اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

قطعه سازی ایران در حال رقابت با اسپانیا و بلغارستان است

مدیر عامل شرکت اروند خودرو گفت : قطعه سازی ایران پس از یک توسعه انفجاری از نظر کمیت ، در حال بازسازی نقاط ضعف سیستم های موجود اعم از ماشین آلات و سیستمهای نظام مدیریت کیفیت می باشد.جای بسی مباهات است که هم اکنون در این زمینه از خیلی از کشور ها سبقت گرفته و با کشور های صاحب نام ، مانند اسپانیا و بلغارستان در حال رقابت و همکاری می باشیم.

جواد کیان مهر در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو در خصوص تاثیر سهمیه بندی بنزین در صنعت قطعه سازی گفت : این اقدام با توجه به اینکه قبلا در ایران جهت موتور های با مصرف کمتر ، اقدامی صورت نگرفته بود ، مشتریان خودرو های داخلی را دچار شک و دو دلی نموده است و هنوز برای موتور های CNG و سفر های برون شهری تصمیمی گرفته نشده است.

وی در این خصوص ادامه داد : این مسیله که ممکن است طرح سهمی بندی بنزین برداشته شود با از طریق دیگر بنزین تامین شود ، مشتریان خودرو های داخلی را در یک حالت خوف و رجاء قرار داده است و همین امر باعث شده تا تاثیر خاصی بر آمار تولید خودرو و در نتیجه صنعت قطعه سازی نداشته باشد.ولی به جرات می توان گفت : که این امر حتما از سرمایه گذاری جدید در زمینه قطعه سازی جلوگیری نموده است.

کیان مهر در مورد ادغام خودرو سازان توضیح داد :

طرح ادغام مزیت و معایبی دارد. بزرگترین مزیت آن این است که از هدر رفتن انرژی و کارهای موازی جلوگیری می شود . مانند سرمایه گذاری مشابه در کارخانجات و عدم استفاده از ظرفیت خالی ماشین آلات در کارخانه ها و بزرگترین عیب آن از بین بردن رقابت سالم خودرو سازان است.

ایشان در ادامه خاطر نشان کردند : عدم وجود رقابت موجب از بین رفتی ابتکار و نوآوری و حس زیبا پرستی و در نتیجه ورشکستگی صنعت خودرو سازی و قطعه سازی را موجب خواهد شد و میل به خودرو ها و محصولات خارجی را به دنبال خواهد داشت.


تویوتا با تاخیر در صدر جدول

در حالیکه سران تویوتا در سال 2006 اعلام کرده بودند که قصد دارند تا پایان سال 2007 به صدرنشینی جنرال موتورز در جدول خودروسازان جهان پایان بدهند و خود را به عنوان بزرگترین خودروساز دنیا معرفی کنند اما به نظر می آید این وعده دو سال دیگر به تحقق بپیوندد.

به گزارش خبرخودرو ، تویوتا امسال را نیز بر روی جاده موفقیت حرکت کرده و آمار فروش آن همچنان رو به رشد است اما اینطور که پیداست بعضی از اتفاقات از جمله افزایش قیمت جهانی سوخت و بالا رفتن نرخ ین در برابر یورو و دلار پیش بینی های آنها را به هم ریخته و آنها باید بیشتر منتظر بمانند.

از طرف دیگر کاستوکی واتانابه مدیر تویوتا هم گفته که برای تویوتا کیفیت سهم تراز کمیت است و آنها وقتی به رکورد بیشترین تولید می رسند که کلیه جوانب را برای تولید خودرو با کیفیت رعایت کرده کرده باشند.

تویوتا از آغاز سال 2007 تاکنون بیش از 34/9 میلیون خودرو تولید کرده است.


جشنواره تابستانی پارس خودرو آغاز شد

جشنواره تابستانی پارس خودرو در مجموعه کارتینگ استادیوم آزادی برگزار می شود.

به گزارش خبرخودرو ، این جشنواره دارای 5 آیتم می باشد که شامل تنظیم موتور رایگان و فروش و پیش فروش محصولات پارس خودرو و انجام برنامه های فرهنگی که در نمایندگی های پارس خودرو برگزار می شود و جشنواره تابستانی که در مجموعه آزادی برای عموم برگزار می شود می باشد .

1500 نفر در مسابقه کارتینگ عمومی شرکت خواهند داشت که از بین آنها 125 نفر انتخاب و به مرحله بعد راه پیدا می کنند. از بین آنها نیز 19 نفر انتخاب شده و وارد مرحله بعد می شوند که از این بین 8 نفر به مرحله فینال می رسند و به نفر اول تا سوم ، 1 تا 3 سکه طلا جایزه اهدا می شود.

مسابقه کارتینگی نیز بین تمامی اعضای رسانه ها از جمله خبرنگاران ، دبیر سرویس خبری ، حروفچین ، و .. که حدود 200 نفر شرکت کننده هستند انجام می شود که به نفر اول تا سوم 1 تا 3 سکه طلا جایزه اهدا می شود.

دو مسابقه دیگر نیز در دو قسمت حرفه ای و نیمه حرفه ای نیز برگزار می شود که در هر قسمت 20 شرکت کننده حضور دارند که برندگان نهایی برای راه یابی به تیم ملی به امارات فرستاده می شوند.

در روز چهارشنبه مسابقه فینالی بین قسمت مطبوعات و حرفه ای ها برگزار می شود که برندگان این مسابقه ،‌در روز جمعه نیز مسابقه نهایی را برگزار خواهند کرد که برگزیدگان آنها برای تیم ملی انتخاب می شوند.

در کنار این مسابقات که در مجموعه کارتینگ آزادی برگزار می شود ، نمایشگاهی از محصولات پارس خودرو دایر می باشد.


