مفیدی در مصاحبه با خبرنگار خبرخودرو گفت: هم اکنون خط تولید تندر در دو کارخانه ایران خودرو و پارس خودرو تکمیل و قطعات مورد نیاز برای تولید اولیه به میزان کافی تامین شده است.
وی افزود : تولیدات اولیه این خودرو در حال طی مراحل آزمایش جاده است و این خودروها باید مسافت 30 هزار کیلومتری را در شرایط مختلف آب و هوایی و اقلیمی طی کنند که 13 تا 18 هفته زمان نیاز دارد.
مفیدی گفت: با انجام مراحل تست جاده در صورت نبود اشکالات عمده فنی خودرو تندر حداکثر اوایل اسفند امسال به بازار عرضه می شود.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با انتقاد به برخی اظهارات و اعمال فشار بر روند اجرای طرح ال 90 گفت: شرایط برای اجرای این طرح به گونه ای است که هراز چندگاهی از سوی مراجع مختلف مورد سئوال می گیرد و هم اکنون هم مجبور به انتشار اطلاعات قرارداد آن شده ایم.
وی تاکید کرد :برای برقراری اصل مساوات و ایجاد شرایط برابر رقابتی برای همه سرمایه گذاران در طرحهای مشابه قبلی و حتی آینده باید همین پیگیریها و انتشار اطلاعات در همین سطح در مورد دیگر طرحها نیز انجام شود.
شایان گفتن است خودرو تندر محصول طرح ال 90 قرار است به صورت مشترک توسط ایران خودرو و پارس خوردو تولید شود.
این طرح با هدف عرضه خودرو ارزان قیمت منطبق با استاندارد های روز دنیا به صورت سرمایه گذاری مشترک با شرکت رنو فرانسه در دست اجراست.
خودرو تندر قرار است در سه تیپ 2 / 1 / 0 با قیمت پایه حدود 8 میلیون تومان در بازار داخلی عرضه شود و تا 20 درصد از تولیدات این خودرو هم باید به صادرات اختصاص یابد که شبکه صادراتی رنو به بازار جهانی عرضه خواهد کرد.
در حالیکه تعداد اندکی از شهروندان تهرانی می توانند ادعا کنند تردد خودرو مگان را از نزدیک دیده اند، ساکنان کوچه سهیل تقریبا هربعداز ظهرتردد پر عشوه و ناز این خودرو را می نگرند. در همسایگی ساکنان کوچه سهیل واقع درخیابان آزادی، ساختمان آجرنمای مرکز گسترش خدمات پس از فروش پارس خودرو قرار دارد. جایی که به گفته بابایی مدیر مرکز گسترش خدمات پس از فروش پارس خودرو روزانه نزدیک به 15 نفر برای تست خودرو مگان مراجعه می کنند. طبقه اول این ساختمان مرکز فروش است. اینجا میزبان آدم هایی است که برای تماشای مگان و البته خرید سایرمحصولات پارس خودرو مراجعه می کنند! در این مرکز فروش در کنار خودروهای ماکسیما، رونیز و .... 2 دستگاه خودرو مگان هم وجود دارد که بیش از سایر خودروها نظر حاضران را به خود جلب کرده اما روی برد نصب شده بر دیوار با خط درشت نوشته شده است : "ثبت نامی برای خودرو مگان نداریم!" هرچند بار منفی این نوشته اشتهای سیری ناپذیر تماشاگران مگان را کور نمی کند اما این سوال را یکی از کارکنان این مرکز در این باره می گوید: بیشتر مراجعه کنندگان کسانی هستند که در تابستان سالجاری برای خرید این خودرو ثبت نام کرده اند و بعد از این مدت برای تست و تحویل خودرو آمده اند. به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، پیش از اینها حوادث پیش آمده در این مدت باعث شد روند واردات و تولید مگان با اما و اگرهای بسیاری روبرو و در نهایت متوقف شود. بحث توقف واردات و تولید مگان در هفته های اخیر چاشنی بسیاری ازمصاحبه ها می شود تا جایی که برخی از افراد در اظهارنظرهایشان عدم عرضه مگان را موجب زیان غیرقابل جبران پارس خودرو ارزیابی می کنند. اما با وجود این مسائل بابایی مدیر مرکز گسترش خدمات پس از فروش پارس خودرو به آینده مگان امیدوار است. به گفته او پارس خودرو بین منافع خود و منافع ملی موضعی هم جهت وزارت صنایع دارد. بابایی با بیان اینکه ما باید با وزارت صنایع تعامل داشته باشیم بابایی برای اینکه نشان دهد مسائل مطرح شده چندان نگران کننده نیست چندین بار تاکید می کند:" انشا ا...