اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

عرضه مدل جدید جگوار XK

نسخه جدید جاگوار XKR که به گفته مدیران ارشد این شرکت خودروسازی مدل کاملا از نو طراحی شده XK است از اواخر سال‌‌ جاری میلادی به علاقه‌مندان محصولات این برند عرضه می‌شود.

XKR به مانند مدل‌های قبلی بدنه آلومینیومی دارد و وزن آن به یمن استفاده از مواد ترکیبی در ساخت بدنه تا حدود زیادی کاهش یافته است. این خودرو به قوای محرکه‌ای هشت سیلندر و خورجینی به قدرت 420اسب‌بخار مجهز است و به یمن جعبه دنده‌ای شش‌سرعته تنها در 9/4ثانیه از حالت سکون به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند.

با وجود آن طراحان این محصول توانستند دسترسی به سرعت‌های بالای سیصد کیلومتر را برای این خودرو ممکن سازند حداکثر سرعت آن 250کیلومتر در ساعت تعیین شده و به دلیل نصب نوعی سیستم مرکزی کنترل سرعت امکان افزایش آن با نصب لوازم جانبی نیز ممکن نیست.

نحوه کار کیسه هوای خودرو

سابقه استفاده از وسیله قابل انبساط برای خوردن به آن در هنگام تصادف به جنگ جهانی دوم برمی گردد که در آن زمان برای هواپیماها مورد استفاده قرار گرفت .

پس از آن و در دهه 80 اولین کیسه هوا در خودرو کار گذاشته شد و از سال 1998 وجود کیسه های هوا در سمت راننده و سرنشین جلو در امریکا الزامی شد.امروز ه و پس از آن که بررسی ها نشان داد کیسه های هوا ریسک مرگ را در تصادفات رودررو حدود 30 درصد کاهش می دهد، استفاده از کیسه های هوا خودرو بسیار مورد توجه خودروسازان قرار گرفته است به طوری که برخی از کارشناسان بر این عقیده اند که در سالهای آینده تعداد کیسه های هوای خودروها از 2 عدد به 6 تا 7 عدد خواهد رسید.

کاری که یک کیسه هوا انجام می دهد کاهش سرعت سرنشین به صفر با کمترین یا بدون آسیب است. کیسه هوا باید در کسری از ثانیه در فضای بین سرنشین و فرمان یا داشبورد عمل کند. برای این که سیستم بتواند به جای آن که سرنشین را به صورت ناگهانی متوقف کند ، حرکت آن را آرام کند حتی کوچکترین مقدار فضا و زمان ارزشمند است.

در کیسه هوا سه قسمت وجود دارد یک کیسه از جنس پارچه نایلونی که درون فرمان یا داشبورد تا می شود و قرار می گیرد. سنسور وسیله ای است که به کیسه فرمان دستور باد شدن می دهد ؛ البته باد شدن در صورتی رخ می دهد که برخوردی با تغییر جرم باعث بسته شدن یک اتصال برقی شود ، یک سوئیچ مکانیکی زده می شود و به سنسور پیام می دهد که یک تصادف رخ داده است. سنسور اطلاعات را از یک شتاب سنج که درون میکروچیپی قرار دارد دریافت می کند. قسمت سوم هم سیم بادکننده کیسه هوا است که موجب واکنش آزیدسدیم یا نیترات پتاسیم و ایجاد گاز نیتروژن می شود. انفجار داغ نیتروژن موجب باد شدن کیسه هوا می شود. سیستم بادکننده شبیه یک بوستر راکت جامد است.

سیستم کیسه هوا یک پیشران جامد را مشتعل می کند و بسرعت می سوزد تا یک حجم بزرگ گاز را برای بادکردن کیسه هوا به وجود آورد. به این ترتیب کیسه هوا از قسمت ذخیره شده خود با سرعت 322 کیلومتر در ساعت یعنی سریع تر از یک چشم برهم زدن از هم باز می شود. یک ثانیه بعد ، برای آن که سرنشین بتواند حرکت کند ، گاز به سرعت از سوراخ های درون کیسه تخلیه و کیسه را از حالت باد شدن در می آورد. کیسه هوا و سیستم باد کننده ذخیره شده در فرمان گرچه همه این فرآیند تنها در یک بیست و پنجم ثانیه رخ می دهد ؛ ولی زمان اضافی ایجاد شده برای جلوگیری از یک جراحت جدی کافی است.

ماده پودری که از کیسه هوا آزاد می شود هم آرد ذرت عادی یا پودر تالک است که از سوی سازنده برای نچسبیدن تاهای کیسه به هم در هنگام ذخیره کیسه هوا استفاده شده است. البته کیسه های هوا فقط هنگامی موثرند که همراه کمربند ایمنی استفاده شوند. چرا که کیسه های هوا فقط در تصادفات رودررویی که با سرعت بیش از 16 کیلومتر در ساعت رخ می دهد عمل می کنند. این در حالی است که درباره برخوردها ، تصادف های جانبی ، تصادفات از عقب و برخوردهای ثانویه فقط کمربندهای ایمنی می توانند عمل کنند.