سخت افزار و نرم افزار کنترل رنگ خودرو طراحی و به مرحله اجرا در آ

شرکت مهندسی توسعه سایپا ( سیکو ) وظیفه طراحی ، ساخت ، نصب ، راه اندازی و نگهداری خطوط مختلف تولید خودرو را بر عهده دارد این شرکت در راستای وظایف خود اقدامات بسیار موثری را در زمینه های ربات و اتوماسیون صنعتی انجام داده است که با هم به مصاحبه آقای مهندس نجف آبادی مدیر عامل این شرکت می نشیم.

*فعالیت ها و اهداف سیکو در حوزه اتوماسیون چگونه بوده است؟

در چند سال اخیر سیکو پروژه های فراوان و شاخصی را انجام داده است و گام های موثری را در جهت رشد و خودکفایی و صرفه جویی ارزی برداشته است که باعث افتخار و سر بلندی می باشد. یکی از مواردی که سیکو همواره بر آن تاکید داشته است ، انتقال و کسب فناوری و دانش فنی تکنولوژی های نوین صنعتی به داخل کشور و بومی کردن آن بوده است و تلاش داشته است تا این تجربیات را از طریق انجام پروژه های بزرگ به دست آورد. سیکو با سرمایه گذاری نیروی انسانی ماهر و متخصص و فراهم سازی امکانات و تجهیزات صنعتی و انجام پروژه های تحقیقاتی در کنار پروژه های صنعتی سعی داشته است در زمینه اتوماسیون صنعتی و شاخه های مربوط ، دانش فنی روز دنیا و فناوری آنرا کسب نماید. در همین راستا به موفقیت هایی نیز دست پیدا کرده است که یکی از آنها اتوماسیون خطوط رنگ می باشد.

*در خصوص اتوماسیون خطوط رنگ سیکو چه تجاربی داشته است و به چه موفقیت هایی دست پیدا کرده است؟

در زمینه طراحی ، نصب و راه اندازی خطوط رنگ ، سیکو صاحب تجارب گرانبهایی می باشد. اولین سابقه کاری بزرگ سیکو ، سالن رنگ جدید سایپا می باشد. این سالن رنگ بر پایه آب بوده است که جزء سیستم های با تکنولوژی بالا و روز دنیا می باشد. اگر چه این پروژه توسط یک شرکت خارجی طراحی شده بود و سیکو بیشتر در نصب و راه اندازی آن وساخت برخی از مجموعه ها و همچنین برخی امور بهینه سازی نقش داشته است لیکن کسب تجربه و دانش فنی آن در رشد و شکوفایی سیکو در این شاخه بی تاثیر نبوده است . پروژه بزرگ دیگر سیکو سالن رنگ پارس خودرو بوده است . این پروژه نیز توسط یک شرکت خارجی دیگر طراحی شد ، اما تجارب قبلی سیکو باعث گردید که مرکزیت بیشتری در این پروژه پیدا کند و بتواند تجارب و دانش فنی خود را تکمیل ساخته و به گونه ای که این پروژه را راسا" نصب و برای اولین بار در ایران نیز موفق به راه اندازی یک خط رنگ گردد. این دو پروژه زمینه ای شد تا سیکو بتواند درپروژه رنگ بعدی خود یعنی خط رنگ بعدی خود خط رنگ زامیاد کاشان ، طراحی و اجرای بخش های کلیدی پروژه را خود بدست گیرد به گونه ای هم اکنون طراحی کامل نرم افزار و سخت افزار اتوماسیون آن در دست انجام است و مراحل انتهای خود راطی می کند .

*روند اجرای بخش اتوماسیون پروژه خط رنگ زامیاد کاشان چگونه بوده است و اهمیت آن درچیست ؟

همانطور که اشاره بخش اتوماسیون این پروژه برعهده واحد اتوماسیون سیکو می باشد . این واحد موظف شد که ابتدا طرح پایه را آماده نماید سپس کلیه طراحی های جزئی و تفصیلی این بخش را از طراحی و ساخت سخت افزاری گرفته تا پیاده سازی و اجرای نرم افزاری بر عهده گیرد . این پروژه شامل دو بخش عمده پروسس خطوط و کانوایر می باشد . اجرای این پروژه توسط دو تیم سخت افزار و نرم افزار که از نیروهای جوان و مستعد کشورحدود یکسال است که آغاز شده است .هم اکنون طراحی سخت افزار به پایان رسیده است و مراحل انتهایی خود راجهت ساخت طی می کند و همچنین نرم افزار مربوطه نوشته و نهایی گردیده است . طراحی های انجام شده برپایه استانداردهای معتبر جهانی صورت گرفته است و از قابلیت کیفی بالا و قابل قبولی برخوداراست .اهمیت این کار در این است که برای اولین بار در کشور صورت می گیرد واز حیث کسب دانش فنی اتوماسیون و کنترل خطوط رنگ بسیار حائز اهمیت می باشد و می تواند سیکو رادرنیل به اهداف آتی خود که یکی ازآنها صدور خدمات مهندسی است یاری نماید.

