اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

هوندا ، خودروساز سبز

هر ساله اتحادیه دانشمندان آمریکای شمالی موسوم به UCS با نجام تحقیقاتی درباره آلایندگی خودروها، کمپانی های برتر در ارائه خودروهای پاک را معرفی می کنند.

امسال نیز دانشمندان این اتحادیه نتیجه تحقیق خود در سال 2008 را جمع بندی و منتشر کرده اند و جالب است که کمپانی ژاپنی هوندا برای چهارمین سال پیاپی موفق به کسب عنوان « سبزترین خودروساز » شده است .

این عنوان در پی بررسی آلایندگی کلیه محصولات خودروسازان به دست آمده و هوندا توانسته در کلیه محصولاتش بالاترین سطح پاکیزگی و حفاظت از محیط زیست را کسب کند.

سران هوندا از کسب این عنوان برای چهارمین سال پی در پی ابراز خرسندی کرده اند و سخنگوی هوندا در آمریکای شمالی اعلام کرد که این خودروساز همچنان به تلاش و سعی خود برای کاهش آلایندگی خودروهایش ادامه خواهد داد.

سرعت چرخ ایران خودرو را افزایش می دهیم

مراسم تودیع مدیرعامل سابق ایران خودرو و معارفه مهندس جواد نجم الدین ، مدیرعامل جدید این شرکت با حضور معاونان وزیر صنایع و معادن در سالن اجتماعات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ،مهندس جواد نجم الدین مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو،با تاکید بر اینکه به طور حتم برنامه هایی که از سوی دکتر منطقی و همکاران وی در ایران خودرو پایه گذاری شده است را ادامه خواهیم داد، اضافه کرد: سعی ما چنانچه بتوانیم تندتر شدن چرخ ایران خودرو است.
مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو اولین برنامه خود در تمام زمینه ها برای گروه صنعتی ایران خودرو را اصلاح الگوی مصرف اعلام کرد.

مهندس نجم الدین دسترسی به تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو تا سال 1390، توجه ویژه به خدمات پس از فروش و رضایت مشتریان، ایجاد تحول در نظام کیفی تولیدات، توسعه صنعت مجموعه سازی و قطعه سازی، تولید خودروهای کم مصرف با قیمت مناسب و موتور پایه گازسوز، تولید خودرو با استانداردهای جهانی، توجه به صادرات، بهبود روابط با شرکای خارجی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، رفع مشکلات در فروش و شکایت مشتریان، ایجاد انگیزش و توجه ویژه به پرسنل گروه صنعتی ایران خودرو را از جمله مهمترین برنامه های خود اعلام کرد.

با اشاره به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در اواخر سال گذشته که "ایران خودرو رقیب سایپا نیست"، افزود: ما هم سایپا را رقیب نمی دانیم بلکه این گروه خودروسازی رفیق ایران خودرو خواهد بود.
وی همچنین با توجه به مسئله ادغام در صنعت خودروسازی که این موضوع هم از سوی مهرداد بذرپاش مدیرعامل سایپا مطرح شده بود، اضافه کرد: به نظر بنده ادغام در صنعت خودروسازی شکل گرفته است و از نظر بنده این دو گروه خودروسازی خانه شماره یک و خانه شماره دو برای من هستند.

مهندس نجم الدین اظهار امیدواری کرد که یک همکاری مناسب بین این دو گروه خودروسازی برای حضور موثرتر در بازارهای خارجی رخ دهد.

