اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

راه‌اندازی خطوط جدیدBRT و توسعه اتوبوس‌های برقی در آینده نزدیک

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه گفت: به منظور رفاه حال شهروندان در آینده نزدیک شاهد احداث چند خط سریع السیر در سطح شهر تهران خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، حسین بیژنی مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و خدمات شهری که از 22 آبان ماه کار خود را آغاز نموده ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: با راه‌اندازی نخستین خط ویژه اتوبوس BRT‌ که از دپوی شرق به سمت میدان آزادی در حال تردد است، در آینده نزدیک احداث خطوط جدید به صورت شرقی غربی، شمالی جنوبی و بالعکس به عنوان خطوط مکمل نخستین خط BRT در دستور کار قرار دارد تا از این طریق و به مرور زمان شبکه‌ای منسجم از خطوط ویژه و BRT‌ در سطح شهر تهران خدمات لازم را به شهروندان ارائه نمایند.

وی در ادامه افزود: خطوط BRT روشی نوین برای جابجایی سریع مسافران در مسیرهای طولانی است که دارای ویژگی‌هایی از جمله کاهش فاصل زمانی در حرکت اتوبوس‌ها، کاهش آلودگی هوا، افزایش ایمنی مسافران و غیره است.

بیژنی همچنین از توسعه خطوط اتوبوس‌های برقی در تهران خبر داد و اذعان داشت: از آنجایی که گسترش اتوبوس‌های برقی در تهران یکی از اولویت‌های کاری شرکت واحد است، ظرف چند ماه آینده خط اتوبوس برقی از میدان شوش به راه‌آهن و بالعکس راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته وی هم اکنون تجهیزات مورد نیاز در این زمینه نصب شده ولی آنچه مهم به نظر می‌رسد آنست که هزینه اولیه راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی نسبت به سایر اتوبوس‌ها بسیار بالاست که این مسئله حمایت دولت را می‌طلبد.

این در حالیست که در حال حاضر مسیر دپوی شرق تا میدان امام حسین و از آنجا به سمت میدان خراسان تحت پوشش خطوط اتوبوس برقی است.

عضو هیئت مدیره شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در بخش دیگری از این گفتگو ضمن اشاره به تردد اتوبوس‌های فرسوده در سطح شهر تهران تصریح کرد: هم اکنون هزار دستگاه اتوبوس فرسوده بالای 10 سال عمر در سطح شهر در حال تردد است، و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد نموده که باید با کمک دولت محترم هر چه سریع‌تر این اتوبوس‌ها از رده خارج و اتوبوس‌های جدید جایگزین آنها شود.

بیژنی ادامه داد: از طرفی با توجه به مسئله سهمیه‌بندی بنزین و ضرورت افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی متاسفانه در این زمینه نیز هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیدیم. در این راستا شرکت واحد اتوبوسرانی از سهمیه سال 85 تنها موفق به دریافت 50 درصد اتوبوس شده است بطوریکه هم اکنون در سطح جامع، با کسری 4 هزار دستگاه اتوبوس مواجه هستیم.

وی نظارت و کنترل مسئولین مربوطه بر ساخت اتوبوس‌های داخلی را ضروری دانست و عنوان کرد: اتوبوس به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی باید از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار باشد که متاسفانه اتوبوس‌های ساخت داخل فاقد این فاکتورها هستند. در واقع خودروسازان داخلی توان تامین نیاز شرکت اتوبوس رانی را ندارند که این مسئله کاملا نگران کننده است. البته پیشنهادات و مذاکراتی نیز در این خصوص ارائه شده اما هنوز نتیجه‌ای را در برنداشته است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگزینی اتوبوس‌های ریالی به جای دولتی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های بخش خصوصی نسبت به 7 هزار دستگاه اتوبوس فعال در خطوط سطح شهر تهران 1200 دستگاه است که این میزان باید توسعه یابد البته لازم به ذکر است بر اساس مصوبه تعیین شده فعلا باید 40 درصد اتوبوس‌ها دولتی و 60 درصد خصوصی باشد لذا شرکت واحد تلاش می‌کند تا همزمان با اتوبوس‌های بخش خصوصی، اتوبوس‌های دولتی نیز خدمات لازم را به شهروندان ارائه نمایند.