* تست و اجرای سخت افزار و نرم افزار پروژه به چه صورت انجام خواهد شد؟

نکته قابل توجه در هر طرحی در هر زمینه علاوه بر برخورداری از دانش و اطلاعات فنی و همچنین تجربه کافی در آن زمینه ، رعایت استاندارد های معتبر طراحی می باشد . در این پروژه کلیه طراحی ها بر پایه استانداردهای تدوین شده در سیکو صورت پذیرفته است و از درجه ایمنی سخت افزاری بالایی بر خوردار است. در ضمن جهت به حداقل رساندن اشکالات و ایرادات حین راه اندازی ، یک آزمایشگاه PLC مجهز نیز در سیکو راه اندازی گردیده است. این آزمایشگاه به نمونه هایی از سخت افزارهای به کار رفته در خط تجهیز شده است که در تست سخت افزاری و نرم افزاری پروژه می تواند بسیار مثمر ثمر واقع گردد. مغز اصلی اتوماسیون و کنترل خط رنگ در واقع همان نرم افزار آنست که پس از طراحی و برنامه نویسی ابتدا صحت عملکرد آن در آزمایشگاه به صورت سخت افزاری آزمایش می شود و پس از نهایی شدن و اصلاحات لازم ، با حداقل خطا هنگام نصب و راه اندازی مورد استفاده قرار می گیرد.

سمند سورن‌ به‌ روسها معرفی‌ شد

گروه‌ صنعتی‌ ایران‌ خودرو مدل‌ جدید سمند‌ موسوم‌ به‌ سورن‌ را در نمایشگاه‌ اینتر افتو ‌2007‌ روسیه‌ معرفی‌ کرد.‌ ‌

به‌ گزارش‌ خبرنگار خبرخودرو ، شرکت‌ افتا دروگ‌ روسیه‌‌ نماینده‌ رسمی‌ ایران‌ خودرو در روسیه‌ اعلام‌ کرد همچنین‌ در جریان‌ برگزاری‌ یک‌ نشست‌ خبری‌‌ مدیران‌ منطقه‌ ای‌ ایران‌ خودرو در این‌ نمایشگاه‌ که‌ از معتبرترین‌ نمایشگاههای‌ خودرو در روسیه‌ محسوب‌ می‌ شود‌.

برنامه‌ های‌ آینده‌ و نتیجه‌ فعالیتهای‌ یک‌ سال‌ اخیر خود را در فدراسیون‌ روسیه‌ اعلام‌ می‌ کنند‌.

 

اَیْنَ بَقِیَّةُ اللَّهِ الَّتى لا تَخْلوُ مِنَ الْعِتْرَةِ الْهادِیَةِ اَیْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ‏ دابِرِ الظَّلَمَةِ اَیْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَاْلعِوَجِ اَیْنَ الْمُرْتَجى‏ لِأِزالَةِ الْجَوْرِ وَالْعُدْوانِ اَیْنَ الْمُدَّخَرُ لِتَجْدیدِ الْفَرآئِضِ و َالسُّنَنِ‏ اَیْنَ الْمُتَخَیَّرُ لِأِعادَةِ الْمِلَّةِ وَالشَّریعَةِ اَیْنَ الْمُؤَمَّلُ لِأِحْیآءِ الْکِتابِ‏ وَحُدُودِهِ اَیْنَ مُحْیى مَعالِمِ‏الدینِ وَاَهْلِهِ اَیْنَ قاصِمُ شَوْکَةِ الْمُعْتَدینَ‏ اَیْنَ هادِمُ اَبْنِیَةِ الشِّرْکِ وَالنِّفاقِ اَیْنَ مُبیدُ اَهْلِ الْفُسُوقِ وَالْعِصْیانِ‏ وَالطُّغْیانِ اَیْنَ حاصِدُ فُرُوعِ الْغَىِّ وَالشِّقاقِ اَیْنَ طامِسُ آثارِ الزَّیْغِ‏ وَالْأَهْوآءِ اَیْنَ قاطِعُ حَبآئِلِ الْکِذْبِ وَالْأِفْتِرآءِ اَیْنَ مُبیدُ الْعُتاةِ وَالْمَرَدَةِاَیْنَ مُسْتَاْصِلُ اَهْلِ الْعِنادِ وَالتَّضْلیلِ وَالْأِلْحادِ اَیْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِیآءِ وَمُذِلُّ الْأَ عْدآءِ اَیْنَ جامِعُ الْکَلِمَةِ عَلَى‏التَّقْوى اَیْنَ بابُ اللَّهِ‏ الَّذى مِنْهُ یُؤْتى اَیْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذى اِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ الْأَوْلِیآءُ اَیْنَ السَّبَبُ‏ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَالسَّمآءِ اَیْنَ صاحِبُ یَوْمِ الْفَتْحِ وَناشِرُ رایَةِ الْهُدى اَیْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَالرِّضا اَیْنَ الطّالِبُ بِذُحُولِ‏ الْأَنْبِیآءِ وَاَبْنآءِ الْأَنْبِیآءِ اَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلآءَ اَیْنَ‏ الْمَنْصُورُ عَلى مَنِ اعْتَدى عَلَیْهِ وَافْتَرى اَیْنَ الْمُضْطَرُّ الَّذى یُجابُ‏ اِذا دَعى اَیْنَ صَدْرُ الْخَلائِقِ ذُوالْبِرِّ وَالتَّقْوى اَیْنَ ابْنُ النَّبِىِ‏ الْمُصْطَفى وَابْنُ عَلِىٍّ الْمُرْتَضى وَابْنُ خَدیجَةَ الْغَرّآءِ وَابْنُ فاطِمَةَ الْکُبْرى


 


در نیمه شعبان سال 255 هجری قمری تحولی شگرف در عالم خلقت روی داد


و آخرین نور،از انوار بلند مرتبگان عالم وجود،از عرش خدا بر فرش زمین فرود آمد


 تا این کره خاکی را مهبط فرشتگان و محل عروج صالحان کند.


این سفر عرشی،چهاردهمین سفری بود که با انجام آن سلسله سفرهای اسمانی به پایان رسید


و این بار طاووس بهشت با همه زیبایی ها و شکوهی که داشت از بام عرش الهی پر کشید


و برای ماموریتی عظیم بر بام خانه آدمیان نشست تا دامن زمین را جایگاه پرواز آنان سازد.