سفره هفت سین پرفسور حسابی برای انیشتین

 
 

einstein

در زمان تدریس در دانشگاه پرینستون دکتر حسابی تصمیم می گیرند سفره ی هفت سینی برای انیشتین و جمعی از بزرگترین دانشمندان دنیا از جمله "بور"، "فرمی"، "شوریندگر" و "دیراگ" و دیگر استادان دانشگاه بچینند و ایشان را برای سال نو دعوت کنند. آقای دکتر خودشان کارتهای دعوت را طراحی می کنند و حاشیه ی آن را با گل های نیلوفر که زیر ستون های تخت جمشید هست تزئین می کنند و منشا و مفهوم این گلها را هم توضیح می دهند. چون می دانستند وقتی ریشه مشخص شود برای طرف مقابل دلدادگی ایجاد می کند. دکتر می گفت: " برای همه کارت دعوت فرستادم و چون می دانستم انیشتین بدون ویالونش جایی نمی رود تاکید کردم که سازش را هم با خود بیاورد. همه سر وقت آمدند اما انیشتین 20دقیقه دیرتر آمد و گفت چون خواهرم را خیلی دوست دارم خواستم او هم جشن سال نو ایرانیان را ببیند. من فورا یک شمع به شمع های روشن اضافه کردم و برای انیشتین توضیح دادم که ما در آغاز سال نو به تعداد اعضای خانواده شمع روشن می کنیم و این شمع را هم برای خواهر شما اضافه کردم. به هر حال بعد از یک سری صحبت های عمومی انیشتین از من خواست که با دمیدن و خاموش کردن شمع ها جشن را شروع کنم. من در پاسخ او گفتم : ایرانی ها در طول تمدن 10هزار ساله شان حرمت نور و روشنایی را نگه داشته اند و از آن پاسداری کرده اند. برای ما ایرانی ها شمع نماد زندگیست و ما معتقدیم که زندگی در دست خداست و تنها او می تواند این شعله را خاموش کند یا روشن نگه دارد."

آقای دکتر می خواست اتصال به این تمدن را حفظ کند و می گفت بعدها انیشتین به من گفت:   " وقتی برمی گشتیم به خواهرم گفتم حالا می فهمم معنی یک تمدن 10هزارساله چیست. ما برای کریسمس به جنگل می رویم درخت قطع می کنیم و بعد با گلهای مصنوعی آن را زینت می دهیم اما وقتی از جشن سال نو ایرانی ها برمی گردیم همه درختها سبزند و در کنار خیابان گل و سبزه روییده است."

بالاخره آقای دکتر جشن نوروز را با خواندن دعای تحویل سال آغاز می کنند و بعد این دعا را تحلیل و تفسیر می کنند. به گفته ی ایشان همه در آن جلسه از معانی این دعا و معانی ارزشمندی که در تعالیم مذهبی ماست شگفت زده شده بودند. بعد با شیرینی های محلی از مهمانان پذیرایی می کنند و کوک ویلون انیشتین را عوض می کنند و یک آهنگ ایرانی می نوازند. همه از این آوا متعجب می شوند و از آقای دکتر توضیح می خواهند. ایشان می گویند موسیقی ایرانی یک فلسفه، یک طرز تفکر و بیان امید و آرزوست. انیشتین از آقای دکتر می خواهند که قطعه ی دیگری بنوازند. پس از پایان این قطعه که عمدأ بلندتر انتخاب شده بود انیشتین که چشمهایش را بسته بود چشم هایش را باز کرد و گفت" دقیقا من هم همین را برداشت کردم و بعد بلند شد تا سفره هفت سین را ببیند.