وی با اشاره به میزان خسارت وارده به اتوبوس‌های شرکت واحد توسط تماشاگرنماهای بازی فوتبال در سال 86 ادامه داد: متاسفانه در 6 ماهه اول امسال خسارات زیادی به اتوبوس‌ها وارد شد اما با تمهیدات صورت گرفته و همکاری پلیس تهران تربیت بدنی و همچنین برخی دستگاه‌ها توانستیم میزان خسارت را به حداقل کاهش دهیم بطوریکه در 6 بازی اخیر هیچ‌گونه خسارتی متوجه اتوبوس‌ها نشده است.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن برپایی پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و خدمات شهری خاطر نشان کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی آن هم در این سطح گسترده به منظور شناساندن توانمندیها، تعامل با دیگر کشورها و استفاده از فناوری روز دنیا قابل تقدیر است اما آنچه مهم به نظر می‌رسد آنست که برگزاری نمایشگاه نباید فقط بعنوان یک رفع تکلیف باشد، چرا که امروزه بحث آموزش از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در پایان در خصوص کمبود جایگاه‌های سوخت تصریح کرد: درحال حاضر برای تعداد 2 هزار و 750 دستگاه اتوبوس گازسوز تنها 6 جایگاه سوخت‌گیری موجود است در واقع این ایستگاه‌ها 40 درصد کارایی دارند و روزانه حدود هزار دستگاه اتوبوس به علت عدم توانایی سوخت‌گیری در ایستگاه گاز اختصاصی موجود در تهران توانایی ارائه خدمت به شهروندان را ندارند این در حالیست که با نزدیک شدن به فصل سرما و افت فشار گاز، قطعا بقیه اتوبوس‌های گاز سوز قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود که امیدواریم مسئولین مربوطه به این امر مهم توجه داشته باشند.

گفتنی است پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و خدمات شهری که از 22 آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران کار خود را آغاز کرده بود روز گذشته به کار خود پایان داد.


فیات 500 خودرو سال اروپا

فردا قرار است طی مراسمی در هلند خودرو سال اروپا در سال 2008 معرفی شود.اگر چه هنوز آمار دقیق آراء ماخوذه اعلام نشده است اما اینطور که پیداست فیات 500 خودرو کوچک ایتالیایی که با پسوند"چینکو چنتو"در ایتالیا مشهور است این عنوان را به دست آورده است.

به گزارش خبرخودرو ، فیات 500 در راه به دست آوردن این عنوان با ارزش از رقبایی مثل مزدا 2 و فورد مونرئو عبور کرده است.کمیته انتخاب خودرو سال اروپا شامل 58 ژورنالیست زبده از 22 کشور اروپایی است که رای نهایی را فردا منتشر خواهند ساخت.دیگر فینالیست های این رای گیری نیسان قشقایی،پژو 308 و مرسدس بنز کلاس c بوده اند.


غوغای جنسیس در لس آنجلس

کمپانی هیوندای با ارائه مدل جدید خود به نام جنسیس (Genesis) توجه بسیاری را در نمایشگاه بین المللی خودروی لس آنجلس به خود جلب کرده است.

نمایش جنسیس آنقدر با واکنش مثبت همراه بوده که حتی بعضی از کارشناسان آن را بهتر از مدلهای مفهومی ارائه شده توسط بی ام و ، اینفینیتی و جنرال موتروز می دانند.

طبق اطلاعات رسیده ، ازدحام قابل توجهی همواره در کنار مدل جدی هیوندای در سالن VB نمایشگاه به چشم می خورد و بسیاری از کارشناسان با تعجب از همدیگر می پرسند که ایا واقعا این هیوندای است؟

واکنش های کارشناسان حاکی از آن است که مدل جدید هیوندای از نظر طراحی بسیار جالب توجه است و کسی نتوانسته ایرادی از آن بگیرد.

طراحی مدل جنسیس که احتمالا به زودی الگوی اصلی مدلهای بعدی هیوندای خواهد بود این امیدواری را به وجود آورده که باز هم بازار این خودرو با تقاضای بیشتری مواجه شود.


تکنولوژی جدید برای تغییر رنگ خودرو

کمپانی Paint تکنولوژی پیشرفته Paramagnetic را که می تواند رنگ خودرو را با روشن و خاموش شدن آن تغییر دهد را به مراحل پایانی رساند.

به گزرش خبرخودرو ، در واقع این تکنولوژی به کسانی که نمی توانند در انتخاب رنگ خودروی خود تصمیم گیری کنند، کمک می کند.

"به طور کلی این تکنولوژی به خواسته همگان پاسخ می دهد."

در واقع این تکنولوژی الهام گرفته از خاصیت آفتاپ پرست است چرا که مانند این جانور که تغییر رنگ می دهد، رنگ خودرو را با روشن و خاموش شدن آن تغییر می دهد و توانایی تولید هر رنگ مرئی را برا ی چشم فراهم می کند.

در توضیح این مطلب باید گفت؛ قبل از این که خودرو رنگ شود، بدنه آهنی آن را با ذره های اکسید می پوشانند، در واقع وقتی الکتریسته رایج در خودرو به کار برده می شود، فضای میان این ذرات روشن تغییر می کند و این حرکت های ریز بر روی مسیر لایه Paramagnetic تاثیر گذاشته و موجب می شود که نور را منعکس کند و این موجب تغییر رنگ خودرو می شود و البته این بسته به ولتاژ به کار رفته در خودرو نیز دارد.

