اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

وجود استراتژی مشخص در صنعت خودروسازی ایران

دبیر انجمن خودروسازان در خصوص وجود استراتژی ، در صنعت خودروسازی کشور گفت: در سال 81 آخرین ویرایش استراتژی صنعت خودرو ، توسط وزارت صنایع و معادن تدوین و به مورد اجرا گذاشته شده که در حال حاضر ، همین استراتژی در حال اجرا می باشد.

نعمت بخش در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود : در زمان دولت هشتم ، استراتژی توسعه صنعتی ، توسط جمعی از اساتید دانشگاه ، به سرپرستی دکتر نیلی تدوین گردید ولی اجرا نشد که پس از آن در دولت نهم نیز ، تغییراتی در این استراتژی که شامل صنعت خودرو نیز می شود داده شد، اما هنوز این استراتژی به اجرا در نیامده است.

وی همچنین در خصوص چالشهای اصلی صنعت خودرو ، اظهار داشت: در حال حاضر چالش اصلی صنعت خودروی کشور ، عدم اعطای تسهیلات بانکی و به دنبال آن بحث قیمت گذاری خودرو ، می باشد ، که در خصوص تسهیلات بانک مرکزی قولهایی را داده است ، که امیدواریم به زودی این مشکل نیز حل گردد که کمک بزرگی به این بخش خواهد بود.

وی اضافه کرد : بحث قیمت گذاری نیز از دیگر مشکلات خودور سازان می باشد ، چرا که ما معتقدیم ، باید قیمت گذاری خودرو، به مانند سایر کالاهای صنعتی ، در اختیار شرکتهای خودروساز باشد در حالی که اگر بخواهیم به استناد قانون نگاه کنیم ، قانون برنامه چهارم تکلیف کرده که قیمت گذاری به کالاهای خاص و اساسی محدود می شود که خودرو شامل آن نمی شود و در صورتی که به مصوبه دولت و شورای اقتصاد اکتفا نماییم ، در سال 76 اعلام شد که خودرو باید در حاشیه قیمت بازار به فروش برود لذا ، اگر این دو مسئله حل گردد عمده مشکلات این بخش حل خواهد شد، البته بحث تحریم نیز مشکلاتی را ایجاد نمود که راهکار جبران آن را هم پیدا نمودیم بنابراین خودروسازان به عنوان یکی از بنگاههای اقتصادی ، باید قادر به تعیین قیمت کالاهایشان باشد و نمی بایست برای تولیدکننده این محدودیت ایجاد شود و همچنان که واردکنندگان خودرو در قیمت گذاری آزاد هستند ، تولید کنندگان خودرو نیز در قیمت گذاری آزاد باشند .

دبیر انجمن خودرو سازان در ادامه به عدم تمایل سرمایه گذاری در صنعت خودرو اشاره و تصریح کرد : نبود تسهیلات بانکی و عدم امکان قیمت گذاری خودرو ، توسط خودروسازان ، از مواردی است که باعث عدم تمایل سرمایه گذاران در این صنعت می شود ، چنان که در دیگر کشورها ، زمانی که سرمایه گذاری حداکثر 20 درصد ، آورده داشته باشد ، 80 درصد باقی را بانکها باتسهیلات ارزان قیمت در اختیارشان قرار می دهند . در حالی که در کشور ما برعکس عمل می شود.


مشکل اصلی قطعه سازان ،عدم استراتژی مشخص در صنعت خودرو می باشد

دبیر انجمن قطعه سازان گفت : ریشه اصلی بسیاری از مشکلات قطعه سازان ناشی از عدم تدوین استراتژی صنعتی در کشور و به دنبال آن نبود استراتژی مشخص در صنعت خودروسازی می باشد.

نجفی منش در گفتگو با خبرنگار خبرخورد افزود : نبود برنامه ریزی همه جانبه و بلند مدت در بخش صنعت و خودروسازان ، باعث گردیده که کارها و برنامه ها دچار روزمرگی شود. به طوری که هر روز با مسأله ای وتصمیم جدیدی مواجه می شویم ، یک روز تعرفه ها را افزایش و روز دیگر کاهش می یابد ، زمانی تصمیم به واردات قطعه و روز دیگر تصمیم به تولید داخلی می گیرد ، زمانی تصمیم به گاز سوز کردن خودروها می گیرند در حالی که ، در زمینه پمپ های گاز مشکل دارند و بسیاری دیگر از این موارد ، که همگی ناشی از نبود برنامه واحد و منسجم در بخش صنعت و ایجاد سردرگمی در این بخش صنعت خودروسازی و قطعه سازی گردیده است.