آقای دکتر تمام وسایل آزمایشگاه فیزیک را که نام آنها با "س" شروع می شد توی سفره چیده بود و یک تکه چمن هم از باغبان دانشگاه پرینستون گرفته بود. بعد توضیح می دهد که این در واقع هفت چین یعنی 7 انتخاب بوده است. تنها سبزه با "س" شروع می شود به نشانه ی رویش. ماهی با "م" به نشانه ی جنبش، آینه با "آ" به نشانه ی یکرنگی، شمع با "ش" به نشانه ی فروغ زندگی و ... همه متعجب می شوند و انیشتین می گوید آداب و سنن شما چه چیزهایی را از دوستی، احترام و حقوق بشر و حفظ محیط زیست به شما یاد می دهد. آن هم در زمانی که دنیا هنوز این حرفها را نمی زد و نخبگانی مثل انیشتین، بور، فرمی و دیراک این مفاهیم عمیق را درک می کردند. بعد یک کاسه آب روی میز گذاشته بودند و یک نارنج داخل آب قرار داده بودند. آقای دکتر برای مهمانان توضیح می دهند که این کاسه 10هزارسال قدمت دارد. آب نشانه ی فضاست و نارنج نشانه ی کره ی زمین است و این بیانگر تعلیق کره زمین در فضاست. انیشتین رنگش می پرد عقب عقب می رود و روی صندلی می افتد و حالش بد می شود. از او می پرسند که چه اتفاقی افتاده؟ می گوید : "ما در مملکت خودمان 200 سال پیش دانشمندی داشتیم که وقتی این حرف را زد کلیسا او را به مرگ محکوم کرد اما شما از 10هزار سال پیش این مطلب را به زیبایی به فرزندانتان آموزش می دهید. علم شما کجا و علم ما کجا؟!"

خیلی جالب است که آدم به بهانه ی نوروز، فرهنگ و اعتبار ملی خودش را به جهانیان معرفی کند.

 

«منطقی» از ایران خودرو رفت

 

سال 88 با تغییر مهمی در وزارت صنایع و معادن و بزرگترین شرکت خودرو سازی کشور یعنی ایران خودرو آغاز شد.

در حالی که دیروز در مراسم شروع به کار سال جدید ایران خودرو منوچهر منطقی از برنامه‌های جدید این شرکت خبر داده بود، صبح امروز خبر برکناری وی و تعیین مدیر عامل جدید منتشر گردید.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، وزیر صنایع و معادن با برکناری منوچهر منطقی از مدیرعاملی گروه صنعتی ایران خودرو، «جواد نجم الدین» را به عنوان مدیرعامل جدید این گروه صنعتی منصوب کرد.

شنیده شده مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بعدازظهر امروز در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار خواهد شد.

بنا به گزارش‌های دریافتی، تغییر سه عضو هیأت مدیره ایران خودرو یعنی اسماعیلی، ریاحی و مختاری نیز در دستور کار وزارت صنایع و سازمان گسترش قرار دارد.

منوچهر منطقی بیش از 7 سال سمت مدیرعاملی گروه صنعتی ایران خودرو را بر عهده داشت و نجم‌الدین، جایگزین وی پیش از این مدیرعامل مگاموتور بوده است.
برخی شنیده‌های خبرنگار «تابناک» حکایت از پیشنهاد مدیریت یک شرکت صنعتی هواپیماسازی از سوی محرابیان به وی اعلام شده بود که منطقی با این پیشنهاد مخالفت کرده است.
 
گفتنی است، پیش از این نیز خبر برکناری وی مطرح شده بود که با تکذیب خود منطقی روبه‌رو شد.

ناگفته نماند، منوچهر منطقی روز گذشته در مراسم ویژه آغاز سال کاری در جمع کارکنان اعلام کرده بود: 10 محصول جدید ایران خودرو امسال وارد بازار می شود.

 این تصمیم بر اساس بررسی عملکرد دکتر منطقی و با توجه به بحران اقتصاد جهانی به ویژه در صنایع خودروسازی و عدم ارائه برنامه ای قابل قبول برای مقابله با آن از سوی مدیریت این شرکت و ادامه بحران مالی که از چند سال پیش گریبانگیر ایران خودرو شده بود ، اتخاذ شد.

افزایش چشمگیر تولید در پارس خودرو

با بالا رفتن ظرفیت تولید سالن رنگ شرکت پارس خودرو ، شمارگان تولید این شرکت افزایش می یابد .

به گزارش خبرنگارخبرخودرو ، ظرفیت سالن رنگ این شرکت در دو فاز از 35 دستگاه در ساعت ، به 45 دستگاه در ساعت افزایش یافت .

