومی در آمریکا واگونر را به خاطر از دست دادن فرصت همکاری و شراکت با رنو-نیسان مداومت می‌کنند و نگاه عمومی بر این مبنا استوار است که جنرال موتورز تنها با مدیریت شخصی مثل کارلوس گون، مدیر فعلی رنو-نیسان می‌تواند به دوران اوج باز گردد. البته بسیاری از محافل خبری می‌دانند که دلیل اصلی کنار نیامدن با رنو-نیسان، مخالفت بزرگ‌ترین سهامدار فردی جنرال موتورز یعنی کرکوریان یا به قول رسانه‌های غربی «کاپیتان کرک» بوده است اما واگونه هم در همان مسیری حرکت می‌کند که کرکوریان دوست دارد، یعنی بستن واحدهای ناکارآمد تولید و افزایش فروش در اثر معرفی مدل‌های جدید.


در حواشی

بررسی آمار فروش و تولید در سه ماهه سوم سال 2006 نشان می‌دهد که جنرال موتور حدود 115 میلیون دلار ضرر را متحمل شده و حالا نیاز به سرمایه‌گذاری و تزریق پول بیشتری به سیستم تولیدش دارد. البته کل ضرر جنرال موتورز در 9 ماهه سپری شده سال 2006 که عدد وحشتناک 66/1 میلیارد دلار است، اما نشانه‌های امیدوارکننده‌ای پدید آمده که می‌تواند ذهن درهم ریخته سران جی‌ام را کمی سر و سامان بدهد. شاخص سهام جنرال موتورز در بورس مدتی است که بهبود یافته و امید به سرمایه‌گذاری را بین سهامداران بیشتر کرده است. تحلیلگران این اتفاق را ناشی از انتشار اخباری مبنی بر تجهیز بخش مهندسی و طراحی جنرال موتورز می‌دانند که قصد دارد تولید خودروهای هیبرید را بیشتر کند. در واقع جنرال موتورز قصد دارد به جمع سازندگان «خودروی سبز» بپیوندد که در حال حاضر سردمداران آن تویوتا و هوندا هستند.جنرال موتورز در ماه گذشته 14 دستگاه خودروی هیبریدی را به عنوان نمونه تولید کرد اما اولین خودروی هیبریدی واقعی جنرال موتورز یک مدل «ساتورن وو گرین لاین» است که از ماه آینده وارد بازار خواهد شد. جنرال موتورز در حالی وارد بازار فروش خودروهای هیبریدی می‌شود که تویوتا در سال گذشته 235 هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز را فروخته و هم‌اکنون نیز با تقاضای بسیاری روبه‌رو است. تحت تاثیر پریوس افزایش مشتریان خودروهای هیبریدی تویوتا علی‌الخصوص مدل پریوس نشان می‌دهد که بحران افزایش قیمت سوخت در دنیا کاملا جدی است.
در چنین شرایطی بود که تویوتا موفق شد با 11 درصد اختلاف جنرال موتورز را در بازار فروش پشت سر بگذارد. پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای تملک خودروی هیبرید تا سال 2010 به یک میلیون دستگاه برسد که تویوتا و هوندا در حال حاضر بخش بسیار زیادی از این بازار را تامین می‌کنند و ممکن است تا آن موقع هم یکه‌تاز این عرصه باقی بمانند.در حال حاضر تویوتا و هوندا در صدر جدول کم مصرف‌های آمریکا قرار دارند و در بین 10 خودروی برتر این فهرست تنها سه خودرو خارج از مدل‌های تویوتا و هوندا دیده می‌شوند. در واقع چنین رتبه شگرفی ناشی از سرمایه‌گذاری این دو کمپانی برای یافتن سوخت‌های جایگزین است. تویوتا تاکنون 920 میلیارد ین معادل 9/7 میلیارد دلار در زمینه تحقیق و توسعه برای ساخت خودروهای سبز هزینه کرده و از این حیث در دنیا اول است.
جنرال موتورز هم قصد دارد در شهر تروی در میشیگان تشکیلات تحقیقاتی بر روی خودروهای هیبریدی را مجهز کند و پیش‌بینی می‌شود چیزی در حدود 7 میلیارد دلار از کیسه جی‌ام برای این منظور خرج شود. تحلیلگران بازار خودرو پیش‌بینی می‌کنند که سال آینده فقط در بازار آمریکا حدود 400 هزار تقاضا برای خرید خودروی هیبریدی وجود داشته باشد و از حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که چه رقابت سختی بین کمپانی‌های بزرگ در خواهد گرفت.



چند خبر.......