نکته جالب توجه این که، وقتی خودرو خاموش می شود، رنگ آن به صورت سفید بی رنگ در می آید.

در واقع این روکش و لایه به رغم وجود خمیدگی ها و چین ها در بدنه خودرو های مدرن موجب می شود که از خودرو هنگام خاموش بودن، محافظت می کند. این تکنولوژی اوایل سال 2010 به صورت عمومی به کار برده خواهد شد و اولین بار در خودروی نیسان استفاده می شود.

تحویل خارج از نوبت خودروی تندر90 مدل E0 و E1 پایه

شرکت پارس خودرو اعلام کرد خودروی تندر 90 مدل E0 و E1 پایه خارج از نوبت قرعه کشی تحویل داده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، بر اساس این گزارش ، افرادی که خودروی تندر 90 مدل E2 و E1 در نمایندگی های سایپا و پارس خودرو ثبت نام نموده اند و تا به حال در قرعه کشی برنده نشده اند ، خارج از نوبت و بدون قرعه کشی در صورت تمایل می توانند خودروی خود را به مدل E0 با کولر ، E1 پایه یا بدون کولر تبدیل نمایند . لازم است مراتب بصورت کتبی به مدیریت بازاریابی و فروش شرکت پارس خودرو با شماره فکس 44523345 اعلام گردد.

ضمنا در صورتی که درخواست بیشتر از موجودی شرکت باشد اولویت تخصیصی ، بر اساس تاریخ ثبت نام بوده و شرکت پارس خودرو در قبال درخواستهای بیشتر هیچگونه مسئولیت را به عهده نخواهد داشت.


در حق متقاضیان تندر90 اجحاف می شود

خودروسازان در زمینه های مختلف از جمله ثبت نام، قیمت گذاری و تحویل خودرو ، حق متقاضیان را نادیده می گیرند و به مردم اجحاف می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، احمد بزرگیان افزود: برای تحویل خودرو تندر 90 ، دو شرکت خودروساز اقدام به جمع آوری پول از متقاضیان کردند، در صورتی که به هیچ وجه قرار نبود این محصول پیش فروش شود و بلافاصله پس از تولید باید در بازار عرضه می شد.

وی در خصوص نحوه تعیین قیمت خودرو تندر 90 گفت: نخستین اظهارنظرها درباره این قرارداد ، تعیین قیمت 5/5 میلیون تومانی بر حسب نرخ های جهانی آن بود و با افزایش ارزش یورو این میزان به 6 و نیم میلیون تومان رسید و هر چه بیش از این مبلغ گرفته شود، اجحاف در حق مردم است.

بزرگیان همچنین درباره تعیین گونه ها ( تیپ ) و امکانات (آپشن )مختلف برای تندر 90 و اختلاف قیمتی که بر اساس آن در نظر گرفته شده است ، گفت: مگر امکانات هر تندر 90 چقدر با گونه دیگر آن اختلاف قیمت دارد که باید این مبلغ از مردم طلب شود؟

وی تصریح کرد: هنوز یادمان نرفته است که در پروژه GLI در مقایسه با GLX یک و نیم تا 2 میلیون تومان اختلاف قیمت لحاظ شده بود، در حالی که دارندگان این نوع خودرو تنها با 400 یا 500 هزار تومان می توانستند جی ال آی را به جی ال ایکس تبدیل کنند و به همین دلیل نیز بر متقاضیان GLI افزوده شد و دیدیم که به راحتی خودرو جی ال ایکس از خط تولید خارج شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره قیمت تندر 90 در دیگر کشورها گفت: نحوه قیمت گذاری در کشورهای استفاده کننده از جمله مراکش و رومانی، متفاوت است اما نرخ آن در کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی(WTO) به کمتر از 5 هزار یورو هم می رسد و حتی در رومانی LOGAN L90 را به صورت زیباتر، جالب تر و با امکانات بهتر ، عرضه می کنند اما در مقایسه با این کشورها ، تندر 90 در ایران با قیمت بسیار گرانی عرضه می شود.

بزرگیان ورود فناوری تندر 90 را به کشور اقدام خوبی برای تولید این نوع خودرو در داخل ارزیابی کرد اما آن را خودرو روز اروپا ندانست و گفت: قرار بود ساخت داخل تندر 90 پاسخگوی نظرسنجی خودروسازان کشور باشد که طبق آن بیش از 54 درصد مردم خواستار عرضه خودرو با میانگین قیمت 4 تا 8 میلیون تومان بودند.

وی افزود : از طرف دیگر تصمیم بر آن بود که تندر 90 جایگزین طرح نیوپیکان( NP ) شود که بیش از 400 میلیارد تومان هزینه داشت و در نهایت بی نتیجه رها شد و اینک به علت گرانی خودرو هزینه اش را باید ملت بپردازد.