این گزارش حاکی است افزایش ظرفیت سالن رنگ شرکت پارس خودرو که از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا سود می برد ، طی دو فاز اصلی در سال 87 ، ابتدا از 35 دستگاه در ساعت به 40 دستگاه در اواخر سال 1387 و سپس با تکمیل پروژه افزایش ظرفیت در روزهای پایانی سال گذشته و تعریف پروژه های خاص در تعطیلات نوروز88 ، به 45دستگاه در ساعت رسید .

بر اساس این گزارش ، پروژه افزایش ظرفیت سالن رنگ شرکت پارس خودرو در 3 فاز و در مدت یکسال با صرف 2500 نفر ساعت ، توسط متخصصین داخلی این شرکت و چند شرکت پیمانکار داخلی به بهره برداری رسید و مدیریت پیمان و مدیریت کلی پروژه با نیروهای داخلی پارس خودرو انجام پذیرفته است .

در این گزارش آمده است از ویژگی های این پروژه می توان به صرفه جویی در هزینه های انتقال و رنگ آمیزی توسط سایر شرکت ها ، افزایش ضریب کیفیت خودروهای رنگ شده در پارس خودرو به دلیل کیفیت کم نظیر تجهیزات سالن رنگ مکانیزه و پیشرفته این شرکت ، جلوگیری از بوجود آمدن خط و خش روی بدنه های رنگ شده در حین نقل و انتقال به شرکت های پیمانکار و

بومی سازی تخصص مدیریت پروژه افزایش ظرفیت سالن رنگ در پارس خودرو اشاره کرد .

گفتنی است پروژه افزایش ظرفیت تولید سالن رنگ شرکت پارس خودرو از 35 دستگاه به 45 دستگاه در ساعت ، با صرف بودجه ای نزدیک به 130میلیارد ریال هزینه ، باعث افزایش تولیدی

بیش از 50 هزار دستگاه در سال خواهد شد که با توجه به این میزان افزایش تولید ، در مدت کمتر از یکسال هزینه های اعمال شده در ایجاد این پروژه به چرخه تولید این شرکت باز خواهد گشت .

برچسب انرژی روی خودروها اجباری شد

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: نصب برچسب انرژی از ابتدای اردیبهشت بر روی خودروهای تولید داخل الزامی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، محمد رویانیان با بیان اینکه قرار است به زودی طرح اصلاح الگوی مصرف ارائه شود افزود: قرار است یکسری اقدامات در حوزه سوخت و به منظور مهار و تغییر الگوی مصرف انجام شود.

وی جدیت در معاینه فنی خودروهای سنگین و سواری را جزو اقدامات جدید بر شمرد و گفت: با این کار در مصرف سوخت حداقل 10 درصد و در آلودگی هوا نیز 40 درصد شاهد کاهش خواهیم بود.

رویانیان افزود: به منظور تشدید معاینه فنی باید نوبت کاری مراکز معاینه فنی را افزایش دهیم و همچنین از تعمیرکاران مجاز خودرو کمک بگیریم.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تعیین سبد سوخت را از دیگر اقدامات این ستاد برای اصلاح الگوی مصرف عنوان کرد و گفت: میزان استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده( CNG ) در این سبد ، از ده درصد فعلی به 30 درصد افزایش می یابد.

رویانیان سوخت های بنزین، گازوئیل و هیبرید (دو گانه - برق و گاز ) را از دیگر سوخت های سبد سوخت معرفی کرد و افزود: در حال حاضر به ازای هر 1000 خودرو یک جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG) در کشور وجود دارد که باید در کاهش این نسبت تلاش دو چندان کرد.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال بیش از 1000 جایگاه عرضه CNG نیاز است گفت: هم اکنون 20 تا 80 درصد کارهای اجرایی این هزار جایگاه انجام شده است.