با حل مشکلات، مجوز واردات محدود مگان صادر و تولید آن آغاز می شود" اما او زمانی را برای این مساله مشخص نمی کند. به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، او درباره شیوه جدید فروش مگان که به نظر می رسد ناتمام خواهد ماند با قاطعیت می گوید:" تا آخر آبان ماه برنامه تست و فروش خودرو مگان را ادامه می دهیم البته این کار تناقضی با تعامل پارس خودرو و وزارت صنایع ندارد. تست هایی هم که الان اجرا می شود برای آن دسته از مشتریان است که قبل از مصوبه وزارت صنایع خودرو مگان را خریداری کرده و در انتظار تحویل آن بودند. وی می افزاید: تست جاده ای خودرو توسط مشتری کاری است که در تمام دنیا انجام می شود و خودروسازان با این کار بدنبال افزایش رضایتمندی و جلب مشتری هستند.آنها خودروها را دراختیار مشتری قرار می دهند و خریدار با کمک متصدی فروش و بدون دغدغه از نحوه صحیح استفاده خودرو مطلع می شود. بابایی با بیان اینکه بازار در آینده با تنوع زیادی روبرو خواهد شد می گوید: خودروسازان در آینده چاره ای جز اتخاذ روش های جدید فروش مثل تست جاده ای توسط مشتری نخواهند داشت. وی در خصوص مدل های عرضه شده مگان، آپشن ها و استقبال مشتریان بدون اشاره به آمار فروش می گوید: مگان های فروخته شده در دو مدل 1600 و 2000 سی سی و دارای 16 سوپاپ بود که از هر دو مدل استقبال خوبی شده است اما متاسفانه بدلیل عدم همکاری ترکیه در عرضه آن با مشکل روبرو شدیم. وی خاطر نشان می کند : با توجه به استقبال خوبی که از این خودروها شده است بعید می دانم وزارت صنایع برای همیشه جلوی واردات محدود و تولید آن را بگیرد، وزارت صنایع فقط بدنبال احقاق حقوق ملت است. هرچند خبرنگار خبرخودرو از قبل برای تهیه این گزارش هماهنگی های لازم را به عمل آورده بود ولی متاسفانه موفق به مصاحبه با خریداران خودرو مگان که برای تست به مرکز گسترش خدمات پس از فروش خودرو مراجعه می کردند نشد. به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، گرچه هنوز خبری درباره ادامه بحث واردات مگان به گوش نمی رسد،اما بعضی از آگاهان معتقدند مشکل واردات این خودروی پرطرفدار حل خواهد شد. البته از گوشه وکنار اخباری مبنی بر واردات مستقیم شرکت رنو پارس از کمپانی مادر رنو به گوش رسید که اصولا خبری نادرست است. مگان سدان فقط درترکیه تولید میشود وامکان خرید آن ازکشور دیگری وجود ندارد.از طرف دیگر استقبال شدید از مگان انگیزه مناسبی برای رفع موانع موجود بر سر راه واردات خواهد بود تا بالاخره موعد تولید این خودرو درایران فراهم شود. |
بعضی از خودروها، اصولا چیزی فراتراز یک وسیله حمل و نقل هستند. چیزی در حد نشان دادن تشخص و اصالت خانوادگی و یا پرستیژ اجتماعی. اصولا داشتن خودروهایی مثل رویزرویس، بنتلی و یا لیموزینهای فوق مثل مرسدس کلاس S و لکسوس LS460 دارای چنین مشخصهای هستند. اما در بین خودروهای اسپرت هم نمونههایی از این دست دیده میشود که یکی از مشهورترین آنها اسب بی مهار آلمانی به نام پورشه است. پورشه سالهاست که در بین خودروهای اسپرت از امتیاز ویژهای برخوردار است. نه آن قدر گران است که مثل انواع فراری و لامبورگینی تولید محدودی داشته باشد و نه آن قدر ارزان که در کلاس اسپرتهای معمولی قرار بگیرد. میشود گفت که خودرویی با تولید انبوه است در عین حال که طبقه خاصی از اجتماع توان خرید آن را دارند. به سوی