این نور الهی،


 همان کسی بود که تمام انبیاء و اولیاء خدا در همه لحظه های تاریخ،انتظار او را می کشیدند. 


 


ای ذخیره الهی!


چه مقام رفیعی داری که پیامبر بزرگی چون موسی آن را از خدا طلب می کند.


گویا او آگاهی یافت که چگونه زمین را به ذکر و نور خدا آباد می کنی


 و چگونه احکام الهی را در همه جای آن جاری می سازی


و قسط و عدل که آرزوی بر زمین مانده همه انسان های وارسته بوده است


را در سراسر زمین تحقق می بخشی؛از این رو درخواست کرد که این توفیق عظیم نصیب او شود.


 


 لقب مشهور او مهدی و القاب دیگر او:


قائم           


            حجت          


                            منتظر               


                                               خلف صالح                   


                                                                  صاحب الزمان  می باشد          


اما نام و کنیه او،نام و کنیه رسول خدا(ص) است.


اسم پیامبر(ص)،محمد و کنیه او ابولقاسم است و همین نام و کنیه برای حضرت مهدی(عج) است


 اما روایاتی وارد شده است که از ذکر نام او قبل از آنکه ظهور کند نهی کرده اند.


 


 یکی از سنت های الهی،امتحان بندگان خداست.


 این سنت در امت های گذشته بوده و در امت اسلامی هم جاری است. امتحان های الهی برای این است


که سعادت و شقاوت انسان ها از روی دلیل باشد. با امتحان است که مراتب خوبی و بدی مردم آشکار می گردد


 و خداوند بر اساس آن با آنان رفتار می کند.از جمله آزمایش های الهی که برای امت های گذشته بوده است


 و برای امت اسلامی هم تکرار می شود غیبت حجت خداست.


 


 ما در عصر غیبت مولایی به سر می بریم که به شیعیان و دوستداران خود توجه دارد.


پس می توانیم از پشت پرده غیبت هم با او ارتباط داشته و راز دل گوییم،در وصف او و درد فراق،


سخنان و اشعاری را بر زبان داشته باشیم و همواره ارتباط عمیق قلبی و معنوی خود را با او حفظ کنیم.


یکی از وظایف شیعه در عصر غیبت،دعا برای تعجیل در ظهور شکوهمند امام زمان(عج) و سلامت آن حضرت است.


 و خواندن دعاهایی که درباره آن حضرت وارد شده مانند:


                                        دعای عهد،


                       دعای ندبه،


دعای« اللهم کن لولیک»،           


دعای «اللهم عرفنی نفسک»،                             


 زیارت نامه آل یس،                             


صلوات                          


 و بسیاری دیگر....


بدون شک،شب غیبت به پایان می رسید و صبح ظهور فرا خواهد رسید.


 


 لطیفا!


تا به کی خورشید دل هایمان پشت ابر غیبت نهان خواهد ماند


   تا به کی حسرت دیدار نور بر دیدگانمان سایه خواهد افکند 


 مهربانا!


 تمام عمرمان در پاییز گذشت 


 در انتظار بهار روشنایی  


 خداوندا! 


 مروارید های دلتنگی مان را حلقه های گلی ساخته ایم 


  سنگ فرشی باشد بر قدوم دلدار  


  کریما!