وی تصریح کرد : کشور چین زمانی که 10 سال قبل تصمیم گرفت تا از خودروسازان اول دنیا گردد، برای تولید مثلاً 15 میلیون خودرو ، برنامه ریزی همه جانبه ای را انجام داد به عنوان مثال ، به علت اینکه کارخانه تولید خودرو نداشت ، جونیت را درست کرد ، همچنین تمام ابزارها و مسائلی را که به این صنعت مرتبط می گردید مثل کارخانه آلومینیوم ، ورق و فولاد را ایجاد نمود ، حتی به ایجاد تعمیر گاه ، پارکینگ و پمپ بنزین مورد نیاز در این زمینه پرداخت ، تا جایی که خیابانها را در دو طبقه نمودند و در حال حاضر ، سالی 6 هزار کیلومتر اتوبان را در دست ساخت دارند، که همه اینها نشان از برنامۀ جامع برای صنعت این کشور می باشد که در این خصوص موفق هم شدند و هم اکنون به عنوان سومین خودروساز دنیا معرفی شده اند.

دبیر انجمن قطعه سازان به لزوم هماهنگی صنعت خودرو با سایر بخشهای صنعتی اشاره و تأکید کرد : در صورتی که شرکت خودروسازی ، خواستار تولید 2 میلیون خودرو در سال باشد باید همه امکانات مورد نیاز را در کنار هم در نظر بگیرند و همۀ بخشهای صنعتی با هماهنگی بایکدیگر کار نمایند تا به این میزان تولید دست یابد ، البته باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری همیشه برای بخشهایی که توجیه اقتصادی دارند صورت پذیرد.

نجفی منش در پایان گفت : انجمن قطعه سازان آمادگی دارد تا به تدوین و تأیید استراتژ ی صنعتی کمک نماید تا صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور بر روال آن حرکت نماید . البته این برنامه ریزی در دولت هشتم شروع شد و کارهایی نیز انجام گرفت ولی تصویب و تأیید نگردید.


استقبال اروپایی ها از میکرو خودروها

امسال برخلاف سالهای گذشته محبوبترین خودروها در نمایشگاه بین المللی خودروی پاریس خودروهای بسیار کم مصرف هستند.

به گزارش خبرخودرو ، وضع بد اقتصادی موجب شده است شرکتهای خودروسازی جهانی مدام با کاهش تقاضا مواجه شوند. به همین علت خودروهای ارزان قیمت با استقبال فزاینده مشتریان مواجه شده اند. این خودروها با هدف قرار دادن بازار کشورهای رو به رشد طراحی شده بودند اما بر خلاف انتظار سازندگان انها تعداد فزاینده ای مشتری اروپایی از انها استقبال کرده اند.

خودروهای هفت هزار و پانصد یورویی بیش از سایر خودروها مشتری پیدا کرده اند.

به گفته یک تحلیلگر مردم اروپا دیگر قادر به پرداخت پول زیاد بابت خودروی خود نیستند و فقط می خواهند با مبلغی خاص خودروی مطمئن و بی دردسر وامن تهیه کنند بدون انکه خودرو به وسائل جانبی و لوکس مجهز باشد.

یکی دیگر از موفقیتهای نمایشگاه خودروی پاریس میکرو خودروها هستند که در ابعاد بسیارکوچک ساخته شده اند و اصلا ظاهری زیبا ندارند و انواع القاب نظیر قوطی کبریت و جعبه ساردین به انها داده شده است.

مثلا خودروی ای کیو تولید شرکت تویوتا کمتر از سه متر طول دارد و به دشواری چهار صندلی درون ان جا گرفته است. سه نفر می توانند با زحمت در این خودرو جا بگیرند و نفر چهارم فقط باید جثه ای به اندازه یک کودک داشته باشد . خودروهای دونفره و کوچک اسمارت تولید شرکت دایملر نیز مشتری بیشتری دارند.