اعداد و ارقام نشان میدهد که خیابانهای امارات، قطر، عربستان و کویت فروش 4419 دستگاه پورشه در سال 2006 نسبت به دوره مشابه در سال 2005 که 3811 دستگاه بوده، ا ین اتفاق را تایید میکند. آگاهان از اوضاع بازار، البته بخش مهمی از این افزایش فروش را به خاطر تقاضای فراوان برای تملک مدل درشت هیکل پورشه به نام «کاین» میدانند. کاین یک SUV پرقدرت و زیبا و کاین با 3006 دستگاه در بازار فروش 9 ماهه اول رتبه بسیار خوبی دارد، در حالی که حتی مدل 911 توربو و GT3911 هم با 747 دستگاه فروش رکورد تمام سالهای قبل را شکستهاند. در واقع فروش خوب در مدل پرقدرت 911، کمپانی را بر آن داشته که از ماه آینده 2 مدل دیگر از پورشه 911 که تارگا و S4 هستند را نیز راهی بازار کند. پورشه باکستر نیز با 7 درصد افزایش فروش به 611 دستگاه رسیده و از مدل کاملا جدید کایمان هم 339 دستگاه به دست مشتریان سپرده شده است. از همه جالبتر پورشه کارراست که با توجه به قیمت گران با 200 درصد افزایش، در تعداد فروش رو به رو شده و 55 دستگاه آن تحویل مشتریان عاشق سرعت شده دیش پاپکه مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای پورشه این آمار فروش را غرورانگیز میداند و میگوید: «تا به حال با چنین تقاضایی از خاورمیانه و شمال آفریقا مواجه نشده بودیم.» پاپکه میگوید برنامه فروش، سرمایهگذاری و برنامههای خدماتی تا زمانی که بازار با چنین اشتهایی رو به رو است ادامه خواهد یافت. نکته جالب این است که در مقیاس جهانی آمارها نشان از پیشرفت پورشه میدهند. کل درآمدهای این کمپانی تا پایان سال 2006 به حدود 27/7 میلیارد یورو بعضیها معتقدند که تنوع محصول در پورشه یکی از مهمترین دلایل رشد فروش این کمپانی بوده که البته ادعای نادرستی نیست. به طور مثال پورشه 911 تارگا که با پسوند 4s ارائه شده از جدیدترین |
خبرخودرو،رئیس هیئت مدیره شرکت رنو پارس اعلام کرد: قرار داد ساخت قطعات خودروی تندر محصول طرح ال 90 با 50 کارخانه قطعه ساز داخلی منعقد شده است. خلیل پارسا گفت: ساخت داخل خودرو تندر در حد 5/56 درصد است که این حد نصاب به گمرکات کشور برای واردات دیگر قطعات مورد نیاز اعلام شده است. وی افزود: هم اکنون سه قطعه موتور ، گیربکس ، شفت با سهم 5/16 درصدی در ساخت خودرو تندر از طریق واردات تامین می شود که این قطعات نیز تا سال 6007 میلادی در داخل تولید خواهد شد. |
مجتبی شیواپور ـ مدیرعامل ساپکو ـ گفت: فرآیند اعطای استاندارد ساپکو در سال 85 در حال تدوین است که الزامات جدید ایمنی به آن اضافه شده و تا حدودی این استانداردها سختگیرانه شده است. به هر حال براساس ردهبندی انجام شده هم اکنون 40 قطعهساز در حد A قرار دارند که با این استانداردهای جدید سطح کیفی قطعهسازان بهبود خواهد یافت.
وی در زمینه صادرات قطعهسازان گروه ایران خودرو نیز توضیح داد: صادرات شرکتهای ایران خودرو در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 33 درصد رشد داشته است؛ ولی برای صادرات باید از فرصتهای پیش رو استفاده کنیم و با حضور در زنجیره جهانی خودروسازان با افزایش کیفیت با قیمت رقابتی به تولید بپردازیم.
او درباره واگذاری سهام شرکتهایی که ایران خودرو در اختیار دارد، گفت: سیاست ایران خودرو واگذاری سهام این شرکتهاست و هماکنون 30 درصد قطعات ایران خودرو توسط قطعهسازان این شرکت و 70 درصد توسط قطعهسازان خصوصی تامین میشود که قصد داریم سهام شرکتهایمان مانند مهرکام پارس و محورسازان را در بورس عرضه کنیم؛ البته هنوز در برخی قطعهسازان که نقش استراتژیک برای ما دارند سهام مدیریتی در اختیار ایران خودرو خواهد ماند.