 بهترین آفریننده خود را بر ما بنمای


    آرزویمان 


 حضور نور


 در کنارمان است

آغاز امامت امام زمان (عج) مبارک باد

بسم الله الرحمن الرحیم
عقیده به مهدى (ع ) و غیبت و ظهور آنحضرت - عجل الله تعالى فرجه - از جمله معتقدات اصولى مذهب شیعه اثنى عشرى و اسلام است و همان پدید آمدن حکومت عدل جهانى در جامعه بشر است که از تمایلات و خواسته هاى فطرى و طبیعى و آرزوهاى دیرینه اوست و پیوسته بدان امیدوار و در آرزوى تحقق آن بسر مى برد و انتظار مى کشد.
و این امید و آرزو به بر پا شدن یک چنین حکومتى عمومیت دارد و اختصاص بمذهب شیعه و شخص مسلمان و موحد ندارد و در واقع همه بشر اصولا چشم امید بدان دوخته و تحقق آنرا مى طلبند، خصوصا در این دوره و عصر که ظلم و ستم و بیدادگرى گسترش پیدا کرده و جامعه بشر را فرا گرفته و دولتها و قدرتمندان زورگو و ستمگر براى سلطه و استیلاى چند روزه خود از هیچگونه ظلم و ستمى فرو گذارى نمى کنند.
البته تصور چنین حکومتى در قرون و اعصار گذشته که جامعه بشر در اطراف و اکناف زمین متفرق و به صورت نژاد و قبائل مختلف پراکنده و دور از هم زندگى مى کردند و رابطه و ارتباط چندانى با هم نداشتند و بریده از هم بسر مى بردند مشکل و بعید به نظر مى رسد، ولى اکنون که با ترقیات علم و صنعت و پیشرفت ارتباطات و مواصلات آن فاصله ها از میان رفته و جامعه هاى مختلف بشر بهم نزدیک و پیوسته شده اند و آن مرزهاى قومى و نژادى و حتى جغرافیائى هم در حال فرو ریختن است تصور چنین مشکلى از میان رفته ، و جامعه بشر خواهى نخواهى ، دیر یا زود رو بیک حکومت پیش میرود و اکنون زمزمه آنهم از گوشه و کنار بگوش میرسد.
آرى چنین حکومتى دیر یا زود در جهان بوجود خواهد آمد. اما ثبات و پایدارى آن وابسته به تحقق عدل الهى در جامعه بشر است که بایستى بوسیله شخص مقتدر الهى که رابطه مستحکمى با حق داشته باشد صورت گیرد.
و چون این خواسته جزء سرشت فطرى و طبیعى هر انسان است لذا انسان هم بدو مى گرود و ایمان مى آورد و این حکومت در جهان عالمگیر مى شود و سایه رحمت آن در جهان گسترده خواهد شد. هو الذى اءرسل رسوله بالهدى و دین الحق لیظهره على الدین کله .
چون خداوند- خالق جهان - عالم را بحق آفریده و بحق هم برپاست همچنانکه مى فرماید: و ما خلقنا السموات و الارض و ما بینهما لا عبین . ما خلقناهما الا بالحق ولکن اکثرهم لا یعلمون (و ما آسمانها و زمین و آنچه را که بین آنهاست به بازى نیافریدیم . آنها را جز بحق نیافریدیم ولکن بیشترشان نمى دانند.- دخان : 38 و 39) از این نظر بشر را هم بحال خود رها نکرده که پیرو هواى نفس خود باشد و هر چه بخواهد بکند اءفحسبتم اءنما خلقنا کم عبثا آیا چنین پنداشتید که ما شما را عبث و بازیچه آفریدیم .- مؤ منون : 115 - پس خلل و بى نظمى در جامعه بشر دوام ندارد، و در آن ظلم و ستم پایدار نیست چون برخلاف نظام آفرینش خلقت است و در سنن حق تغییر و تبدیل نیست فلن تجد لسنة الله تبدیلا، و لن تجد لسنة الله تحویلا - فاطر: 43- و نظام جامعه بشر هم بر این نظام خلقت جهانى استوار است . و تیپ مستکبر و مستضعف هم نیز بر خلاف نظام آفرینش پایدار و استوار نخواهد ماند و نرید اءن نمن على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم اءئمة و نجعلهم الوارثین و ما اراده کردیم که آنانى را که در زمین ضعیف شمرده شده اند پیشوایان و وارث گردانیم .- قصص :5
(1)
و لذا همانطورى که خداوند متعال در قرآن مجیدش مى فرماید: عاقبت پیروزى و سرانجام آن و زمامدارى جهانى از آن مردم شایسته و متقى خواهد بود و لقد کتبنا فى الزبور من بعد الذکر اءن الاءرض یرثها عبادى الصالحون اءن فى هذا لبلاغا لقوم عابدین - انبیاء: 105 و 106.
پس آینده درخشان جامعه بشر و سعادت و نیک بختى ایشان مرهون حکومت اشخاص شایسته و صالح و متقى خواهد بود و بدست آنان صورت خواهد گرفت همچنانکه حضرت موسى علیه السلام - هم بقوم خود نوید داده و قال موسى لقومه استعینوا بالله واصبروا ان الاءرض یورثها من یشاء من عباده و العاقبة للمتقین و موسى یقوم خود گفت از خدا یارى طلبید و صبر پیشه گیرید که زمین را بهر کس از بندگان صالحش که مورد مشیت و مصلحت حق قرار گیرد واگذار مى کند و حسن عاقبت براى پرهیزکاران است ،- اعراف : 128 -.
پس بى تردید این جامعه بشرى که اکنون بر محور استکبار و استضعاف و خودخواهى قدرتمندان و ثروتمندان زورگو قرار گرفته دوامى ندارد، و اساس و پایه آن متزلزل است ، و فرو خواهد ریخت و سرانجام زمام جامعه بشر بدست کسى خواهد افتاد که دست این قدرتمندان و مستکبران خود خواه را از سر جامعه بشر کوتاه و یک حکومت عدل الهى در جهان برقرار سازد و نظام جامعه را اصلاح و ظلم و ستم را از میان بردارد،
البته ظهور چنین مصلحى که حکومت عدل الهى را در جهان تاءسیس و مجرى عدالت آن باشد نیاز به آمادگى نفوس و سیر زمانى دارد تا افکار مردم جهان و روح اجتماعى آنان آماده و مهیاى پذیرش این نوع حکومت جهانى بشود، و البته نجات مردم ستمدیده و رنج کشیده از یوغ استعمار و سلطه جباران و قدرت چپاولگران نیاز، به شرایطى دارد و تحول و زمینه سازى مساعد و مبارزه ، عوامل دیگرى لازم است ، تاءییدات الهى و کمک غیبى هم از دریچه همین گونه عوامل و اسباب و علل صورت مى گیرد.
و از این نظر صحت انتظار چنین فرج و گشایش و تشکیل یک چنین حکومتى که از آرزوهاى دیرینه بشر است ، در این دوره و زمان و با این خطرات روز افزون آن روشن تر و آشکارتر مى شود و جامعه بشر هم اکنون با این حقیقت پى برده که یگانه راه حل مشکلات روز افزون جامعه بشر اجراى قوانین الهى است که بوسیله تاءسیس دولت حقه و برقرارى نظام عدل الهى در جهان صورت مى بندد. که احیا کننده دعوت اولیاى خدا و نتیجه زحمات آنها است بقیة من بقایا جحته ، خلیفة من خلائف اءنبائه .(2) نه سازمان ملل فعلى .