همه شرکتهای خودروسازی به این پدیده واقفند و درحال ساخت خودروهای کوچک و کم مصرف و ارزان قیمت هستند.

عرضه خودروی الکتریکی کرایسلر به بازار تا سال دو هزار و ده

شرکت خودروی سازی کرایسلر خودروی کاملا الکتریکی خود را در سال دو هزار و ده به بازار عرضه می کند.

به گزارش خبرخودرو ، شرکت خودرو سازی کرایسلر نمونه ای از یک خودروی الکتریکی را به نمایش گذاشت که دارای باتری لیتیوم است و با یک بار شارژ باتری می تواند مسافتی در حدود یکصد و پنجاه مایل را بدون استفاده از انواع دیگر سوخت بپیماید.

این خودرو قادر است ظرف پنج ثانیه سرعت خود را به پنجاه مایل در ساعت برساند.

این شرکت همچنین سه نوع خودروی دیگر را نیز که هم با انرژی الکتریکی و هم دیگر انواع سوخت کار می کنند به نمایش گذاشت. این خودروها می توانند مسافتی بالغ بر چهل مایل را با انرژی الکتریکی طی کنند.

کرایسلر اعلام کرد سال آینده خودروهای خود را به منظور عرضه به بازار مورد آزمایش قرار خواهد داد.

یورش هیوندای و کیا به نمایشگاه پاریس

هیوندای موتور و شریک جدیدش کیا موتورز قصد دارند باقدرت هرچه تمام تر در نمایشگاه بین المللی پاریسحضور داشته باشند .

به گزارش خبرخودرو ، این دو کمپانی کره ای با نسبت به دست آوردنسهم بیشتری از بازار اروپا دست به چنین اقدامی زده اند و به همین دلیل باید منتظر سروصدای این دو شرکت در پاریس بود.

هیوندای قصد دارد مدل کوچک و خوش اقبال i20 رابه عنوان محصول جدید معرفی کند .این خودرو در بازار آمریکا نیز با استقبال خوبی مواجه شده است .

در کنار این خودرو هیوندای مدل لوکس جنسینس (Gensis ) و i10 را نیز روانه نمایشگاه خواهد کرد .

کیا موتورز نیز در صدد معرفی شایسته مدل سول (soul ) است که یک خودروی کوچک اما جذاب و کم مصرف است . هیوندای موتور سال قبل 320 هزار دستگاه خودرو در اروپا به فروش رساند .

طراحی اولین فراری چهاردر

تب تولید خودرو چهاردر بین سازندگان سوپراسپرت و اسپرت کلاسیک بالا رفته است . پس از معرفی اولین پورشه چهاردر به نام "پانامرا" حالا صحبت از نخستین مدلهای چهاردر استون مارتین و لامبورگین است .

به گزارش خبرخودرو ، حتی شنیده می شود خودروساز ایتالیایی درهمین نمایشگاه پاریس قصد دارد کانسپت دامبورگینی چهاردر را به نمایش بگذارد .

دراین اثنا از فراری هم خبر می رسد که یک طراح جوان روس به نام ایگور کراسنوف طرحهای اولیه یک فراری چهاردر را نیز به سران آن تحویل داده که حسابی توجه آنها را به خود جلب کرده است .

این طرح جذاب برگرفته از الگوی غالب فراری در سالهای اخیر است . اما به صورت موتور جلو طراحی شده است . در مورد جزئیات این طرح هنوز اطلاعاتی ارائه نشده است اما ممکن است فراری رابرای ساخت آن وسوسه کند .

افزایش فروش خودرو ارزان قیمت لوگان در اروپا

خودروی رنو لوگان که در شرکت خودروسازی داسیا رومانی تولید می شود، در بین شرکتهای خودروسازی جهانی موفقتر بوده است.

به گزارش خبرخودرو ، شرکت داسیا با تولید خودرویی ارزان قیمت و کم هزینه موفق شد پویایی دوباره ای به شرکت رنو بدهد. این درحالی است که رنو قادر به فروش خودروهای گران قیمت خود نیست.

میزان فروش رنو لوگان در فرانسه در خارج از کشور روز به روز افزایش می یابد. لوگان امروزه دو درصد از بازار خودروی فرانسه را تصاحب کرده است.