ساخت آینه‌ هوشمند خودرو

سه‌ دانشجوی‌ یزدی‌ موفق‌ به‌ طراحی‌ و ساخت‌ آینه‌ هوشمند داخل‌ خودرو شدند. ‌

آینه‌ هوشمند داخل‌ خودرو با قابلیت‌ تنظیم‌ و تغییر زاویه‌ بعد از برخورد نور مستقیم‌ خودروی‌ پشت‌ سر موجب‌ حفاظت‌ چشم‌ و به‌ هم‌ نخوردن‌ تمرکز راننده‌ هنگام‌ رانندگی‌ می‌ شود .

تغییرزاویه‌ این‌ آینه‌ هوشمند با سرعتی‌ معادل‌ یک‌ دهم‌ ثانیه‌ انجام‌ می‌ شود که‌ زمان‌ آن‌ برای‌ راننده‌ غیر محسوس‌ است‌ .‌

حس‌ گر حساس‌ به‌ نور ، موتور پله‌ ای‌ ، آینه‌ ، شیشه‌ و برد الکترونیکی‌ فرمان‌ اجزای‌ تشکیل‌ دهنده‌ این‌ آینه‌ هوشمند است‌ .‌

محمود رئوف‌ ، حمید رئوف‌ وامیرحسین‌ بابایی‌ از دانشجویان‌ رشته‌ برق‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ یزد برای‌ طراحی‌ و ساخت‌ این‌ آینه‌ سه‌ ماه‌ وقت‌ و حدود یک‌ میلیون‌ ریال‌ پول‌ صرف‌ کرده‌ اند. ‌

این‌ اختراع‌ در اداره‌ کل‌ ثبت‌ شرکت‌ ها و مالکیت‌ صنعتی‌ کشور ثبت‌ شده‌ است‌ .‌


روزهای خوش فولکس واگن

بزرگترین خودروساز اروپا از بالارفتن درآمدهایش در سال 2006خبر می دهد .

به گزارش خبرخودرو ، فولکس واگن اعلام کرد که به دلیل استقبال بسیار خوب از مدلهای آئودی و اشکودا میزان سود خالص دریافتی کمپانی فولکس واگن از این دو شرکت زیر مجموعه اش تقریبابه دو برابر نسبت به سال 2005 رسیده است.

آمار کلی فروش گروه فولکس واگن حاکی از رشد 12 درصدی کلی و رسیدن به مرز 105میلیارد یورو است.

به گفته سران کمپانی فروش بسیار خوب مدلهای Q7 و TT آئودی و روم استر و فابیا از کمپانی اشکودا این کمپانی را نسبت به سال 2007 خوشبین کرده است .

در عین حال تصویب قوانین جدید مالیاتی در آلمان ممکن است روند صعودی درآمدهای فولکس واگن را تحت تاثیر قرار دهد،اما به هر حال این قانون به صورت همه گیر است و برای دیگر خودروسازان آلمانی هم جاری خواهد بود.

فولکس واگن از محدود خودروسازان اروپایی بود که با رشدی در حدود 10درصد در میزان تولید به حدود7/5میلیون دستگاه در سال 2006 دست یافت.


پیشنهاد ولوو برای خرید نیسان دیزل

دومین سازنده خودروهای اقتصادی (کامیون و اتوبوس) در دنیا برای خرید نیسان دیزل یک پیشنهاد یک میلیارد دلاری را به سران ژاپنی آن ارائه کرده است.

به گزارش خبرخودرو ، ولوو قصد دارد با این کار سهم خود در بازار آسیا را بیشتر کند و به این ترتیب از فاصله اش با مرسدس بنز به عنوان بزرگترین سازنده کامیون و اتوبوس در دنیا بکاهد.

برنامه ولوو از ارائه چنین پیشنهادی در دست گرفتن زمام امور در نیسان است.ولوو هم اکنون 19 درصد نیسان دیزل را در اختیار دارد اما با افزایش سهم و تملک بیشترین قسمت این کمپانی می تواند به بازار آسیا نزدیک شود . ولووالبته مالک تشکیلات "ماک "در آمریکا و رنو در اروپا نیز هست و به این ترتیب کمبود خود در آسیا را نیز جبران خواهد کر د.

لیف یوهانسون مدیر عامل ولوو در کنفرانس خبری استکهلم گفته است که با توجه به این معامله ،گردش مالی ولوودر کل به حدود 2 برابر برسد.

ظاهرا سران نیسان هم از این پیشنهاد استقبال کرده اند چون آنها هم این معامله را به سود نیسان می دانند.