10 محصول جدید ایران خودرو امسال به بازار می آید

دکتر منوچهر منطقی، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در مراسم ویژه آغاز سال کاری در جمع کارکنان، ضمن تشریح برنامه های ایران خودرو در سال 1388 ، کارکنان را در جریان راهبردهای کلان این گروه صنعتی برای سال جدید قرار داد.

دکتر منطقی، استفاده از توانمندی طراحی در ارایه محصولات جدید، ایجاد واحدهای صنعتی در راستای توسعه صنعتی کشور و بهره برداری از ظرفیت یک میلیون دستگاه را از مهم ترین راهبردهای ایران خودرو در سال جدید برشمرد و با اشاره به شرایط بحران مالی در اغلب صنایع، مژده داد: ایران خودرو در شاخص های مالی با خودروسازان برتر جهانی برابری می کند که تجلی پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب مبنی بر اصلاح الگوی مصرف به شمار می رود.

افزایش تولید

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، برنامه تولید سال 88 را 760 هزار دستگاه ذکر کرد که 140 هزار دستگاه آن در ایران خودرو خراسان و 70 هزار دستگاه نیز در ایران خودرو تبریز و مابقی آن در تهران تولید می شود.

صادرات

دکتر منطقی افزود: 98 هزار دستگاه برابر با 13 درصد کل تولیدات ایران خودرو در سال 88 به بازار های جهانی صادر می شود که 28 هزار دستگاه از این تعداد، به صورت سی کی دی به سایت های، سوریه، سنگال، بلاروس، آذربایجان، ونزوئلا و مصر ارسال و 70 هزار دستگاه آن به صورت سی بی یو صادر خواهد شد.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، روسیه، عراق، اوکراین، سوریه، ونزوئلا، آذربایجان،‌ مصر، الجزایر، ارمنستان،ترکیه و سنگال را عمده ترین بازارهای صادراتی ایران خودرو در سال 88 ذکر کرد.

وی کیفیت بالا، قیمت مناسب و استانداردهای روز جهان را از جمله ویژگی های محصولات جدید ایران خودرو به منظور افزایش رقابت پذیری در خودروهای کلاس بی و سی، عنوان کرد که بر اساس استفاده از موتور ملی با استاندارد یورو 4 ، توسعه سهم صادرات و تضمین تداوم تولید در خطوط تولید خارج از کشور عرضه خواهد شد.

عرضه 10 مدل جدید

دکتر منطقی پروژه NX7 را که به منظور ارایه مدل جدید سمند همراه با ارتقای سیستم های پلاتفرمی تعریف شده از جمله پروژه های برتر گروه صنعتی در سال 88 دانست و اظهار داشت: این محصول بر اساس آپشن های مختلف در سه واریانت EL,LX,ELX در بهمن ماه 88 رونمایی و در سه ماهه اول 89 عرضه می شود.

وی از رونمایی دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو درآینده نزدیک خبر داد و آن را یکی دیگر از رویدادهای مهم سال 88 عنوان کرد .

دکتر منطقی همچنین از عرضه خودروی مردمی در سایت های خارج از کشور تا شهریور ماه 88 خبر داد.

وی گفت: پژو 207 نیز با مشارکت 50 درصدی پژو فرانسه در بهمن سال 88 عرضه می شود.

دکتر منطقی افزود: به منظور تسلط بر بازار وانت کشور و تکمیل سبد وانت ایران خودرو برای بازارهای داخلی و خارجی، وانت های لوکس ایران خودرو خراسان نیز در تیر ماه سال 88 به بازار خواهد آمد.

پارس جدید

مدیر عامل ایران خودرو در ادامه گزارش خود به کارکنان شرکت، اظهار داشت: مدل جدید پارس با منظر جدید و استفاده از موتور کم مصرف از محصولات جدید ایران خودرو در سال 88 است که با هدف عرضه خودرویی با طرح مدرن تر و سطح آسایش و ایمنی بیشتر از پارس معمولی ، پاسخ به استقبال بی نظیر مشتریان از خودروی پارس و افزایش قدرت رقابت و حضور ایران خودرو در بخش های کم تیراژ خودرو های لوکس و سودآور عرضه می شود.