و هر قدر اشتباهات حکومت هاى جهان و زمامداران نالایق و نواقص نقشه هاى نظام اجتماعى ، اقتصادى ، فرهنگى و و و.. خواه بر محور کاپیتالیسم و سرمایه دارى و یا سوسیالیسم و کمونیسم و و. باشد و روشنتر گردد بیشتر بشر از آنها ماءیوس و به آتیه درخشان و تاءسیس حکومت الهى جهان دل مى بندد و بدان امیدوارتر مى شود. و این امید و آرزو که خواسته هر آدم عاقل و موحد و خداپرست است باو یک نوع دلگرمى مى دهد و به انتظار ظهور آن دل مى بندد و خود را آماده و مهیاى آن مى سازد.
و این همان معنى انتظار فرج است که در اخبار و روایات آمده است که منظور از آن هم انتظارى است تعهد و تحرک بخش که سازندگى داشته باشد ((جاروب کن خانه ، سپس میهمان طلب ))نه انتظار سکوتى و فلج کننده که به فساد و بدبختى تن دهد و ناظر فجایع و تماشاگر آن باشد
و البته قیام چنین مصلحى که قیامى است بر حق و ستوده و خواسته فطرت پاک اولیه هر انسان عاقل است شایسته و لازم است که چون این نام بر زبان آورده شود و او بدین نام خوانده شود، مشخص مؤ من به او از جا برخیزد و برپا ایستد و بدین وسیله آمادگى خود را در اجراى اوامر و دستوراتش اعلام نماید. پس این دستور قیام تنها براى احترام نسبت به او نیست بلکه منظور اصل آمادگى و فراهم آوردن نهضت اوست . و آنچه از کارهاى بزرگ و شگفت انگیزى که به او نسبت داده مى شود و تاکنون به هیچ پیغمبر مرسل و مصلحى نسبت داده نشده نه از آن جهت است که قدرت او بیش ‍ از قدرت پیغمبران و اولیاى دیگر الهى است بلکه عمده همان آمادگى بشر و فراهم شدن اسباب و وسائل مادى و معنوى ظهور اوست .
بارى این ایمان و عقیده به امام زمان و مصلح الهى جهان ، گذشته از مسلمانان و مذهب شیعه همه آن ادیانى که ریشه اصلى آسمانى دارند کم و بیش بدان معتقدند هر چند نسبت به خصوصیات و مشخصات آن اختلاف دارند ولى در اصل آن و تشکیل یک حکومت الهى بوسیله شخصیت مقتدر الهى و نجات بشر از زیر بار ظلم ستمکاران اختلافى نیست و در آثار و نوشته هایشان با اشاره یا صریح ذکر آن آمده است و به وقوع آن هم بشارت داده اند.
اما طبق معتقدات شیعه اکنون زنده است و قرنها از عمر طولانى او مى گذرد که تصور آن شاید براى بعضى مشکل به نظر آید و باور نکنند. ولى با اکتشافات جدید و بررسى هاى علمى درباره تنوع و قدرت بى پایان آن . مشکل حل مى شود و عمر طولانى محال عقلى نیست و امکان بقا را نمى توان فقط در ظاهر امکانات محدود مادى تصور کرد زیرا خوشه گندم در میان لفافه ها و سنبله هاى خود سالها از گزند طبیعت محفوظ و زنده مى ماند. و چه بسا فسیلهاى موجودات زنده با گذشت میلیونها سال در اعماق زمین با ترکیبات کامل خود باقى مانده است . سابقا کسى نمى توانست حیات را در غیر محسوسات به حس مادى ظاهرى غیر از تعبد قبول کند. و یا در اعماق دریاها و ظلمت هاى آن و فشار خورد کننده اى که هر جسم محکمى را خورد مى کند و تصور حیات در آنرا بنماید. و این مشکل عمر طولانى که هنوز محیط واقعى موجودات زنده کشف نشده از مشکلات دیگر که اکنون آسان و قابل درک است مشکل تر نیست . چه بسا ممکن است موجود زنده داراى محیط و محفظه طبیعى و الهى باشد که هنوز کشف نشده و به عقل کوته ما نرسیده باشد.
طبق صریح آیه قرآن که خداوند متعال درباره حضرت نوح پیغمبر مى فرماید: و لقد اءرسلنا نوحا الى قومه فلبث فیهم اءلف سنة الا خمسین عاما و اءخذهم الطوفان و هم ظالمون (عنکبوت : 14) 950 سال به دعوت مى زیسته ، و این عمر طولانى او هم فاصله بین دعوت رسالت او وقوع طوفان بوده ، و بطور قطع و یقین چند سال قبل از رسالت و بعد از طوفان زندگى کرده ، پس عمر طولانى براى انسان محال عقلى نیست که ما آنرا منکر شویم و امرى است ممکن ، و یکى از جهات عمده آن همان زندگى ساده و حفظ بدن از بیماریها است و عللى که حیات را به خطر و نابودى مى کشاند، متاءسفانه این علل و آلودگى بر بشر متمدن امروزه سخت حکمفرما است .
اما تاریخ وقوع و ظهور آن مصلح جهانى چه وقت است معلوم نیست و کسى زمان بخصوص آنرا نمى داند و از آن آگاه نیست و همانطورى که سابقا گفتیم آمادگى جامعه بشر و سیر زمانى لازم است . ولى پیش از ظهور او آثار و علائمى از آن در اخبار و احادیث آمده است از جمله حدیث شریف متواتر فریقین - خاصه و عامه - از رسول خدا (ص ) است که فرمود یملا الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا.(3)
این حجت الهى - منجى عالم بشریت از خودخواهى و خودپرستى . و نظام ظلم و ستم - که طبق مذهب شیعه اثنى عشرى از نظر دید توده مردم غالب است در حدود سال 255- ه . ق - در نیمه ماه شعبان از پدر بزرگوارى همچون امام حسن عسکرى - علیه السلام - امام یازدهم شیعیان و مادرى غیر عرب و عفیفه و باتقوى چون نرگس خاتون در شهر سر من راى - سامراه - عراق دیده بجهان گشود. و پس از شهادت پدر بزرگوارش حدود سال 260 ه . ق - براى بقا و حفظ جانش از گزند خلفاى جور از دید توده مردم مخفى و پنهان شد. و تا مدت زمانى در ابتداء بوسیله اشخاص ‍ برگزیده - نواب اءربعه -
(4) با بعضى از مردم در ارتباط بود، و این دوره و زمان محدود و موقت را غیبت صغرى نامند.