1-شرکت‌ فورد دومین‌ شرکت‌ خودرو سازی‌ امریکا در سه‌ ماهه‌ سوم‌ سال‌ جاری‌ میلادی‌ با زیانی‌ نزدیک‌ به‌ شش‌ میلیارد دلار روبرو بوده‌ است‌ و این‌ امر باعث‌ کاهش‌ ارزش‌ سهام‌ این‌ شرکت‌ در بازار بورس‌ شد.‌ به‌ گزارش‌ خبرخودرو، گزارش‌ اقتصادی‌ اخیر شرکت‌ فورد نشان‌ می‌ دهد این‌ شرکت‌ در سه‌ ماهه‌ سوم‌ سال‌
دوهزار و شش‌ پنج‌ و هشت‌ دهم‌ میلیارد دلار زیان‌ داشته‌ است.‌‌ خودرو سازی‌ فورد اعلام‌ کرد عمده‌ علت‌ زیان‌ این‌ شرکت‌ در سه‌ ماهه‌ سوم‌ سال‌ دو هزار و شش‌ به‌ دلیل‌ عملیات‌ های‌ بازسازی‌ در این‌ شرکت‌ بود که‌ هزینه‌ زیادی‌ در پی‌ داشت.‌‌این‌ بیشترین‌ زیان‌ شرکت‌ فورد در یک‌ سه‌ ماهه‌ از سال‌ در سی‌ سال‌ گذشته‌ است‌ و این‌ شرکت‌ هشدار داده‌ است‌ که‌ ممکن‌ است‌ این‌ زیان‌ در سه‌ ماهه‌ بعدی‌ ممکن‌ است‌ حتی‌ افزایش‌ داشته‌ باشد.‌این‌ شرکت‌ پیشتر هفتاد و پنج‌ هزار نفر از کارکنان‌ خود را هم‌ اخراج‌ کرده‌ بود و اعلام‌ زیان‌ اخیر باعث‌ شد تا ارزش‌ سهام‌ فورد در بازار بورس‌ یک‌ درصد کاهش‌ یابد‌.


2-ژاک‌ شیراک‌ رییس‌ جمهور فرانسه‌ در ادامه‌ سفرش‌ به‌ چین‌ ، موفق‌ شد قرار داد مهمی‌ برای‌ شرکت‌ خودروسازی‌ پژو سیتروئن‌ دراین‌ کشور به‌ امضا برساند.‌
به‌ گزارش‌ شبکه‌ پنج‌ تلویزیون‌ فرانسه‌، شرکت‌ پژو سیتروئن‌ دومین‌ کارخانه‌ خودروسازی‌ خود را در این‌ کشور راه‌ اندازی‌ خواهد کرد و شیراک‌ کلنگ‌ ساخت‌ آن‌ را در شهر ووهان‌ زد‌.قرار است‌ این‌ کارخانه‌ سالانه‌ چهارصد و پنجاه‌ هزار خودرو تولید کند‌ بازار خودروی‌ چین‌ به‌ سومین‌ بازار جهان‌ تبدیل‌ شده‌ است‌ و انتظار می‌ رود این‌ بازار هر سال‌ بیست‌ و پنج‌ تا سی‌ درصد رشد کند.‌فرانسه‌ برای‌ سرمایه‌ گذاری‌ در چین‌ پذیرفته‌ است‌ از بسیاری‌ از مسائل‌ جانبی‌ نظیر انتقاد از وضع حقوق‌ بشردر چین‌ اجتناب‌ کند.‌


3-سود بزرگترین‌ تولید کننده‌ خودرو در اروپا، در پی‌ سیاستهای‌ این‌ شرکت‌ در کاهش‌ نیروی‌ انسانی‌ ،بیش‌ از نود ودو درصد در سه‌ ماه‌ سوم‌ دوهزاروشش‌ کاهش‌ داشت.‌‌
به‌ گزارش‌ خبرخودرو،مسئولان‌ شرکت‌ خودروسازی‌ فولکس‌ واگن‌ بزرگترین‌ تولید کننده‌ خودرو در اروپا از کاهش‌ نود ودو درصدی‌ سود خود در سه‌ ماه‌ منتهی‌ به‌ سپتامبر از دویست‌ وهشتاد ودو میلیون‌ یورو به‌ بیست‌ وسه‌ میلیون‌ دلار خبردادند.‌ مسئولان‌ فولکس‌ واگن‌ افزودند بازخرید بیست‌ هزار نیروی‌ مازاد نیز از علل‌ اصلی‌ کاهش‌ سود آن‌ بوده‌ است.‌‌ فولکس‌ واگن‌ سپتامبر گذشته‌ با افزایش‌ ساعات‌ کار کارکنانش‌ بدون‌ هرگونه‌ پرداختی‌ بابت‌ آن‌ در شش‌ کارخانه‌ خود در آلمان‌ موافقت‌ کرد‌.مسئولان‌ فولکس‌ واگن‌ در صدند تا دوسال‌ آینده‌ بیست‌ وهشت‌ مدل‌ جدید از انواع‌ خودروهای‌ خود را روانه‌ بازار کرده‌ وسرمایه‌ گذاری‌ بیشتری‌ در زمینه‌ تولید کامیونهای‌ مان‌ بعمل‌ آورند‌.