سمند و 405 با کلاچ اتوماتیک

به گفته مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر پارس اتوماتیک که درسال 87 عرضه شد ، سمند و 405 اتوماتیک در سال 88 عرضه خواهد شد که سهولت فوق العاده در ترافیک شهری و بهبود عملکرد خودرو را در بر خواهد داشت.

سوزوکی گراندویتارا با موتور 4/2 لیتری

دکتر منطقی مدل جدید سوزوکی گراند ویتارا با قوای محرکه 4/2 لیتری و تجهیزات بیشتر متناسب با انتظارات مشتریان را از جمله محصولات ایران خودرو ذکر کرد که در سال 88 عرضه می شود.

سریر سال

مدیر عامل ایران خودرو از طراحی و رونمایی سریر سال در سال 88 خبر داد که به منظور کسب راهبری بازار در بخش خودروهای لوکس و راحت، ارتقای سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی خودرو، عرضه محصولی با قابلیت های عملکردی بالاتر و افزایش قدرت صادرات عرضه می شود.

پژو 308

وی افزود: پژو 308 نیز با هدف عرضه خودرویی با استایل جذاب و امکانات رفاهی و ایمنی کامل از دیگر محصولات سال 88 ایران خودرو خواهد بود.

کاهش هزینه ها یک میلیون تومان برای هر خودرو

دکتر منطقی کاهش هزینه در کلیه فعالیت ها را رمز ماندگاری ایران خودرو در رهبری صنعتی کشور و رسیدن به اهداف صادرات 50 درصد تا سال 1395 عنوان کرد که در چار چوب آن، قیمت مواد و قطعات به طور متوسط یک میلیون تومان در هر خودرو کاهش می یابد.

در این خصوص هم چنین هزینه های حمل و نقل به میزان 30 درصد، ضایعات قطعات به میزان 50 درصد و هزینه های مالی به میزان 30 درصد کاهش خواهد یافت و نیروی انسانی در بخش های تولیدی و ستادی به نحو مناسب توزیع خواهد شد.

مدیر عامل افزود: در این راستا هزینه های قطعات معیوب به سازندگان منتقل خواهد شد و هزینه های عمومی 50 درصد، هزینه های تعمیرات و اصلاح خطوط به میزان 30 درصد و هزینه های سرمایه گذاری به میزان 50 درصد کاهش می یابد.

دکتر منطقی استفاده از پروژه های برتر فکر افزاری را از راهکارهای شرکت ایران خودرو برای کاهش هزینه ها در سال 88 عنوان کرد که پیاده سازی پروژه ERP در کارخانه شمالی و پیاده سازی و استقرار SAP در معاونت قطعات پرسی و کارخانه جنوبی از آن جمله است.

وی یادآور شد: در راستای یکپارچه کردن فرایندها برای محاسبه قیمت تمام شده ، کنترل هزینه ها به صورت روزانه انجام خواهد شد.

مدیر عامل گفت: به همین منظور ارزبری سمند ، 405 و پارس از فروردین سال 88 و ارزبری 206 تا آذر سال 88 به صفر خواهد رسید.

به کار گیری روش های جدید فروش

دکتر منطقی با اشاره به تغییر نگرش ایران خودرو از تولید محوری به فروش محوری در سال 88 ، از روش های جدید فروش با بهره گیری از ایده های کارکنان برای بازاریابی و فروش و تولید خودروی بدون ایراد خبر داد و بر اهمیت ارایه خدمات پس از فروش ممتاز به عنوان پیش نیاز افزایش فروش تاکید کرد.

مدیر عامل ایران خودرو، جایگزینی خودروهای فرسوده ، فروش به روش لیزینگ تا سقف 300 هزار خودرو، تمرکز بر توسعه فروش در شهرستان ها و تعیین اهداف ماهانه فروش برای ایران خودرو و دفاتر منطقه ای را از راهکارهای این گروه صنعتی برای تحقق هدف فروش محوری ذکرکرد.