و از آن پس این ارتباط قطع و به غیبت کبرى انجامید که تاکنون هم ادامه دارد و اکنون هم غائب و پنهان از دید شناخت مردم در پس پرده غیبت بسر مى برد تا روزى که اراده و مشیت حق قرار گیرد به فرمان الهى ظاهر و پرچم دین اسلام را براى هدایت و نجات جامعه بشر باهتزاز درآورد و حکومت عدل الهى را که در جهان تاءسیس و به رهبرى آن برگزیده شود. و جامعه بشر را به زیر پرچم آن درآورده و پیروزى دین حق را بر همه آئین ها اعلام بدارد و مصداق کامل این آیه شریفه قرآن هو الذى اءرسل رسوله بالهدى و دین الحق لیظهره على الدین کله در عالم پیاده و محقق گردد. اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه و اجعلنا من اءنصاره و اءعوانه .
با قطع این رابطه و غیبت کبرى و عدم دسترسى بآن بزرگوار از همان دوره هاى اول پس از غیبت مردم محروم و ستمدیده که از ظلم و جور خلفاء و ستمگران بستوه آمده بودند بخصوص پیروان و علاقمندان به اهل بیت عصمت و طهارت و مخفى بودن امام زمانشان و عدم دسترسى و دورى از او به ندبه و زارى مى پرداختند و در ساعات معینه بعضى ایام متبرکه بخواند دعائى بنام دعاى ندبه مشغول مى شدند و رفته رفته این سنت حسنه که محرک احساسات و عواطف و الهام بخش مبارزات دینى بود رواج یافت و اکنون هم مومنان به اهل بیت گرد هم جمع مى شوند و به خواندن این دعاى ندبه مى پردازند بخصوص در صبح یا عصر روزهاى جمعه .
این دعاى ماءثور همانطوریکه گفته شده و پیداست ، دعائى است جالب و پر محتوا و داراى متنى عالى و اءلفاظ و مضامینى فصیح و بلیغ و پر مغز، و معنى و مفهومى سخت انقلابى که میتوان گفت زمینه ساز حکومت عدل جهانى است ، و بالاءخره نوعى مبارزه تبلیغى با ستم و ستمگرى و قیامى منطقى بر علیه ظلم و جور است .
و در ابتدا پس از حمد و ثناى الهى اشاره اجمالى به رسالت انبیاء و مقامات مختلف هر یک از آنان در راه اصلاح جامعه بشرى و مبارزات بى وقفه ایشان در این راه کرده ، آنگاه به مقام پیغمبر اسلام و دعوت او، و سپس به خلافت بلافصل على علیه السلام پرداخته (با ذکر مدارک و دلائل از آیات قرآن و اخبارى که مورد وثوق و اتفاق دو فرقه خاصه و عامه است در شرح مزبور) و پس از آن به ذکر مخالفت گروهى از مسلمانان نماها نسبت به اهل بیت و خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام و مظلومیت آنان و تبعید و صدماتى که در راه اصلاح جامعه بشریت کشیدند و شهادتشان مى پردازد.
آنگاه با عباراتى هر چه فصیح تر و جملاتى هر چه بلیغتر خطاب به آن بزرگوار (بقیة الله فى الاءرضین ) کرده و او را مى خواند، و با ندبه و زارى و سرشک اشک او را مى طلبد و با شوق و اشتیاق به قیام و برنامه انقلابى و اصلاحى او مى پردازند و در آخر با ذکر چندى از نیازها و حوائج آن دعا را پایان مى دهد.
اما سند این دعا با این خصوصیات را مرحوم مجلسى در مجلد 102 بحارالانوار از دو کتاب دعاى معروف و معتبر علماى قرن 6 و 7 نقل مى کند. ابتداء در صفحه 104 همان مجلد از کتاب مصباح الزائر سیدبن طاووس
(5) مى آورد که او- یعنى سید بن طاووس - گوید: بعضى از اصحاب ما گفته اند که محمد بن على بن اءبى قره (6) گوید: من این دعا را از کتاب محمد بن حسین بن سفیان بزوفرى (7) نقل مى کنم آنگاه در صفحه 110 گوید که محمد بن مشهدى (8) در مزار کبیر از محمد بن على بن اءبى قره نقل مى کند که او گوید من این دعا را از کتاب ابوجعفر محمد بن حسین بن سفیان نقل کردم سپس مرحوم مجلسى گوید گمان مى کنم که سید بن طاووس هم آنرا از همان مزار کبیر محمد بن مشهدى نقل کرده باشد این بود گفتار مجلسى در کتاب بحارالاءنوار.
و مرحوم محدث قمى صاحب کتاب مفاتیح الجنان در کتاب هدیة الزائرین صفحه 507 این دعاى ندبه را از سه کتاب مزار نقل مى کند، در دنباله توضیحى درباره جمله اى از این دعا گوید ((دعاى ندبه از سه کتاب مزار نقل شده ، و علامه مجلسى از بعضى از آنها نقل کرده و آن سه کتاب مزار یکى مزار محمد بن مشهدى است که علامه بزرگوار از او تعبیر بمزار کبیر مى فرماید، و دیگر از کتاب ابن طاووس است که مصباح الزائر نام دارد. و دیگر مزار قدیمى است که ظاهرا از مؤ لفات قطب راوندى است
(9) در این سه مزار دعاى ندبه از کتاب این ابى قرد نقل شده و مستندى غیر از آن نیست .))
این بود سند دعاى ندبه اى که اکنون در دسترس ما قرار دارد. و شاید بزوفرى مزبور از پدرش حسین بن على بن سفیان بزوفرى که از علماء و راویان بزرگ قرن چهارم هم عصر و زمان غیبت صغرى بوده نقل کرده و او هم بوسیله نواب اربعه - و وکلاى ناحیه - از راه مکاتبه و توقیع با امام زمان در ارتباط بوده و این دعا را هم در کتاب خود آورده و سپس ‍ بدست فرزندش ابوجعفر بزوفرى رسیده باشد.
و اینک با فرض مجهول بودن سند این دعا و مستند آن هیچ اشکالى نیست چون به موجب قاعده ((تسامع در ادله سنن )) علماء و فقهاى اسلام درباره سند دعاها و امور مستحبه ایراد نمى گرفتند همین قدر که دعائى داراى مضامین خوب در کتابهاى پیشینیان نقل شده باشد اکتفا مى کردند هر چند روایت آن مرسل باشد. پس در سند این دعا زبانحالى است که شخص مؤ من و علاقمند بآن بزرگوار با ذکر عبارات و جملات آن ندبه و نوحه سرائى مى کند و بدین وسیله امام زمان خود را مى خواند و لازم نیست که خواننده ، این دعا و امثال آنرا بقصد و ماءثور از امام معصوم بداند بلکه زبان حال و راز و نیازى است که او بدین وسیله در محضر الهى در میان مى گذارد و شرح حال خود را بیان مى کند و با توجه به مضمون و محتوى دعا آن را با ایمان و علاقه خاص خود نسبت به امام زمان اظهار مى دارد و روح عاطفى و حماسى در خود بوجود مى آورد و خود را از جمله منتظران و علاقمندان به او به درگاه حضرت احدیت پناه مى برد.