4-صنعت‌ خودروسازی‌ امریکا در حال‌ افول‌ است.‌‌ به‌ نوشته‌ شماره‌ امروز روزنامه‌ گاردین‌ در اینترنت‌، شرکت‌ خودروسازی‌ کرایسلر سومین‌ شرکت‌ خودروسازی‌ بزرگ‌ امریکا اقدامات‌ جدیدی‌ را برای‌ کاهش‌ هزینه‌ ها از جمله‌ کاهش‌ تولید ، ظرفیت‌ و روی‌ اوردن‌ به‌ مدلهایی‌ که‌ سوخت‌ کمتری‌ مصرف‌ می‌ کنند آغاز می‌ کند.‌ زیان‌ این‌ شرکت‌ در سه‌ ماهه‌ سوم‌ امسال‌ به‌ یک‌ میلیاردو شانزده‌ میلیون‌ یورو معادل‌ هفتصدوهشتاد میلیون‌ پوند رسید.


5-با وجود اجباری‌ بودن‌ روشن‌ کردن‌ چراغ‌ های‌ خودرو در طول‌ زمان‌ رانندگی‌ در اتریش‌ ، حدود هشت‌ درصد رانندگان‌ این‌ کشور با چراغ‌ خاموش‌ رانندگی‌ می‌ کنند.‌
به‌ گزارش‌ خبرخودرو، باشگاه‌ اتومبیل‌ رانی‌ اتریش‌ اعلام‌ کرد:‌‌ حدود هشت‌ درصد از رانندگان‌ اتریشی‌ چراغ‌ های‌ خودرو خود را در طول‌ روز روشن‌ نمی‌ کنند . این‌ درحالی‌ است‌ که‌ از حدود شش‌ ماه‌ پیش‌ روشن‌ کردن‌ چراغ‌ ها در طول‌ روز نیز در اتریش‌ اجباری‌ شده‌ است‌‌.
بر اساس‌ اعلام‌ باشگاه‌ اتومبیل‌ رانی‌ اتریش‌ ، میزان‌ استفاده‌ از چراغ‌ در طول‌ روز در ساعات‌ مختلف‌ متفاوت‌ است‌ . در حالی‌ که‌ تا پیش‌ از هشت‌ بامداد تقریبا همه‌ رانندگان‌ چراغ‌ ها را روشن‌ می‌ کنند، از ساعت‌ هشت‌ تا ‌17‌ حدود ‌95‌ درصد این‌ کار را انجام‌ می‌ دهند.‌ کارشناسان‌ اتریشی‌ بر این‌ باورند که‌ روشن‌ بودن‌ چراغ‌ ها در طول‌ روز از جمله‌ به‌ بهتر دیده‌ شدن‌ خودروهای‌ درحال‌ حرکت‌ توسط رانندگان‌ دیگر و نیز عابران‌ پیاده‌ کمک‌ می‌ کند.












استانداردهای ساپکو سختگیرانه تر می شود


مجتبی شیواپور ـ مدیرعامل ساپکو ـ گفت: فرآیند اعطای استاندارد ساپکو در سال 85 در حال تدوین است که الزامات جدید ایمنی به آن اضافه شده و تا حدودی این استاندارد‌ها سخت‌گیرانه شده است. به هر حال براساس رده‌بندی انجام شده هم اکنون 40 قطعه‌ساز در حد A قرار دارند که با این استانداردهای جدید سطح کیفی قطعه‌سازان بهبود خواهد یافت.
وی در زمینه صادرات قطعه‌سازان گروه ایران خودرو نیز توضیح داد: صادرات شرکت‌های ایران خودرو در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 33 درصد رشد داشته است؛ ولی برای صادرات باید از فرصت‌های پیش رو استفاده کنیم و با حضور در زنجیره جهانی خودرو‌سازان با افزایش کیفیت با قیمت رقابتی به تولید بپردازیم.
او درباره واگذاری سهام شرکت‌هایی که ایران خودرو در اختیار دارد، گفت: سیاست ایران خودرو واگذاری سهام این شرکت‌هاست و هم‌اکنون 30 درصد قطعات ایران خودرو توسط قطعه‌سازان این شرکت و 70 درصد توسط قطعه‌سازان خصوصی تامین می‌شود که قصد داریم سهام شرکت‌هایمان مانند مهرکام پارس و محور‌سازان را در بورس عرضه کنیم؛ البته هنوز در برخی قطعه‌سازان که نقش استراتژیک برای ما دارند سهام مدیریتی در اختیار ایران خودرو خواهد ماند.