ارتقای خدمات پس از فروش

دکتر منطقی در بخش دیگری از گزارش خود به کارکنان در آغاز سال کاری، از توسعه خدمات پس از فروش در سال 88 خبر داد و گفت: دراین راستا مراکز امور مشتریان و خدمات تعمیرات در محل گسترده تر خواهد شد و نیاز شبکه به قطعات یدکی به طور کامل تامین می شود.

وی افزایش دستمزد تعمیرات وارتقای شبکه از راه تشویق نمایندگان برتر و جایگزینی نمایندگی هایی را که خدمات مناسب نمی دهند، از دیگر راهکارهای گروه صنعتی ایران خودرو در این راستا عنوان کرد.

تولید سمند در روسیه

دکتر منطقی رفع موانع صادراتی را از برنامه های مهم ایران خودرو در سال 88 ذکر کرد و اظهار داشت: برای این منظور تنوع محصول در سایت ها این شرکت درخارج از کشور افزایش می یابدو تولید سمند در خطوط موجود در روسیه ، دادن اعتبار به مشتریان از طریق بانک توسعه صادرات و استفاده از یارانه های وزارت بازرگانی برای توسعه صادرات از دیگر برنامه های راهبردی این شرکت درسال 88 است .

راهبرد جهانی کاهش هزینه ها و حمایت دولت

دکتر منطقی خاطر نشان ساخت: گروه صنعتی ایران خودرو با چالش هایی نیز روبه رو است که در بعد بین المللی می توان به بحران جهانی و تاثیر آن در درآمدهای کشور و کاهش تقاضای خودرو در بازارهای خارجی اشاره کرد.

وی کمبود نقدینگی به دلیل شرایط بانک ها و بحران جهانی و کاهش مصرف سوخت را نیز مهم ترین چالش پیش رو در بعد داخلی دانست و گفت: چالش های صنعت خودرو، کمبود منابع مالی برای سرمایه در گردش و سرمایه گذاری و کاهش تقاضا برای خرید خودرو به واسطه کاهش نقدینگی را در پی آورده است.

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به رکود صنایع خودروسازی جهانی که وابستگی بیشتری به منابع بانک ها دارند، گفت: این امر کاهش فروش و تولید، تعطیلی سایت های تولیدی و اخراج کارکنان را موجب شده، به همین دلیل خودروسازان جهانی، کاهش شدید هزینه ها در کلیه حوزه ها و کاهش سرمایه گذاری های جدید را به عنوان راه حل اساسی در پیش گرفته اند.

دکتر منطقی تصریح کرد :دراین شرایط، دولت ها برای جلوگیری از رکود اقتصادی، اقداماتی را در پیش گرفته اند که تزریق نقدینگی به بانک ها و خودروسازان، بخشودگی وام های خودروسازان، کاهش بهره بانکی و اعطای اعتبارات به خریداران از آن جمله است.

مدیر عامل ایران خودرو، کاهش قیمت نفت به واسطه کاهش تقاضای جهانی را از پیامدهای بحران اقتصادی جهانی در داخل کشور دانست و اظهار داشت: این امر با کاهش درآمدهای ملی، پروژه های عمرانی و خودروهای تجاری را تحت تاثیر قرار داده و افزایش واردات خودرو را در پی داشته است.

وی کمبود نقدینگی به دلیل شرایط ایجاد شده توسط بانک ها، انتظار مشتریان برای کاهش قیمت و خودروهای جدید با مصرف پایین و ایمنی بالا و کاهش تقاضا در بازارهای صادراتی را از دیگر پیامدهای این بحران در داخل دانست و راهکارهایی را برای غلبه بر چالش های آن برشمرد که ثابت ماندن نرخ تعرفه ها برای جلوگیری از واردات بی رویه و اتخاذ تدابیر اقتصادی از سوی دولت برای کمک به صنایع را می توان نام برد.