پروتون در فکر حرکتی جدید در طراحی

شرکت پروتون مدل جدیدی به بازار ارائه می دهد که سبک و طرح آن از کارخانه ای که اخیراً Gen2 را طراحی کرده، الهام گرفته شده است، البته همچنان موتور این مدل توسط شرکت لوتوس انگلیس بازبینی شده و برد موتور نیز نسبت به مدل های پیشین ارتقا یافته است.

به گزارش خبرخودرو ، این مدل جدید سال آینده در بازارهای انگلیس عرضه خواهد شد.

همچنین موتور این مدل با سوختی اقتصادی که کارآمدی اش با 6/1 لیتر بوده و دارای 2/41 mpg است، کار می کند و انتشار دی اکسید کربن تولیدی این موتور 169 g/km است.

علاوه بر موارد مذکور در این مدل تمرکز قدرت موتور بر روی چرخ های جلوی خودرو بوده که با 2 گیربکس مختلف به 5دنده دستی یا 4دنده اتوماتیک کار می کند.

فضای درونی خودرو و اتاق آن برای یک خانواده کوچک بسیار مناسب طراحی شده و این خودرو دارای صندوقی جادار برای وسایل است.

روش و علائمی که در طراحی این مدل به کار رفته می تواند هدایت کننده سایر خودروسازان در طراحی های جدید آنها باشد.

جالب است که بدانید تولید مدل اولیه این کارخانه در سال 1999 قطع شد و سال بعد ویرا توسط این شرکت عرضه گردید و فروش آن تا سال 2004 ادامه داشت.

البته انتظار می رود که این مدل جدید حرکتی مناسب در تولیدات شرکت پروتون باشد و قیمت آن به زودی از سوی کارخانه مربوطه اعلام خواهد شد.


بازدید رایگان وی‍ژه کاهش مصرف سوخت

سازمان خدمات پس از فروش سایپا( سایپا یدک ) به مناسبت بزرگداشت هفته دولت طرح ویژه کاهش مصرف سوخت را در کلیه نمایندگی های مجاز خود در سراسر کشور به اجرا در می آورد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، این طرح که از تاریخ 1/6/86 لغایت 8/6/86 در بیش از 500 نمایندگی مجاز سازمان خدمات پس از فروش سایپا به اجرا در می آید شامل بازدید از سیستم سوخت رسانی ، سیستم برق موتور و تنظیم موتور با دستگاه عیب یاب ( ویژه خودروهای انژکتوری ) می باشد.

در این طرح که ضمن انجام بازدید رایگان و تعمیرات مربوطه در صورت تعویض قطعات شمع ، وایر ، صافی بنزین و فیلتر هوا 50 درصد تخفیف در قیمت قطعه احتساب خواهد شد.

مهندس حسن عموزاده ، مدیرعامل سازمان خدمات پس از فروش سایپا در مورد هدف انجام این طرح گفت :با توجه به سیاست های دولت خدمتگزار و در جهت حفاظت از سرمایه های ملی و برنامه های گسترده در حال انجام دولت محترم ، این طرح را به مناسبت هفته دولت شروع نموده ایم و برآنیم که با انجام اینگونه طرح ها هموطنان عزیزمان را در جهت استفاده بهینه از سوخت سهمیه بندی شده همراهی نمائیم.

وی با اشاره به کم مصرف بودن خودروهای تولیدی گروه خودروسازی سایپا گفت : در این راستا دوره های آموزشی را طراحی نموده ایم که در آن طریقه استفاده بهینه در جهت کاهش مصرف سوخت خودرو را به هموطنان عزیزمان آموزش دهیم.