سود فولکس واگن فراتر از انتظار

گروه خودروسازی آلمانی فولکس واگن اعلام کرد، در سال 2006 سود عملیاتی گروه به مراتب فراتر از انتظار کارشناسان اقتصادی بوده و 52 درصد نسبت به سال 2005 افزایش یافت گروه فولکس واگن اعلام کرد، سود عملیاتی گروه در سال 2006 به سطح 4.383 میلیارد یورو رسید که نسبت به سال 2005 میلادی 52 درصد افزایش نشان می‌دهد.

سود هر سهم گروه فولکس واگن، چهارمین خودروساز بزرگ جهان در سال 2005 رقم 1.25 یورو بوده است.

گردش مالی گروه فولکس واگن در سال 2006 به سطح 104.875 میلیارد یورو رسید که 11.6 درصد نسبت به سال 2005 افزایش پیدا کرده است.


معرفی بلوتوث نما‌یشی مخصوص خودرو

مدیر ارشد قسمت وسایل اتو موبیلی نوکیا اعلام کرد بلو‌توث نوکیا مخصوص نمایش در اتومبیل است و تماس در حال رانندگی را آسان می سازد.

 ولف گنگ گارنر گفت: بلو توث نمایشی CK-15W نوکیا به شما این امکان را می دهد حتی موقعی که موبایلتان در جیبتان قرار دارد، بتوانید کارهای تلفنی خود تان را براحتی انجام دهید.

بلوتوث نمایشی CK-15Wمخصوص اتومبیل نوکیا با اکثر مدل های نوکیا از جمله نوکیا 3110 که به تازگی معرفی شده، سازگاری دارد و قابل استفاده است.

صفحه رنگی این وسیله مخصوص داخل اتومبیل را می توانید به رنگ دلخواه خود آنچنان که دوست دارید که با رنگ اتومبیل شما هماهنگ شود تنظیم کنید.

انتظار می‌رود بلو توث نمایشی مخصوص اتومبیل نوکیا Nokia Bluetooth Display Car Kit CK-15W 3 ماهه اول سال 2007 با قیمت حدودی180 یورو (قبل از مالیات) به بازار عرضه شود.

تفاوت خط تولید تندر 90 سایپا و ایران خودرو

تندر90(ال90) خودرویی است که در ایران خودرو و سایپا تولید خواهد شد بنابراین کیفیت تولید، خدمات پس از فروش و مشتری مداری عامل اصلی و تعیین کننده برای فروش بیشتر این خودرو از سوی دو شرکت است.

به منظور اصولی تر شدن قضاوت در خصوص محصول مشترک دو شرکت ایران خودرو و سایپا، ویژگی های خطوط تولید این دو شرکت رقیب به اختصار و برای مقایسه اعلام می شود.

تندر90 سایپا (پارس خودرو) در سالن خط تولید جدید و با تجهیزات جدید تولید می شود اما سالن تولید و تجهیزات ایران خودرو مربوط به خودروی پیکان است.

برای تندر90 سایپا از 35ربات در سالن خط تولید استفاده می شود و تولید این خودرو در شرکت ایران خودرو بصورت دستی انجام خواهد شد.

شرکت رنو خط تولید تندر90 سایپا(پارس خودرو) را کاملا تایید کرده است، اما علی رغم اظهار نظر محمد حسین فقیه معاون مدیر عامل ایران‌خودرو در تولید تندر، شرکت رنو خطوط تولید تندر90 ایران خودرو را بطور کامل تایید نکرده است.

تندر90 های سایپا تست 50 هزار کیلومتری مدل آزمایشی را پشت سر گذاشته در حالیکه این تست برای محصول تولیدی ایران خودرو انجام نگرفته است.

هم اکنون تولید انبوه تندر90 در سایپا (پارس خودرو) پس از تایید شرکت رنو، آغاز شده اما بنابر اظهارات یکی از مسئولان رده بالای رنو پارس، شرکت ایران خودرو پیش از تایید شرکت رنو تولید انبوه خود را آغاز کرده است.

برای سال آینده(1386) سایپایی ها از تولید 90 هزار دستگاه و مدیران ایران خودرو از تولید 75 هزار دستگاه خودروی تندر90 خبر داده اند.

خط تولید تندر 90 در ایران ‌خودرو در حالی به بهره‌برداری رسید که سایپا(پارس خودرو) دیگر تولیدکننده این خودرو در کشور، از اواخر ماه گذشته تولید تندر90 را آغاز کرده است.

پیش بینی می شود که با توجه به جدید بودن، مصرف کم و استاندارد بالا محصولات E1 و E2 تندر90 با استقبال مشتریان روبرو شود و در آن صورت است که از مشتریان خودروهای 10 تا 11 میلیون تومانی ساخت داخل به ویژه پژو405، سمند، پژو206 و ریو کاسته خواهد شد.