بزرگیان گفت: به هر حال نه تنها هیچ کدام از این اهداف محقق نشد بلکه میانگین قیمت تندر 90 نیز به رقم بسیار بالایی رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که چه شرکت و نهادی باید پاسخگوی ضرر و زیان مردم به علت تاخیر در تحویل خودروهای مورد تقاضا باشد ، گفت: مجلس علاوه بر وزیر سابق ، با وزیر جدید صنایع و معادن نیز مواردی را به طور جدی مطرح کرده و خواستار پیگیری و رفع مسئله کندی در تولید تندر 90 شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با این پیگیری ها ، هم اکنون روزانه 200 دستگاه تندر 90 در دو گروه خودروسازی کشور تولید می شود و قرار است تا پایان دیماه به 600 دستگاه برسد.

بزرگیان گفت: با وجود آن که دولت هشتم از قرارداد تولید تندر 90 دفاع می کرد اما اصل این قرارداد دردسرساز بود که از ابتدای مجلس هفتم در صدد رفع مشکلات آن بودیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر اصلاحاتی که نمایندگان مجلس بر این قرارداد اعمال کردند، وزیر قبلی نیز موظف شد 4 مورد دیگر را پیگیری کند اما هنگام تولید به وعده ها عمل نشد و تولیدکنندگان داخلی نیز نتوانستند قطعات مورد نیاز را تامین کنند.

بزرگیان تاکید کرد: با این حال اگر این شرکت ها نتوانند تا پایان سال به تعهدات خود عمل کنند باید خودرو تندر 90 را به صورت CBU و آماده وارد کنند و تحویل مشتریان دهند.

بزرگیان با بیان اینکه انتظار می رود خودروسازان کشور با تولید انبوه به سمت تولید و ارائه محصولات ارزان قیمت بروند ، گفت : نباید بر سر مردم منت بگذاریم که قیمت ها در مقایسه با سالهای قبل افزایش نیافته است چون زمانی فقط 10 هزار خودرو در سال تولید می کردیم و بعد به 100 هزار دستگاه رسید و امروز خودروسازان ما توان تولید سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو دارند وطبیعی است که افزایش میزان تولید باید به کاهش قیمت کمک کند.


ساخت کلاه ایمنی هوشمند

برای نخستین بار در جهان کلاه ایمنی هوشمند با قابلیت کد گذاری به دست مخترع ایرانی ساخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، جهانگیر رحیمی، مخترع کلاه ایمنی هوشمند افزود: هدف از معرفی سیستم کلاه ایمنی، الکترونیکی ارائه طرحی است که بتوان با نصب این سیستم بر روی موتور سیکلت، راکبان موتور سیکلت را ملزم به استفاده از کلاه ایمنی کرد.

وی ادامه داد: بیشتر مرگ و میر ناشی از تصادفات با موتور سیکلت به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی است که این معضل ما را بر آن داشت تا با ارائه طرحی بتوان موتور سواران را به اجبار از کلاه ایمنی استفاده کنند که در غیر این صورت موتور به حرکت در نمی آید.

مخترع این طرح در مورد اجزای به کار رفته در این کلاه تصریح کرد: در این کلاه با نصب سیستمی که یک برد الکترونیکی فرستنده مادون قرمز خفیف دارد که بر روی مغز تاثیر سویی نداشته و یک برد الکترونیکی گیرنده بر روی موتور سیکلت وجود دارد تا فرستنده شروع به ارسال کدهای مشخص شده کند.


ساخت کلاه ایمنی هوشمند

برای نخستین بار در جهان کلاه ایمنی هوشمند با قابلیت کد گذاری به دست مخترع ایرانی ساخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، جهانگیر رحیمی، مخترع کلاه ایمنی هوشمند افزود: هدف از معرفی سیستم کلاه ایمنی، الکترونیکی ارائه طرحی است که بتوان با نصب این سیستم بر روی موتور سیکلت، راکبان موتور سیکلت را ملزم به استفاده از کلاه ایمنی کرد.

وی ادامه داد: بیشتر مرگ و میر ناشی از تصادفات با موتور سیکلت به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی است که این معضل ما را بر آن داشت تا با ارائه طرحی بتوان موتور سواران را به اجبار از کلاه ایمنی استفاده کنند که در غیر این صورت موتور به حرکت در نمی آید.

مخترع این طرح در مورد اجزای به کار رفته در این کلاه تصریح کرد: در این کلاه با نصب سیستمی که یک برد الکترونیکی فرستنده مادون قرمز خفیف دارد که بر روی مغز تاثیر سویی نداشته و یک برد الکترونیکی گیرنده بر روی موتور سیکلت وجود دارد تا فرستنده شروع به ارسال کدهای مشخص شده کند.