نقش ایران خودرو در مواجهه با چالش ها

دکترمنطقی نقش ایران خودرو در غلبه بر چالش های داخلی را، مهم دانست و اظهار داشت: در این راستا کاهش هزینه های سربار، استفاده از ظرفیت های نصب شده و ارایه مدل های جدید با کیفیت بالا و قیمت مناسب و در کنار این ها ، کاهش هزینه ها و ارزبری تولیدات، بهره گیری از روش های جدید فروش ، ارتقای سطح خدمات پس از فروش، کاهش مصرف سوخت و رفع موانع صادراتی نیز در دستور کار است.

تحقق شعار سال

دکتر منطقی با تاکید براین که گروه صنعتی ایران خودرو در سال 1388 با تحقق شعار«اصلاح الگوی مصرف» که از سوی مقام معظم رهبری،سال 88 را سال اصلاح الگوی مصرف نام گذاری کردند ، آخرین مرحله از تکامل را طی خواهد کرد، تمامی کارکنان را به سخت کوشی و هوشمندی فراخواند.

وی یکپارچه کار کردن را رمز موفقیت کارکنان ایران خودرو دانست و گفت: با هم بودن آغاز است ، با هم ماندن پیشرفت است و با هم کارکردن موفقیت.

عملکرد سال 87

دکتر منطقی تولید 606 هزار دستگاه خودرو را از جمله دستاوردهای مهم ایران خودرو در سال 87 ذکر کرد و گفت: در سال 87 تولید ایران خودرو خراسان به 100 هزار دستگاه و تولید ایران خودرو تبریز به 40 هزار دستگاه رسید و کیفیت محصولات به میزان 11 درصد افزایش یافت.

وی رشد 18 درصدی فروش و فروش 10 میلیارد دلاری برای کل گروه صنعتی، کسب رتبه اول خدمات پس از فروش در بین شرکت های تابعه سازمان گسترش و صادرات 42 هزار خودرو معادل صادرات سال 1386 با توجه به رکود بازارهای جهانی را از دیگر رویدادهای مهم ایران خودرو در سال گذشته دانست و اظهار داشت: در سال گذشته پروژه های بزرگی نیز به انجام رسید که افتتاح خطوط رنگ و بدنه خراسان توسط ریاست محترم جمهوری، تکمیل خطوط رنگ و بدنه در سوریه، راه اندازی خط رنگ تندر 90 ( رنگ 4 ) و افتتاح شرکت ایریکو به عنوان بزرگ ترین مجموعه تولید محصولات ریلی پس از انقلاب در ابهر از آن جمله است.

دکتر منطقی افزود: در سال 87 ضمن عرضه سورن ELX با قوی ترین موتور پایه گاز سوز توربوشارژ جهان که انعکاس جهانی وسیعی داشت، شاهد عرضه سمند SE با به کارگیری فناوری های جدید، پارس اتوماتیک و 206 با موتور دیزل برای بازارهای صادراتی نیز بودیم.


تویوتا از تولید کیسه هوا برای سرنشینان عقب خودرو خبر داد

شرکت خودرو سازی تویوتای ژاپن از تولید نخستین کیسه هوا در صندلی عقب خودرو برای بهبود حفافظت از سرنشینان عقب خودرو در صورت بروز سانحه خبر داد.

این کیسه هوا در تصادفاتی که از کنار خودرو روی می دهد فعال می شود و از کنسول وسط صندلی عقب خارج می شود و سرنشینان عقب را که در این گونه تصادفات معمولا با یکدیگر برخورد می کنند در برابر اسیب دیدگی حفاظت می کند.

تویوتا اعلام نکرده است که این سامانه روی چه مدلهایی نصب خواهد شد و تنها اعلام کرده است که این کیسه های هوا در اینده ای نزدیک بر روی خودروهای این شرکت نصب می شود.